תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מיני
  • מיני קופר 5 דלתות
  • מיני קופר 5 דלתות - מבחן דרך - דמוגרפיה בראי המיני

    מיני קופר 5 דלתות

    מיני מבקשת לשמור על קהל הלקוחות שלה על ידי הצעה מעניינת, כל הדברים הטובים שהיו לה להציע, אבל הפעם באריזה משפחתית של חמש דלתות – על תדמית, מחיר, תמורה והנאה

    • 02-11-2015
    • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן

    מאז שהוצגה בפתח העשור הקודם, האינסטינקט היה להתייחס למיני החדשה כגימיק. קל מאוד היה להביט בעין צינית על הפרשנות המודרנית שלקחה מכונית קטנה ופרקטית שקסמה היה בפשטות שלה ולהפוך אותה לתכשיט ומכונת מזומנים אופנתית. אבל כל מי שהתיישב מאחורי ההגה שלה, ציני ככל שיהיה לא יכל לעמוד בפני האמת הפשוטה – היה בה קסם, והרבה ממנו.

    אולי כי בניגוד לתופעות רטרו אחרות שאפיינו את העשור הקודם כמו החיפושית, פיאט 500, קרייזלר PT קרוזר ואחרות – היא לא הייתה מעטה מעוצב על גבי פלטפורמה קיימת. היא הייתה מכונית שבאמת הלכה עד הסוף והצליחה ליצוק תוכן אמיתי לקיום שלה.

    אבל אז קרה משהו, כי קשה להתעלם מהעובדה שמיני הפכה בשנים האחרונות למקבילה המוטורית לבדיחה ההיא שמספרים כבר יותר מדי פעמים. קלאבמן, קאונטרימן, פייסמן, רודסטר, קופה, קבריולה ואלו רק תצורות המרכב, עוד לא דיברנו על גרסאות כמו קופר, קופר S, GP, JCW, תצורות הנעה, מנועים ומהדורות מוגבלות. ברוב הפעמים הבדיחה עדיין הצחיקה, באחרות קצת פחות אבל עדיין, סופרה יותר מדי פעמים.

    כשעמדתי מול המיני 5 דלתות פתאום הרגשתי שאת הציניות מחליפה מחשבה אחרת. שהפעם, יש מאחורי המכונית הזו רעיון אמיתי, לא סתם עוד לחיצה על הלימון העסיסי הזה, אלא כזו שאני באמת יכול להבין את הרעיון מאחורי חבילה ששומרת על ה-DNA של מיני החדשה אבל עם מעטפת שימושית.

    מיני-קופר-5-דלתות

    גם בתצורת 5 דלתות היא שומרת על המראה המובחן שלה

    חוקי הג'ונגל

    בטבע יש לא מעט בעלי חיים שהתגובה הראשונית שלהם לאיום הוא ניפוח מלאכותי של הממדים שלהם. זה הדבר הראשון שעבר לי בראש כשראיתי אותה, בתמונות וגם במציאות אין דרך להתחמק מזה שמיני הנוכחית פשוט נראית מפוחדת, עם הגריל הגדול והפנסים הפעורים אחורה. גם הניפוח בממדים שלה נראים פתאום קצת יותר מדי למה שהתרגלנו אליו בעבר אבל כנראה שגם לזה נתרגל.

    תא הנוסעים משאיר את אותה תחושה מעורבת. יש כאן חשיבה על הפרטים הקטנים ביותר במאמץ לייצר סביבת נהג אופנתית, מיוחדת ושוברת שגרה. חומרים ומרקמים מיוחדים, שילובי צבעים נאים אבל מצד שני, אולי זה רק הגיל, אבל עבורי היא הייתה יותר מדי, יותר מדי דברים שקורים בתוך תא הנוסעים במקום לכוון את הריכוז של הנהג לכביש – במיוחד התאורה המתחלפת והחזקה מדי בשעות הלילה. דווקא על רקע כל ה"רעש" הזה, אחרי פרק זמן קצר מאוד די קל לתפעל את כל מה שקורה מסביב בהיבט של מערכות ומתגים. מכונית המבחן הגיע ברמת הגימור Pure Led ובגדול יש כאן גג שמש כפול, פנסי לד, תאורת פנים צבעונית וחישוקי 16 אינץ' בדוגמת Victory Spoke.

    מיני-קופר-5-דלתות-תא-נוסעים

    השקעה בפרטים הקטנים ביותר בסביבת הנהג

    תנוחת הישיבה מעולה, נמוכה ו"בתוך" המכונית, המושבים טובים ונוחים (זהו ככל הנראה אזכור אחרון של נוחות בהקשר של המיני...) שדה הראיה לאחור טוב ורק הגג הנמוך וקורות A העבות פוגמות בו.

    הגענו למושב האחורי ושתי הדלתות שלו, שהן למעשה הסיבה שאנחנו כאן. נתחיל בדלתות, שאמנם אינן גדולות אבל נפתחות בזווית של כמעט 90 מעלות, מה שמקל את הכניסה פנימה. המושב האחורי כאן הוא בהחלט ברכה ביחס לדרגש במיני הרגילה על אף שעל הנייר מדובר בסך הכל 7 ס"מ תוספת בבסיס הגלגלים. אפילו מבוגר ממוצע יישב בו, וצפוף רק לכפות הרגליים שנדחקות תחת המושב הקדמי. לגבי המושב עצמו אין תלונות חוץ מעניין אחד פעוט (תרתי משמע) – מיני בגרסת 5 הדלתות אמורה לקרוץ לאלו שגם עם התרחבות המשפחה רוצים להישאר במיני. אבל ניסיון של התקנת כיסא בטיחות מאחור גילה שהתקנה שלו בניגוד לכיוון הנסיעה (כנדרש במקרה של בפעוטות) מצריכה דחיקה של המושב הקדמי באופן שכמעט ואי אפשר לשבת בו.

    מבט בתא המטען מגלה עוד צמיחה שחוותה המיני במעבר לשימוש משפחתי, הנפח הוא 278 לעומת 211 ברגילה. שזה אפילו די בסדר ביחס לסופר מיני ממוצעת, היא תספיק לקניות בסופר, אבל טיול משפחתי יצריך אריזה מדוקדקת.

    מיני-קופר-5-דלתות-תא-מטען

    לא יעמיס ציוד לשבוע בצפון, אבל יסתדר עם קניות בסופר

    הילדים לא שינו אותה

    זה ריטואל קבוע אצלנו בבית, בכל פעם שהקנצלרית רואה שחקנית/דוגמנית שילדה לפני זמן קצר וחזרה לגזרה הישנה שלה משתחרר צרור קללות עסיסי. זה בדיוק מה שהיה לי בראש כבר בפנייה הראשונה עם המיני, הו כן, גם אחרי הילדים היא בהחלט זוכרת איך עושים את זה...

    אבל רגע לפני - ענייני נוחות – טוב, כאן אין שינוי. בעיר, בכפר בכל מקום היא נשארה אותה מכונה קשיחה וקופצנית שמרקדת על כל שקע בכביש ומעבירה אותו פנימה. עוד בעיר, במהירויות נמוכות לתיבת ההילוכים האוטומטית אופי גס והעברת ההילוכים לא נעימה, קצת כמו תיבה רובוטית לא מהוקצעת. מחוץ לעיר גם רעשי רוח הופכים למטרד הם מתחילים בואך 100 קמ"ש ומשם ואילך מתגברים לרמה של לוותר על שיחת טלפון.

    בעיר היא זריזה מאוד, המנוע הזה על שלושת הצילינדרים שלו ו-136 סוסיו הוא לא פחות מחגיגה ובהחלט מנוע שלושת הצילינדרים הכי טוב שחוותי שלא באופנוע. הוא חי, נושם זמין עם פאנץ' אמיתי של טורבו בקומות האמצעיות והעליונות. מה שכן, הדבר הזה רועש מאוד בסל"ד סרק, בסדרי גודל שלא נעים לשוחח לידה כשהיא מונעת.

    מיני-קופר-5-דלתות

    מנוע שלושת הצילינדרים בנפח 1.5 ליטר גמיש, נמרץ אבל גם רועש בסרק

    אז הגילוי המרעיש (שוב, תרתי משמע) היה המנוע, עכשיו רק נשאר לראות איך הוא משתלב עם הדינאמיות של המיני. אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה הצלחתי לקבל "פס" שלם של נס הרים (בית שמש-בר בהר) פנוי ממכוניות ואם יש כביש שפשוט תענוג להרקיד בו את המיני – זה נס הרים. הפניות המתהדקות מוגשות לנהג כמו סטייק במסעדת בשרים – רק לבחור את רמת העשייה מבין שלושת מצבי הנהיגה ECO, NORMAL ו-SPORT. רוצה אותה נינוחה בשיוט? אין בעיה בורר המצבים יועבר למצב ה-ECO (מצב "אמא" בפי הבת שלי) ותוכל לחסוך דלק, לטעון את המצבר באנרגיית בלימה ואפילו לקבל חיווי של מספר הקילומטרים שנחסכו. רוצה להוציא את הקוף? בכיף! הבורר עובר למצב SPORT (מצב "אבא") והמכונית מחלפה פאזה והכל מתחדד, ההגה, תגובות המצערת העברת ההילוכים. אפשר לכוון אותה פנימה בדיוק של מילימטר על נקודת ההפנייה עם הגה חשמלי שהוא מופת לכיול הגאים חשמליים. אפשר גם להשליך אותה פנימה בגסות עם רמות משתנות של העברת משקל והזנב יוצא ונכנס עם שלדה קשיחה שפשוט מענגת במשחקים האלו. אבל לא רק שם, כיכר רחבה וריקה, מבט רחוק קדימה – הכל פנוי? פליק קטן והמיני נשלחת בהיגוי יתר שאין איך לתאר חוץ מצעד תימני רק במכונית. חלק מהמאפיינים האלו – הודות לצמיגים הלא ספורטיביים והדי ירוקים שלה (hankook ventus prime2).

    שלושת מצבי הנהיגה (מימין לשמאל): "אמא", "אבא" ו"רגיל"

    תחרות מבית ומחוץ

    מיני קופר 5 דלתות היא מכונית שכמו כל מיני פונה קודם כל למי שרוצה אחת. כי מי שרוצה אחת יעשה את זה או בשל התדמית האופנתית או בשל האיכויות הדינאמיות המוצלחות מאוד שלה. מתמיד היא גבתה מחיר מסוים עבור החבילה הזו, מחיר פרקטי ומחיר כלכלי. לגבי הראשון, אפשר לומר בביטחון ששתי הדלתות, המרווח מאחורה ותא המטען בהחלט שיפרו את המענה לנקודה הראשונה ונותרה רק סוגיית הנוחות.

    לגבי המחיר הכלכלי, ובכן, כאן יש לי כבר בעיה. המחיר שלה מתחיל ב-175 אלף שקלים, למי שחייב מיני שימושית זו תוספת של 10,000 שקלים ביחס לגרסת שלוש הדלתות. אבל בסמיכות מחירים אליה יש כמה אפשרויות אחרות; מי שמחפש סופר מיני יוקרתית מחומשת דלתות ויתפשר על הדינאמיות, יפזול גם לאודי 1A שזולה ממנה (170 אלף שקלים). מוכנים להתפשר דינאמית אבל רוצים להישאר בתוך המותג? קאנטרימן מציעה אלטרנטיבה מרווחת הרבה יותר ב-183 אלף שקלים. יש גם את אותו המנוע בב.מ.וו 118 (עם תיבת 8 הילוכים) שמציעה מרווח גדול בהרבה והנעה אחורית.

    שבשורה התחתונה היא השאירה אותי עם חיוך, המכונית עצמה מהנה לנהיגה וכיף אדיר ובנוסף על כך הגילוי שבדרך למעטפת השימושיות המורחבת היא לא וויתרה על האופי המלבב, אבל בתמחור כזה פלח הלקוחות אליו היא פונה כל כך מצומצם שחיים קלים לא הולכים להיות לה.

    מיני-קופר-5-דלתות

     

    dddd