תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • ג'יפ
  • ג'יפ צ'ירוקי
  • מבחן דרך – ג'יפ צ'ירוקי Longitude

    ג'יפ צ'ירוקי

    יצאנו לנסיעת מבחן בגרסת הכניסה של ג'יפ צירוקי ה-Longitude, איך מסתדר טיפוס שמגיע מבית גידול מחוספס כמו שלו בעולם המעודן של הג'יפונים המודרניים?

    • 22-12-2015
    • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן

    אחרי שנים ארוכות ש"כרטיס הביקור" של כלי רכב מתוצרת ג'יפ הייתה הופעה רבועה וקשוחה ששידרה מסר תקיף של יכולות שטח, ריח הכסף וההנהלה האיטלקית החדשה שרטטו כיוון חדש עבור החברה האמריקנית, ושלחו אותה להציג ג'יפון שנושא שם רב תהילה לתחרות על לב הלקוחות האופנתיים.

    מתאמץ להרשים

    התמונות לא מטעות אתכם, העיצוב החיצוני של הצ'ירוקי שונה מאוד מכל מה שמסתובב בכבישים. כמובן שזו החזית שמושכת את רוב תשומת הלב, עם גריל שבעת החריצים – אבל במופע עדכני, חד והיי-טקי למהדרין ולצידו שני פנסי החזית החדים, הצרים והמשוכים לאחור. זה מראה שהעיניים ממשיכות להתעכב עליו בגלל שהוא כל כך שונה. לאהוב את זה או לא זה בעיקר עניין של טעם. העסק די מאבד גובה בפרופיל הצד ומאחור, שם הוא מציג מראה די שגרתי, לא הצלחתי להתנער מהמחשבה שבתצורת שלוש דלתות הוא ייראה נהדר. כך או כך בצבע הלבן של מכונית המבחן הוא היה הרבה פחות מרשים מאשר יכל להיות בכל צבע אחר. 

    ג'יפ-צ'ירוקי-החדש-חזית

    החזית היא המאפיין הבולט ביותר בצ'ירוקי החדש

    תא הנוסעים ברמת הגימור Longitude בהחלט נאה, אם כי כל השחור הזה בעיניים קצת לא לעניין וגורם לתא הנאה בבסיסו להיראות קצת פשוט. די קל להתמצא כאן ולמצוא מה עושה כל כפתור ומערכת. יש כאן את מערכת ה-U-connect שאני מוצא כמאוד נוחה לתפעול מולטימדיה. המושבים פשוטים למגע אבל נוחים, תומכים ומתכווננים חשמלית, קל מאוד להתמקם בנוחות מאחורי ההגה וזו נוחות שנשמרת לאורך נהיגה ארוכה. האבזור טוב ולמעט היעדר גג שמש אין ממש חוסר. בונוסים חביבים נמצאים במשענת היד המרכזית – עריסת טעינה אלחוטית לטלפונים ניידים – חסל סדר כבלים בסביבת הנהג וכן תא מוסתר מתחת למושב הנוסע. הערת אבזור אחרונה נוגעת למצלמת הרוורס, אני ממעט להשתמש בהן, אבל מי שכן עושה את זה, יגלה מהר מאוד שזו בצ'ירוקי מאוד לא איכותית.

    ג'יפ-צ'ירוקי-החדש-תא-נוסעים

    הגוונים הכהים בתא הנוסעים מעמעמים את הרושם הטוב ממנו

    למרות ההתבססות על פלטפורמת האלפא ג'ולייטה הקומפקטית יחסית, יש כאן לא מעט מקום, גם במושב האחורי למרות מושב מעט קצר. לצורך הטענה או תפעול מכשירים חשמליים, יש כאן יציאת חשמל (שקע אמריקני) למושבים האחוריים – שימושי ויעיל.

    תא המטען נפתח ונסגר חשמלית והוא גדול ומרווח, קל מאוד להטעין בו חפצים למרות שהיה נחמד לקבל מפתח רחב יותר.

    כיבוש השביל הכבוש

    כאמור, אני נהגתי ב-Longitude שהיא אחת מארבע גרסאות הדגם. בנוסף ישנה את גרסת ה-SPORT שמגיעה עם מנוע 2.4 ליטר, ארבעה צילינדרים ו-177 כ"ס – אך רק בהנעה קדמית וברמת אבזור בסיסית. בין גרסאות ההנעה הכפולה יש כאמור את ה-Longitude שהיא הפחות קשוחה ומסתפקת במערכת הנעה Active Drive I הנבדלת מאלו של גרסאות הלימיטד והטריילהוק בהיעדר הילוך כוח בלימיטד והילוך כוח עם נעילת דיפרנציאל אחורי בטריילהוק.

    המנוע כאן, כמו בשאר גרסאות ההנעה הכפולה הוא בנפח 3.2 ליטר בתצורת V6 עם 271 כ"ס ו-32 קג"מ. הוא מזיז את צ'ירוקי בדיוק כמו שנשמעים 271 סוסים ו-32 קג"מ – בקלילות, גמישות וזריזות. זה מנוע עם המון מה לתת כבר מהרגע שהוא מתחיל להתגלגל וגם בתאוצות ביניים במהירויות בינוניות וגבוהות בעיקר במצב הידני. מי שאמורה לעזור לו היא תיבת הילוכים פלנטרית עם תשעה יחסי העברה, אבל היא לא תמיד מצליחה לעבוד חלק, תמיד "עסוקה" מדי ולעיתים אפילו גסה בפעולה שלה. את ההילוך התשיעי הצלחתי לראות לרגע קצרצר בירידה ארוכה ארוכה, כך שאני לא ממש מבין למה הוא שם ומה חסר לשמונת ההילוכים האחרים שהוא מוסיף. התקוות שזו תיבה שתטיב עם צריכת הדלק מתבדה עם נתון ממוצע של כ-8.5 ק"מ לליטר.

    נוחות הנסיעה טובה מאוד, הוא לא מקפץ ומתנודד כמו רכב שטח, אלא מרגיש נטוע היטב עם המון אחיזה. גם באי אלו עיקולים וסיבובים למרות הגה כבד, אילם ועמום, הוא הראה נכונות לפנות הנה והנה וסך הכל היכולת הדינאמית טובה. הבלמים מאוד מוזרים בתחושה שלהם, המהלך שלהם עמום מאוד בתחילת הלחיצה ואז היא מתקשה לרמה שצריך ממש ללחוץ חזק על הדוושה, כאילו מגבר הבלמים לא תקין.

    ג'יפ-צ'ירוקי-החדש-שטח

    גרסת ה-Longitude הנבחנת היא לא חיית השטח בהיצע, אבל תספק בשביל הכבוש

    יחד עם צמיגי הכביש ומערכת ההנעה הכפולה שהיא הבסיסית מבין גרסאות ה- Active Drive הנסיעה בשטח הוגבלה לשבילים מהודקים ומבוצבצים קלות. המערכת שמזהה אובדן אחיזה של הגלגלים הקדמיים ושולחת כוח אחורה לא עושה זאת מהיר מספיק במצבי אחיזה חלקלקים, ובהיעדר יחס העברה נמוך ונעילה נדרשת תנופה. צמיגי הכביש הממהרים לקלוט בוץ לא מוסיפים לתמונה. כך שמי שמתכנן משהו שהוא קצת יותר מנסיעת שבילים פסטורלית בג'יפ שלו, מוטב ויבחר בגרסת הלימיטד ומעלה.

    סיכום

    בסיום ימי המבחן לא יכולתי שלא לחוש בהחמצה קלה בכל הנוגע לגרסת ה- Longitude היא מכילה בסיס מוצלח יחסית אבל נעדרת את הערך המוסף המשמעותי של היכולות בגרסאות הלימיטד וכמובן הטריילהוק הקשוחה. בסופו של דבר זה רכב עם מראה חיצוני מאוד בולט, אבזור, ביצועים ונוחות טובים למדי, מרווח סביר ולרעתו תיבת הילוכים לא מהוקצעת, צריכת דלק גבוהה ומגבלות בשטח. אבל משהו אחר מפריע כאן - המחיר. הוא עולה 270 אלף שקלים שזה לא מעט כסף. הוא נופל בין הכיסאות כי במחיר זה הוא יקר משמעותית מקרוסאוברים/ג'יפונים "עממים" ולמרות מורשת מפוארת, השם שלו פחות נחשב בקרב יצרניות הפרימיום. למי שמחפש כוח וממדים אמריקניים בסכום דומה מוצע פורד אדג' הגדול ממנו משמעותית. 

    כך שבשורה התחתונה, בגרסת Longitude הקהל המרכזי שלו הוא אלו שהעיצוב החיצוני והאבזור יהיו השיקולים המרכזיים בבחירה בו.

    dddd