תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיטרואן
  • סיטרואן C1
  • סיטרואן C1 - מבחן דרך

    סיטרואן C1

    ה-C1 החדשה היא הדור השני לשיתוף הפעולה בין היצרנית הצרפתית לבין טויוטה, שיתוף פעולה שהוליד שלוש מכוניות דומות אך שונות. לקחנו אותה למבחן כדי לבדוק האם הדור החדש התגבר על חולשותיה של המכונית היוצאת

    • 29-01-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    סיטרואן C1 נולדה באמצע העשור הקודם עת החליטה פיג'ו-סיטרואן לפצוח בשיתוף פעולה עם טויוטה שהוליד שלוש מכוניות עירוניות. בעקבות ההצלחה של שלוש המכוניות מהדור הקודם, החליטו שתי היצרניות להמשיך את שיתוף הפעולה ולהשיק דור שני למכוניות העירוניות. הפעם קיבלו כל אחת מהשלוש חופש פעולה גדול יותר, בכל הנוגע לעיצוב לפחות, והשיקו שלוש מכוניות מאוד דומות, אך גם שונות.

    טוב מראה עיניים

    הפגישה הראשונה שלי עם סיטרואן C1 התרחשה על דפי האינטרנט, לפני כמעט שנה. כאשר חשפו שלוש היצרניות, כל אחת בתורה, את הפרשנות שלה לאיך צריכה להיראות המכונית העירונית שלה. ה-C1 הייתה זו שכבר אז הכי התחבבה עלי. העיצוב שלה היה מעניין הרבה יותר מאשר ה-108 הבוגרת מדי, אך לא קשה לעיכול כמו האיקס העצום שמעטר את חזיתה של הטויוטה.

    סיטרואן C1 2015

    אני מודה, מרבית תשומת הלב שלי הופנתה כלפי גופי התאורה הקדמיים שנראים כאילו מישהו שחרר אגרוף עצבני ללחייה של הצרפתיה הקטנה וגם אל אלה האחוריים שמשדרים את "עיצוב תלת המימד" החדש של היצרנית. שני אלה, יחד עם הגריל הענק והמחוייך השאירו אותי עם רמות צפייה גבוהות למדי לפגישת פנים מול פנים על אספלט ישראלי. כבר אז מאוד רציתי לפגוש מכונית שתקח את צמרת הקטגוריה מהצמד פיקנטו-i10 האיכותי אך מעט בנאלי.

    שבוע לפני המבחן, בעודי מטייל עם זוגתי בקניון כלשהו, נחו עיניה על מעיל אדום בוהק, אשר אחר כבוד נשאר תלוי על המתלה. למה? כי לטעמה "צריך ביצים גדולות מאוד כדי ללבוש מעיל אדום". אבל מה למעילים אדומים ולסיטרואן C1 בטח תשאלו. התשובה היא שנראה שלמישהו במחלקת נסיעות המבחן של לובינסקי יש ביצים בדיוק במידה המתאימה בארסנל, שכן ה-C1 המתינה לנסיעת המבחן בצבע אדום בוהק שאי אפשר להתעלם ממנו. האדום הזה, בהיעדר מילה אחרת, תפור עליה. הוא מדגיש את האופי שלה בצורה שאף צבע אחר לא היה יכול. היא שונה, היא יודעת את זה, היא לא מתנצלת וממש לא מעניין אותה מה אתם חושבים.

    סיטרואן C1 2015

    ממגע ידיים?

    ההתלהבות מהעיצוב החיצוני המדליק דועכת מעט עם הכניסה למכונית. מלבד העור על גלגל ההגה, כל החומרים בסיטרואן C1 מרגישים זולים מאוד, משטחי הפלסטיק קשיחים וחלולים והרגשת ה"חסכו עלייך" ממלאת את תא הנוסעים.

    זה מתחיל עם סגירת הדלת, והנורה שאמורה להאיר את תא הנוסעים בעת הכניסה אליו נכבית. כנראה שסיטרואן החליטו שברגע שסגרתי את הדלת, אני לא צריך יותר תאורה. אז בסדר, אני אשב פה בחושך. לבד. נראה ש"חושך" זה סוג של קו מנחה שכזה, היות וגם בכפתורים של החלונות אין תאורה. אבל זה לא כל כך משמעותי, מאחר שמספר פעמים מאוחר יותר, היד כבר יודעת לבד לאן היא צריכה להגיע ואני מוצא את הכפתור אחרי מישוש קצר יחסית. אבל גולת הכותרת היא תא המטען, שם בכלל אין תאורה. קטן ככל שלא יהיה, תא מטען צריך נורה, לפחות אחת, קטנה כזאת, לפחות בשביל להגיד "הנה, עשינו". אבל גם את זה אין כאן. באיזו מכונית אין תאורה בתא המטען?!

    סיטרואן C1 2015

    אחרי שפרקתי את העצבים על מערכת התאורה (או ליתר דיוק מערכת ה"אין-תאורה") של ה-C1, הגיע תורן של הדלתות. בדיוק כמו בדור הקודם, הן מכוסות בחיפוי פלסטיק רק בחלקן, מה שמשאיר חתיכה גדולה למדי של פח חשוף. נכון, הפח החשוף הזה צבוע באותו אדום נועז, ואין ספק שזה נורא מגניב, מרענן, פאנקי, ושאר סופרלטיבים של מחלקות שיווק, אבל זה הופך גם את רעשי הנסיעה לנועזים. חבל שהחלק הזה לא כל כך מגניב, או מרענן.

    אבל למרות שדי חשוך בו, לא הכל קודר בתא הנוסעים של סיטרואן C1. המושבים הקדמיים, עם משענות הראש המובנות שיוצרות מראה ספורטיבי, מאוד נוחים ואפילו מספקים מספיק תמיכה צידית, המרווח לנהג ולנוסע טוב מאוד וגם מאחור יוכלו שני מבוגרים לשבת בלי להתלונן יותר מדי על צפיפות. אבל אם ממש תרצו, הם יאותו להתלונן על החלונות הצדדים, שנפחתים רק הצידה. מעט המתגים שמפוזרים בתא הנוסעים נגישים ונוחים, ופתח המיזוג האמצעי שנמצא במרכז הדשבורד ומכוון למעלה דווקא עושה עבודה יעילה מאוד בחימום תא הנוסעים בימי חורף גשומים ואפורים. את יעילות המיזוג תצטרכו לבדוק בעצמכם, בימים חמים יותר, שכן עם טמפרטורה חיצונית של מעלה אחת מעל לאפס, על דלקת הריאות החלטתי לוותר הפעם. אולי במבחן הבא.

    סיטרואן C1 2015

    גולת הכותרת של תא הנוסעים נמצאת במרכז הדש בורד. מערכת המולטימדיה. עכשיו בטח תגידו "נו אז מה? בכל מכונית היום יש מערכת מולטימדיה". זה נכון, אבל רק חלקית. בעוד הרבה יבואניות מתקינות במכוניות שלהן מערכות מיצרניות עלומות שם שמקורן ברפובליקה העממית של סין, המערכת ב-C1 מגיעה איתה ישירות מהמפעל והיא אחת המערכות הטובות ביותר שיצא לי לתפעל. שניה אולי רק לזו שמגיעה באופל אדם וטובה מאוד גם ביחס למערכות של מכוניות שעולות פי כמה וכמה ממנה. גודלו של המסך עומד על 7 אינץ' והוא מקרין תמונה איכותית ובהירה מאוד שגם אור שמש ישיר אינו מפריע לה. התגובות ללחיצות על מסך המגע מיידיות והפעולה חלקה מאוד. קיימים גם שקעי USB ו-AUX לחיבור מדיה חיצונית, ואם תרצו, תוכלו אפילו להוריד אפליקציה לטלפון שתאפשר למערכת להציג על מסך המכונית תמונת מראה של מסך הטלפון. המערכת אמנם תומכת במספר מצומצם של אפליקציות בשלב זה, אך סיטרואן מבטיחה שהיא תרחיב משמעותית את התמיכה בעתיד הקרוב.

    ומה עם משמע אוזניים?

    מתחת למכסה המנוע הקצרצר של סיטרואן C1 נמצא מנוע שלושה צילינדרים בנפח של 1.0 ליטר. סיטרואן טוענת שמדובר באותו מנוע של הדור הקודם - שהיה ידוע בעיקר בזכות כישוריו ליצור ויברציות - אך היא מיהרה להרגיע והסבירה שאת כישורי הוויברוץ של המנוע היא דאגה למזער בדור הנוכחי בזכות תושבות מנוע רכות יותר.

    האמת? הצליח להם, ויחד עם מערכת המולטימדיה, המנוע הוא הדבר הטוב מאוד השני ב-C1. הוא באמת חלק יותר מקודמו במידה ניכרת, ואמנם עדיין מורגשות מעט רעידות, הן מאוד מינוריות ואין שום בעיה לסלוח לסיטרואן על המעט שכן קיימות. המנוע, למרות הספק צנום של 69 כוחות סוס ומומנט מזערי של 9.7 קג"מ, מרגיש חי ונמרץ מאוד. אני אפילו אסתכן ואומר שמדובר על המנוע הנמרץ ביותר בקטגוריה, אפילו יותר ממנועי ה-1.25 ליטר של רבות המכר. התאוצה מ-10 ל-40-50 קמ"ש מהירה מאוד, וכל עוד אתם לא דורשים מהתיבה להוריד הילוך, התגובה ללחיצה על הדוושה מאוד חדה ומיידית, יחסית למתחרות כמובן. יחד עם הזריזות, המנוע מפיק את הצליל האופייני והעליז של מנועי שלושה צילינדרים, מין "חצי V6 בקטן" מגרגר שכזה, אבל בעיקר בסל"ד ביניים, כאשר הסל"ד עולה, הצליל מתחלף לרעש ניסור מתכתי ולא נעים.

    למרות הזריזות והצליל המגניב, המנוע הזה לא מאוד חזק, ואחרי 60 קמ"ש בערך, עת משתלב ההילוך הרביעי, המשיכה שלו נחלשת משמעותית. את המיאוץ הקלאסי מאפס למאה קמ"ש משלימה ה-C1 עפ"י נתוני היצרן תוך קצת יותר מ-14 שניות. אבל היות והיו לי רק שלושה ימים במחיצתה, החלטתי לא לבזבז אותם כדי לבדוק את זה.

    סיטרואן C1 2015

    אל המנוע משודכת תיבת הילוכים רובוטית, שלצערי הרב מרגישה כאילו נשארה בקפיטריה ובלסה קרואסונים בזמן שהמנוע היה בחדר הכושר. העברות ההילוכים לוקחות מה שנראה כמו נצח, בפעולה עצלה ומייגעת של 'עזיבת גז-שילוב מצמד-שילוב הילוך-עזיבת מצמד-חזרה לגז' שמזכירה תלמיד נהיגה מבוהל בשיעוריו הראשונים. אך גרוע מכך היא הורדת הילוכים עקב לחיצה אסרטיבית על דוושת התאוצה. לראשונה בחיי נתקלתי במכונית שהתגובה הראשונית שלה ללחיצה חזקה על הגז היא... האטה. כמו בהעלאת הילוך, גם הורדת הילוך לוקחת כל כך הרבה זמן, שמהרגע שהדוושה פוגשת את השטיח ועד שהמכונית מתחילה להאיץ תספיקו לשנות את דעתכם כחצי תריסר פעמים.

    ה-C1 נוחה למדי על כבישים עירוניים מצולקים, והמידות הקטנות שלה, יחד עם ההגה הקליל הופכות כל רווח קטן ליד המדרכה למקום חניה פוטנציאלי. אך למרות זאת, התנועה בסבך הפקקים של גוש דן היא לא בדיוק מה שהייתי מכנה תענוג צרוף. ביציאה איטית מהמקום המצמד שמתחבר באיטיות גורם למכונית לרעוד ולהתנועע וכל החלפת הילוך גוררת תנועת קדימה-אחורה מעיקה של הראש שלי, ותנועת למטה-למעלה עוד פחות נעימה של ארוחת הצהריים.

    האמת היא, שגם על הכביש המהיר ה-C1 לא בדיוק מרגישה כמו דג במים, היא מרבה לקפץ על כביש גלי, והפח החשוף על הדלתות פותח את הדלת (תרתי משמע) להמון רעשי כביש ורוח להיכנס לתא הנוסעים. התוצאה היא שהסיטרואן הקטנה מצליחה להרגיש בנוח רק בשיוט רגוע מאוד במהירות של 90 קמ"ש.

    סיטרואן C1 2015

    אך בסיום המבחן מתגלה התמורה. מחשב הדרך מראה שעל פני מעט יותר מ-400 קילומטרים של נסיעה בתוואי מעורב שכלל לא מעט מאותם פקקים, ה-C1 שתתה ליטר של דלק לכל 16.1 קילומטרים. מכובד מאוד.

    סיטרואן C1 - סיכום

    אני אוהב מכוניות קטנות, ואני אוהב מכונות צרפתיות, אבל אפילו יותר משתי אלו, אני אוהב מכוניות שהמיינסטרים הוא מהן והלאה. סיטרואן C1 משלבת את כל שלושת הדברים האלה, אז אתם יכולים בוודאי לנחש שמאוד רציתי לאהוב אותה. אולי, אם היו מייבאים ארצה את גרסת Airscape עם הגג הנפתח ותיבה ידנית, היא הייתה מצליחה להוות אלטרנטיבה מאוד מעניינת ומושכת למכונית העירונית הקלאסית והמשעממת, אך כעת, היא לא מציעה חלופה אמתית ושפויה לטובות שבקטגוריה.

    נכון, היא חסכונית מאוד, וגם נוחה. היא נראית מעולה (במיוחד באדום), ומערכת המולטימדיה שלה היא כמה רמות מעל לכל השאר. אבל היא פשוט לא עומדת ברף שקבעו זוג הקוריאניות. איכות החומרים טעונה שיפור, המרווח לא יותר טוב מאשר באף אחת מהמתחרות, בידוד הרעשים מזכיר מכוניות מהמילניום הקודם, פעולת תיבת ההילוכים מייגעת ושמישהו בבקשה יסביר למה לעזאזל כל כך קשה לשים נורה בתא המטען?! 

    סיטרואן C1 החדשה בקטלוג הרכב של CarsForum
    למפרט הטכני המלא של סיטרואן C1 החדשה

    סיטרואן C1 2015

    dddd