מבחן הריסוק בחפיפה קטנה עושה שמות בג'יפונים

ג'יפ צ'ירוקי

ארגון ה-IIHS בחן שבעה ג'יפונים במבחן החפיפה הקטנה. רק שלושה קיבלו תוצאות מספקות

  • 13-05-2015
  • מאת: פבל צ'רניצקי

לפני כשנתיים וחצי הציג ארגון ה-IIHS, מקבילו האמריקאי של ארגון EuroNCAP, סוג חדש של מבחן ריסוק. במבחן החדש מבצע ריסוק של המכונית לתוך מכשול כאשר רק 25% משטח הפנים של המכונית פוגש במכשול, זאת בניגוד למבחן הריסוק החזיתי שמבצע EuroNCAP בו 50% מחזית הרכב פוגעת במכשול.

ההגיון מאחורי המבחן ברור - נהג אשר רואה רכב (או עץ, או עמוד) המתקרב אליו ישתדל ככל האפשר להימנע מהתאונה וינסה לברוח. ואכן, לפי מחקר שביצע ה-IIHS אחוז לא מבוטל מהתאונות החזיתיות שמתרחשות, קורות במתכונת הזו. המבחן החדש בא להראות מה קורה במידה וההתחמקות כשלה.

ריסוק בחפיפה בינונית מול חיפה קטנה

כניסתו של המבחן החדש לוותה במה שאפשר לכנות רק כפקיחת עיניים מטרידה מאוד. רובם המוחלט של הרכבים שנבחנו בסבב הראשון שביצע הארגון קיבלו ציון "גרוע". הסיבה לכך היא שאיזורי הקריסה וכלוב המגן במכוניות נמצאים רק בחלקה המרכזי של חזית הרכב. מבחן החפיפה הקטנה בודק מה קורה כאשר המכשול "מפספס" את כלוב המגן והרכב נפגע באיזור הפחות מוגן. התוצאה היא לרוב עיוות חריף של תא הנוסעים, חדירה של הגלגל לתוך מרווח הרגליים של הנהג ועוד מרעין בישין.

תוצאות המבחן מציגות לרוב שתי בעיות אקוטיות. הראשונה היא שכריות האוויר הצידיות אינן נפתחות, היות והחיישנים שלהן נמצאים בדלתות שלא סובלות ממכה ישירה. הבעיה השניה היא שבגלל הכוחות שמופעלים על הרכב, ראשו של הנהג נע לא רק קדימה, אלא גם שמאלה, ובמקרים רבים מדי מפספס לחלוטין את כרית האוויר ופוגש את הדשבורד שהרבה פחות סלחן.

מבחן ריסוק בחפיפה קטנה

מאז אוגוסט 2012, עת הציג הארגון לראשונה את המבחן החדש, נראה שיפור ניכר בקרב הציונים שמקבלים כלי רכב שונים אך רבים עדיין "נתפסים עם המכנסיים למטה" וכושלים במבחן בצורה מחפירה. לאחרונה עמדו שבעה ג'יפונים גדולים, מה שבארה"ב אוהבים לכנות Midsize SUV במבחן. התוצאות - המעורבות ולא ממש מעודדות - לפניכם.

נתחיל בדגמים שמשווקים בישראל - ג'יפ רנגלר, בגרסת ארבע דלתות, מקבל את ציון "טוב" הגבוה ביותר הן בציון הכולל והן בשמירה על מבנה תא הנוסעים ולמעשה מלבד שתי קטגוריות - ריסון הנהג ושמירה על איזור הרגל התחתונה וכף הרגל בהן הוא מקבל את ציון "עובר" השני בטיבו. הנתונים הללו היו ברמת העיקרון אמורים לזכות את הרנגלר בתואר Top Safety Pick אך הארגון מוזר כי הדבר נמנע ממנו בעקבות ביצועים פחות מרשימים במבחן הריסוק הצדדי והאחורי.

מבחן ריסוק בחפיפה קטנה ג'יפ רנגלר

ממשיכים עם יונדאי סנטה פה וג'יפ צ'ירוקי החדש. שניהם מקבלים את ציון כולל "גבולי" השני הכי גרוע (מתוך ארבעה ציונים אפשריים). הסנטה פה מקבלת ציון "גרוע" בשמירה על שלמות מבנה תא הנוסעים בעוד הצ'ירוקי מצליח לגרד ציון "גבולי" באותה קטגוריה. שאר הציונים של שני הרכבים מציגים גם הם בליל לא מאוד מעודד של ציונים טובים יותר, טובים פחות וגם כאלה מביכים לחלוטין.

הרכב האחרון שמשווק בישראל, הוא לצערנו הרב גם זה שבולט במיוחד - ולא לטובה - בסבב הנוכחי. דודג' ג'רני מקבל את הציונים הגרועים ביותר מבין כל הרכבים שנבחנו, עם ציון "עלוב" בשקלול הכללי וגם בקטגוריית השמירה על מבנה התא. מלבד ציון "טוב" בשמירה על ראשו וחזהו של הנהג, מקבל הג'רני ציון "גבולי" בשאר הקטגוריות. הדבר הכי מטריד בציון המביש של הג'רני הוא עצם העובדה שבכל שאר המבחנים (חזיתי בחפיפה גדולה, ריסוק צידי, ריסוק אחורי והתהפכות) קיבל הרכב ציון "טוב" מרבי, הוכחה לכך שיצרניות הרכב מתכננות את המכוניות שלהן להצליח במבחני הריסוק ולאו דווקא בעולם האמיתי.

מבחן ריסוק בחפיפה קטנה דודג' ג'רני

שאר הרכבים שנבחנו אינם משווקים בשלב זה בישראל - דודג' דוראנגו מסיים במקום הלפני אחרון עם ציון "גבולי" בשקלול הכללי, פורד פלקס מקבל ציון "עובר" השקלול הכללי ו"גבולי" בשמירה על מבנה תא הנוסעים, ציונים אלו לא מאוד מרשימים, אך הארגון בחר להעניק לו את תואר Top Safety Pick בזכות זכייתו בציון "טוב" בכל שאר המבחנים.

הרכב שמנצח ללא עוררין בסבב הבחינות הנוכחי הוא ניסאן מוראנו, שאולי יגיע אלינו בשלב כלשהו בעתיד. הוא מקבל ציון "טוב" בכל אחת מהקטגוריות של המבחן וממשיך לגרוף ציונים מרביים בכל שאר המבחנים. גם במחלקת הבקרות האקטיביות מקבלת המוראנו 5 מתוך 6 נקודות מרביות. אין זה מפתיע, אם כך, שניסאן מוראנו מקבל את תואר Top Safety Pick+ הנכסף של הארגון.

dddd