תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • רנו
  • רנו קפצ'ור
  • מבחן דרך – רנו קפצ'ור דיזל

    רנו קפצ'ור

    לגרסאות של רנו קפצ'ור מתווסף מנוע דיזל, הצעה ייחודית לו בסגמנט שכולו בנזין. מה נותן ומה מקריבים כדי לחסוך בדלק? שלחנו בעלים של אחד בגרסת הבנזין לבדוק את העניין

    • 06-04-2016
    • מאת: כתב: רוני שיך, צילום: רוני שיך, רנו

    רגע לפני שאני מתחיל לכתוב על ההתרשמות שלי מהמכונית, אני רוצה לקחת רגע ולתקן טעות לשונית מושרשת בנוגע לרכב הזה. לא קוראים לו קפצ'ור, קוראים לו קפטור ולא במלעיל – אלא במלרע  ממש כפי נכתב באנגלית – captur. אבל עם העובדות בשטח, קשה להתווכח – ויקרא שמו בישראל קפצ'ור – גם במבחן הזה... 

    עם הרכב הזה נפגשתי לראשונה לפני שנתיים, כאשר נכנסתי עם הורי לסוכנות רנו להעיף מבט על קליאו. כעבור חצי שעה יצאנו מהסוכנות עם הזמנה ביד. זו הייתה אהבה ממבט ראשון. הכל התחבר שם נכון מהבחינה העיצובית והטכנולוגית. שני גווני מרכב, עיצוב פנים מדליק, איבזור בשפע ומנוע טורבו קטן, אבל מהחזקים בקטגוריה יחד עם תיבת הילוכים כפולת מצמד. למה מגיע לנו כל הטוב הזה? מה צריך יותר מזה רכב עירוני קטן שאמור לנייד גברת מגונדרת?

    היעוד העיקרי אליו כיוונו את הרכב לא יצא לפועל , ולמעשה, הוא שימש במשפחה אנשים רבים בגילאים שבין 30 ל-70 ומשקלים שבין 50 ל-150 קילו. המכנה המשותף היה שלאף אחד לא היו טענות בדבר מרחב. למרות מימידיו הצנומים, הוא הסיע משפחות על ילדיהן ללא בעיה. בוסטרים, עגלות, מזוודות – תעמיס.  לתא המטען יש שני פטנטים שימושיים. מדף אמצעי, שמאפשר לאחסן מתחתיו את כל הדברים הקטנים שעדיף שתמיד יהיו ברכב, ולהשאיר שטח נקי למטען על המדף. ניתן להוריד את המדף לתחתית התא כדי לקבל יותר נפח. ניתן גם להפוך אותו עם הצד הלא מרופד כלפי מעלה, כאשר מובילים דברים רטובים או מלוכלכים.

    הפטנט השני מאפשר להזיז את המושב האחורי ובכך להגדיל את נפח תא המטען על חשבון מרווח הרגליים של היושבים מאחור. במצב זה הצלחתי להוביל שתי מזוודות גדולות ועגלה, עם ילדים קטנים במושב האחורי. לא דבר של מה בכך לרכב באורך כולל של קצת יותר מ4 מטרים.

    חתן השמחה

    כעת נעבור למטרה שלשמה התכנסנו כאן: גרסת הדיזל של קפצ'ור.

    בתא המנוע שוכן מנוע טורבו-דיזל של רנו שאותו אנחנו מכירים לטובה מפלאונס וכאן מכויל להספק של 90 כ"ס ו-24 קג"מ בסל"ד נמוך. מנוע זה משודך לתיבה רובוטית כפולת מצמד מתוצרת GETRAG . אותה תיבה שמגיע הן בפלואנס דיזל והן בקפצ'ור בנזין, אם כי פעולה שלו שונה לחלוטין בין גרסת דיזל ובנזין.

    קפצ'ור דיזל זמינה ברמת איבזור יחידה שנקראת "אקספרסיון פאק"  ומהווה רמת אבזור אמצעית בסולם רמות האבזור של קפצ'ור. הרכב עדיין בעל מרכב דו-צבעוני, אבל פרט לכניסה והתנעה בלי מפתח, מערכת מולטימדיה וחישוקי סגסוגת 16 אינץ' אין את כל התוספות שעשו עלינו רושם בזמנו וגרמו לפתוח הזמנה. בתא הנוסעים דיפון הפנים עשוי פלסטיק אפור קודר והקונסולה המרכזית עשויה מפלסטיק רך שמשאיר סימני אצבעות עליו.

    לי באופן אישי חסרים חיישני נסיעה לאחור, מצלמה, חיישני תאורה וגשם, קיפול מראות חשמלי והריפודים הניתנים להסרה וכביסה במכונה שיש ברמת האבזור הבכירה. מבחינת נוחות הנסיעה אין הבדל למרות גודל החישוקים השונה בין שתי רמות הגימור. יש לציין שקרסו ציידו את רכב ההדגמה בחיישנים ומצלמה בהתקנה מקומית. התקנה שאותותיה ניכרים, והחזירה אותי הישר לימי המגאן II העליזים, שכל יום נשר לה איזה חלק. גם כאן פנלים שפורקו ברכב לא חזרו למקום כפי שיצאו מן המפעל. לפי המרווחים בדשבורד ניתן היה להבחין בקלות שידו של מתקין  אבזור ישראלי מצוי נגעה בו והחיים לא יהיו כפי שהיו לפני כן. 

    דיזל

    כשיצאתי מחניון היבואן הדבר הראשון שבולט הוא שבגרסת הדיזל אין את הבור המעצבן של חוסר כוח בסל"ד נמוך כפי שיש באחיו הבנזיני. הכל די לינארי. אומנם תיבת ההילוכים עדיין מהססת במהירויות נמוכות אבל גם כאן יש שיפור לטובה מגירסת הבנזין. לשלילה תצויין מערכת עצור-סע שממש לא שימושית כאן. ניסיתי לאהוב אותה. ניסיתי ללמוד אותה, אבל בסוף כיביתי אותה בכל פעם מחדש. ההתנעה לוקחת המון זמן במושגים של קצב ההתרחשויות בכביש ופעם אחת יצאה לי סיטואציה מסוכנת, כאשר ניסיתי לפנות שמאלה בצומת לא מרומזר ועד שהרכב הניע הרכב ממול צמצם מרחק עד כדי סכנת התנגשות ממשית. יש לי גם הרגשה די מבוססת שכאשר המנוע מכובה המזגן אינו מקרר בגלל העדר הפעלה למדחס, אלא מאוורר בלבד.

    בעיר הרכב מעט קופצני - בדיוק כמו אחיו, אם כי רועש טיפה יותר. כאשר יצאנו בהרכב המפשחתי של ארבע נפשות וכבודה מהמרכז צפונה שמתי לב שבהתחלה שהרכב טיפה יותר עצל, אבל כאשר הוא מגיע למהירות שיוט בינעירונית ומסוגל לשייט בה בלי שום בעיה, למרות רצועת סל"ד קצרה יותר ופער בהספק לעומת 120 הסוסים בגרסת הבנזין. כך שמבחינת שיוט בכביש אין לו שום בעיה אבל במהירויות גבוהות היעדר כוח סוס ניכר. 

    כשהגענו לחיפה התאפשר למנוע להציג את היתרונות שלו על פני הבנזין בקלות, בתוואי מרובה העליות של חיפה עלינו וירדנו מהכרמל לפחות 10 פעמים במהלך סוף השבוע וכאן למומנט הבשרני בסל"ד נמוך הייתה במה מכובדת להראות מה הוא יכול.

    עצירה מוחלטת וזינוק בעליה של 30 מעלות בוצע בלי שום בעיה בכלל.  להאיץ תוך כדי עליה? לא סיפור. המנוע דוחף בלי להזיע. לשלילה תצויין תופעה מרגיזה של תיבת ההילוכים שמתבלבלת בירידה. כך למשל כאשר יורדים ירידה תלולה תוך שימוש בבלמים התיבה מנתקת את השילוב להילוך וכאשר מנסים ללחוץ על הגז כדי להאיץ קצת מצאתי את עצמי כמה פעמים ללא הילוך משולב. רק עזיבת הגז ולחיצה שוב גרמה לתיבה לשלב הילוך. אומנם פחות מסוכן מהמצב בו מצאתי את עצמי עם מערכת עצור-סע, אבל מאוד מפתיע ומעצבן. בפעם הראשונה שזה קרה חשבתי שהלך הגיר.  

    תצרוכת הדלק היא פשוט מצוינת של 15.4 ק"מ לליטר. נתון מרשים נוכח 9.4 ק"מ לליטר שאנחנו משיגים בגרסת הבנזין - ללא ספק יתרון משמעותי למרבים בנסועה.

    דעת הקהל

    כרגיל, כבכל רכב שנופל לידי אני מבקש מזוגתי לחוות את דעתה על הרכב. במקרה זה לזוגתי יש יתרון עצום של שעות הגה בקפצ'ור המשפחתית. לטענתה סידור הדוושות עדיין לא נוח מכיוון שהן קרובות מדי וניתן להיתקע עם רגל ימין בדוושת הבלם כשעוזבים את הגז וכן בטעות ללחוץ על הבלמים במקום על הגז בהאצה. האמת, שאחרי שהיא אמרה את זה גם אני שמתי לב לעניין.  לטענתה אין הבדל מהותי בסחיבה וגם עניין מנוע הדיזל לא בולט מבחינת רעשים, אם כי לטענתה זה לא הדיזל הכי מעודן שיצא לה לנהוג עליו.

    במבחן הילדים, יושבי המושב האחורי בגילאי 10 ו-15 דיווחו שאין הרבה שינוי ממה שהם מכירים, למעט רמת הרעש מאחורה. הם ממש התאמצו לנהל איתנו שיחה במהלך הנסיעה. לטענתם זה לא כך ברכב שלנו. אני חושב שזה קשור יותר לצמיגים שונים מאשר לסוג המנוע.     

    סיכום

    אני תמיד מנסה לסכם לעצמי את חוות הדעת שלי מרכב חדש עם שתי שאלות:

    1. האם הייתי רוצה כזה?

    2. האם הייתי קונה כזה?

    התשובה לשתי השאלות היא - בהחלט.

    לגבי הראשונה, קפצ'ור הוא רכב מעולה שהכל בו התלבש והתחבר נכון לצרכים שלנו. לגבי השאלה השנייה, בתור שועל כביש עם נסועה של יותר מ-40 אלף ק"מ בשנה במספר כלי רכב, אני חושב שהייתי יכול לחיות עם קפצ'ור בתור רכב יחיד בלי הרבה בעיות.

    אולם התהיה הגדולה שלי שהייתה בהתחלה נשארה בלי תשובה. מי קהל היעד של הרכב? תושבי ישובים הרריים? אולי. לקוחות בעלי נסועה גבוהה? אלה כנראה יעדיפו פלואנס יותר גדולה ונוחה תמורת סכום זהה. חובבי עיצוב ושיק צרפתי? בגרסה זו הקפטור לא מהווה אביזר אופנה כמו גרסתו הבכירה והמאובזרת. אז מי קהל היעד של הרכב? לשאלה זו אין לי תשובה, אבל במחיר של 130 אלף שקלים המקבילים לרמת האבזור הזו בגרסת הבנזין מדובר בתוספת מבורכת וחשובה להשלמת הגרסאות של קפצ'ור עם אחת שמוסיפה להיצע שלו שילוב שנעדר מהמתחרים האחרים ויסייע לו להוסיף לקוחות עם הצעה ייחודית. 

     

    dddd