תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אופל
  • אופל אדם
  • פיאט
  • פיאט 500
  • קיה
  • קיה פיקנטו
  • אופל אדם מול קיה פיקנטו ספורט ומול פיאט 500

    קיה פיקנטו

    קטנות, צעירות ומגניבות. לקחנו את שלוש העירוניות המעוצבות כדי לבדוק מי הכי שיקית בכיתה

    • 16-07-2015
    • מאת: אלירן אברזל | צילום: פבל צ'רניצקי

    נניח שאתם צעירים, בין אם בגילכם ובין אם ברוחכם, אתם זקוקים למכונית קטנה ולא בא לכם לבחור באף אחד מהאפשרויות הבנאליות. נו, אתם יודעים, יונדאי i10 או סוזוקי אלטו כבודן במקומן מונח, אבל לפעמים בא לנו על משהו קצת יותר מפנק, מעוצב ומיוחד. עד לפני כמה שנים לא היו יותר מידי אופציות בסגמנט הזה. מיני החדשה הושקה בשנת 2001 אבל כבר אז היא הייתה כמעט כולה במוו, ובמוו זה יקר. ב-2007 הופיעה המכונית העממית הראשונה בסגמנט, פיאט 500. אנחנו ש"מבינים במכוניות" צקצקנו בלשוננו, הלקוחות רצו לאולמות התצוגה.

    Fast Forward לשנת 2013, ה-500 הופכת למכונית המיני הנמכרת ביותר באירופה. סיפור ההצלחה בלתי נתפס והמתחרים באקסטזה. לקח זמן עד שהתשובה ל-500 הגיעה במלואה לישראל, אבל מוקדם יותר השנה זה קרה. הגרסה האוטומטית של אופל אדם הושקה כאן וביחד איתה הושק הדגם מחדש בישראל. גם מלכת המכירות של קטגוריית המיני, קיה פיקנטו, לא פסחה על קטגוריית המיני-פרימיום והשיקה כאן לפני כשנתיים את הפיקנטו ספורט, גרסת ה-3 דלתות המעוצבת והמאובזרת של הפיקנטו המוכרת.

    אז מי נותנת הכי הרבה שיק ועם מי אפשר לנסוע במקסימום לשוק? יצאנו למבחן השוואתי כדי לבדוק.

    קיה פיקנטו ספורט מול פיאט 500 מול אופל אדם

    אופל אדם

    האדם אינה חדשה בישראל. היא הושקה כאן כבר באביב 2014 אבל כנראה שלא ראיתם הרבה ממנה על הכביש עד עכשיו. הסיבה – העדרה של תיבה אוטומטית כלשהיא, מה שפסל אותה בעיני 80 ומשהו אחוז מקהל היעד. לפני כמה חודשים הצטרפה להיצע הגרסה האוטומטית של האדם. טוב, לא ממש אוטומטית אלא יותר רובוטית, אבל למה להרוס את החגיגה כבר בפסקה הזאת? תנו לנו עוד כמה שורות לדבר על העיצוב.

    ואיזה עיצוב. כל ארבעת הבוחנים הסכימו שהאדם היא לחלוטין המכונית הנאה ביותר מבין השלוש. אולי לא בצבע קפוצ'ינו שבו הגיע רכב המבחן, אבל באדום או בצהוב ואולי גם בלבן-שמנת היא פשוט יפיפייה. נראה שמישהו השקיע כאן לא מעט בפרטים הקטנים – מהחלון האחורי על צורתו הייחודית, דרך הגג השחור ועד לכפתור שפותח את דלת תא המטען.

    אופל אדם

    ההקפדה הזאת ממשיכה גם אל תא הנוסעים, שהוא ללא ספק הנאה והמודרני ביותר מבין כל שלושת הרכבים. ניכר שהבחור שתכנן אותו ישב לא מעט בתא הנוסעים של פיאט 500 וסימן V בערך על כל פריט אבזור שהיה שם. לפיאט יש פס קישוט צבעוני שרץ לאורך הדש-בורד? גם לאופל יהיה! אבל של אופל יהיה טוב יותר, עם טקסטורות ולא סתם חלק וזול למגע. לפיאט יש כפתור City שהופך את ההגה ליותר מידי קל? גם לאופל יהיה! אז מה אם אף פעם לא היה כפתור כזה ברכב של אופל, הפעם אנחנו נשים!

    התוצאה מרשימה למדי ותא הנוסעים של האדם מרגיש מודרני ואיכותי מאוד. גם רמת האבזור טובה וכבר ברמת האבזור הבסיסית המכונית מגיעה עם בקרת שיוט, שליטה מלאה על מערכת השמע מההגה והגה מתכוונן. ברמות האבזור הגבוהות יותר יש גם אופציה למערכת מולטימדיה מקורית נהדרת (שאין כרגע בקיה או בפיאט) או לחישוקי סגסוגת (סטנדרט בקיה, אופציה בפיאט).

    אופל אדם

    על הנייר מצוידת אופל אדם במנוע החזק ביותר – 1.4 ליטר בנזין עם 87 כוחות סוס. בפועל, היא מרגישה האיטית ביותר בחבורה. זה לא בגלל שהמנוע לא חזק, זה בגלל תיבת ההילוכים הרובוטית שמעבירה הילוכים באיטיות וגורמת לתחושה כבדה משהו של המכונית. זה מורגש בעיקר במעבר בין ההילוך הראשון לשני, רק שזה מעבר ההילוכים הכי קריטי במכונית שמיועדת בעיקר לנסיעות עירוניות. אם תתגברו על המכשול במעבר בין הראשון לשני תגלו מכונית בוגרת למדי, עם בידוד רעשי מנוע מעולה, צריכת דלק טובה והתנהגות כביש בוגרת.

    אופל אדם בקטלוג הרכב של CarsForum
    אופל אדם - מפרט טכני מלא

    אופל אדם מול פיאט 500

    קיה פיקנטו ספורט

    את הפיקנטו אין ממש צורך להציג. מדובר במכונית המיני הנמכרת ביותר בישראל בשלוש השנים האחרונות (2012 עד 2014), סיפור הצלחה אדיר של קיה שהעיר מחדש את קטגוריית המיני. גרסת ה"ספורט" של הפיקנטו היא למעשה גרסת ה-3 דלתות המעוצבת יותר והקשר בינה לבין ספורטיביות מקרי בהחלט ומסתכם בעיצוב או באבזור. היא הגיעה לישראל כשנתיים לאחר גרסת ה-5 דלתות וזוכה עד כה להצלחה נאה ביותר, לא מעט בשל הצלחתה של אחותה מחומשת הדלתות.

    הפיקנטו ספורט מוצעת בישראל עם מנוע ה-1.25 ליטר 85 כוחות סוס המוכר של הפיקנטו וגם מבחר של שתי תיבות הילוכים – ידנית (5 הילוכים) או אוטומטית מלאה (4 הילוכים). הדגם הרלוונטי ביותר להשוואה שלנו היה אמור להיות כמובן הדגם האוטומטי, אבל חוסר הבנה בין אנשי המערכת שלנו לאנשי היבואן גרם לכך שדווקא הגרסה הידנית התייצבה למבחן, ועוד אחת שטרם קיבלה את מתיחת הפנים הקוסמטית שעברה המכונית לאחרונה.

    קיה פיקנטו ספורט

    את השילוב בין מנוע ה-1.25 ליטר לגיר האוטומטי המלא (לא רובוטי) של קיה אנחנו מכירים די טוב מגרסת ה-5 דלתות של הפיקנטו כך שבגדול אנחנו יכולים להגיד לכם שמדובר בשילוב שמציע פעולה חלקה הרבה יותר משל הגירים הרובוטיים שב-500 או שבאדם, אבל גם כזה שמציג צריכת דלק גבוהה. עד שגירים כפולי המצמדים או גירים רציפים יגיעו לסגמנט הזה נצטרך כולנו לבחור בין צריכת דלק נמוכה לבין פעולה נעימה יותר.

    תא הנוסעים של הפיקנטו ספורט מבוסס בכבודת על זה של הפיקנטו הרגילה, מה שמספק לו לא מעט יתרונות אבל גם כמה חסרונות. היתרונות הם בכל מה שקשור לשימושיות. הפיקנטו היא המרווחת ביותר בחבורה, במיוחד במושב האחורי שמציע את מרווח הברכיים והראש הטובים ביותר. תא המטען של הפיקנטו הוא גם הגדול ביותר על הנייר (200 ליטרים), אם כי בפועל נראה שהוא דווקא הקטן ביותר.

    קיה פיקנטו ספורט

    אבל בכל מה שקשור לעיצוב תא הנוסעים אין כאן שאר רוח, די להסתכל על רשימת התוספות האופציונליות (רמז: אין כאלו) כדי להבין לאן נושבת הרוח. למעט פס הקישוט הכסוף תא הנוסעים מרגיש די סטנדרטי ומשעמם, ללא פריטי אבזור מיוחדים או קישוטים מרהיבים. אז נכון, יש לו את הנדסת האנוש הטובה ביותר, אבל מה עם קצת כיף לעיניים? גם בנושא התנהגות הכביש אין שאר רוח. נכון, הפיקנטו הייתה הזריזה ביותר בחבורה אבל התנהגות הכביש מרגישה לא מגובשת וחסרת אופי לעומת האירופאיות. הכל כל כך בסדר, ולא מעבר.

    קיה פיקנטו ספורט בקטלוג הרכב של CarsForum
    קיה פיקנטו ספורט - מפרט טכני מלא

    קיה פיקנטו ספורט מול פיאט 500

    פיאט 500

    מייסדת הקטגוריה היא גם המכונית המבוגרת ביותר בחבורה. בפיאט החליטו שלא להמר על הצלחת ה-500 והשאירו אותה ללא שינוי משמעותי מזה למעלה מ-8 שנים. באופן מפתיע למדי, זה עדיין עובד. העיצוב של ה-500 מוכיח שאפשר לעצב משהו טוב פעם אחת וזהו, לא צריך להתעסק עם שיפורים ומתיחות פנים בהמשך. גם 8 שנים לאחר שהושקה ולמעלה ממיליון יחידות ממנה שנמכרו, היא עדיין נראית חמודה כמעט כמו ביום שהוצגה. אולי לא בלבן שבו הגיע רכב ההשכרה, אבל אל דאגה. עם השנים הוסיפה פיאט צבעים חדשים ונאים למדי שיעשו לה טוב ולכם טוב בעיניים.

    כניסה לתא הנוסעים של ה-500 מגלה את סימני גילה המתקדמים. אז נכון שבניגוד לפיקנטו כאן יש הרבה יותר השקעה בעיצוב ובגוונים. יש פס קישוט צבעוני שרץ לאורך הדש-בורד, יש מושבי בד אדומים משולבים בעור לבן ויש לוח שעונים עגול שבו שעון המהירות משולב עם מד הסל"ד. יש את כל אלו, אבל חסרים כאן פריטי אבזור שכבר הפכו לסטנדרט בכל רכב מודרני ובעיקר מערכת שמע מתקדמת יותר עם צג צבעוני וחיבורי USB ו-AUX. אם גלגל ההגה היה מתכוונן גם למרחק (ולא רק לגובה) היה אפשר למצוא כאן תנוחת נהיגה טובה יותר, אם כי המצב בסך הכל די סביר.

    פיאט 500

    בעבר הוצעה ה-500 בישראל עם מבחר מנועים וגירים גדול יחסית אבל כיום מגיעה ה-500 הסטנדרטית (לא כולל גרסאות S או אברת') עם מנוע 1.2 ליטר בנזין בהספק של 69 כוחות סוס ותיבת הילוכים ידנית או רובוטית. מדובר בשילוב די ותיק שהולך עם פיאט מימים ימימה ועבר עם השנים כמה שדרוגים שהפכו אותו לנעים יותר לשימוש. למרות גילו הוא התגלה כסביר למדי. נכון, עדיין מדובר בגיר רובוטי שהעברות ההילוכים שלו מורגשות מאוד, אבל באופן מפתיע דווקא ההעברות מההילוך הראשון לשני מורגשת פחות מאלו של האדם החדשה יותר. זה גיר שקל יותר להתרגל אליו ולחיות איתו מהגיר של האדם, בעיקר למי שנוסע בעיר ובעיקר למי שמחפש להעביר את התיבה למצב Auto ולשכוח מההילוכים. אבל בידוד רעשי המנוע והכביש פחות טוב משל האדם וגם צריכת הדלק הייתה פחות טובה.

    כשבוע לאחר שהתבצע המבחן התבשרנו כי פיאט תשיק בקרוב מתיחת פנים ל-500, דבר שסיפק הסבר אפשרי לסירובו של היבואן להעמיד לרשותנו רכב הדגמה וגם הפיח בנו תקוות רבות. נראה שמתיחת הפנים שמתכננת פיאט נוגעת ברוב הנקודות הבעייתיות מהן סובלת ה-500, למעט היצע המנועים ותיבת ההילוכים הרובוטית שיישארו ללא שינוי משמעותי.

    פיאט 500 בקטלוג הרכב של CarsForum
    פיאט 500 - מפרט טכני מלא

    פיאט 500

     סיכום

    אני לא אוהב לדבר על ניצחון בנקודות, אבל זה בדיוק המצב כאן. האדם מנצחת את המבחן הזה בפער קטן מהפיקנטו, שמסיימת במקום השני. הפער הזה היה יכול להיות גדול הרבה יותר, אם רק הגיר הרובוטי של האדם היה טוב יותר. אבל הוא לא, מה שקצת מפריע לנו להעניק לה ניצחון במלוא מובן המילה. אבל אם נתעלם לרגע מהגיר נגלה שהאדם היא המכונית המודרנית ביותר, המאובזרת ביותר והמגניבה ביותר בחבורה.

    הפיקנטו היא הילדה הטובה של הכיתה. היא עושה הכל בסדר גמור וזאת גם בדיוק הבעיה שלה, היא פשוט לא מספיק מעניינת. זה מעולה כשמדובר במכונית כמו הפיקנטו הרגילה שקונים רק כדי להגיע ממקום למקום, אבל כשמדובר במכונית מיני מעוצבת אנחנו מחפשים משהו קצת יותר מיוחד – והמשהו הזה חסר לפיקנטו. הפיקנטו היא כנראה המכונית השימושית ביותר מבין השלוש, עם גיר נעים יותר לשימוש ותא נוסעים מרווח יותר. אבל אם זה מה שאתם מחפשים, לכו על גרסת ה-5 דלתות המאובזרת ותסגרו עניין.

    וה-500? ניכר שמהנדסי אופל שמו את ה-500 בין הכוונות שלהם כשתכננו את האדם הקטנה ובמידה רבה הם גם הצליחו לפגוע. האדם החדשה גורמת ל-500 להרגיש מיושנת וזקנה. עם הגעתה של האדם הופכת מתיחת הפנים שהיא תעבור בהמשך השנה לעניין הכרחי ולא לתרגיל יחצני. אנחנו נמתין ל-500 המעודכנת בסבלנות ובינתיים נבטיח לשמור לה חסד נעורים.

    השתתפו בהכנת המבחן: פבל צ'רניצקי, יואב פולס וגדעון בוקסר

    אופל אדם מול קיה פיקנטו ספורט מול פיאט 500

    נתונים טכניים פיאט 500, אופל אדם וקיה פיקנטו ספורט

    dddd