תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סובארו
  • סובארו XV
  • סוזוקי
  • סוזוקי קרוסאובר
  • סובארו XV מול סוזוקי קרוסאובר 4x4 – מבחן השוואתי

    סובארו XV

    כבר לא צריך להוציא כמעט 200 אלף ש"ח בשביל לרכוש רכב חדש שאפשר לטייל איתו קצת בשטח. סובארו XV וסוזוקי קרוסאובר עושים את זה בהרבה פחות כסף, אבל מי מהם עושה את זה טוב יותר?

    • 27-11-2014
    • מאת: אלירן אברזל | צילום: פבל צ'רניצקי

    אם לפני ארבע או חמש שנים הייתם רוצים לקנות רכב שטח משפחתי, הייתם צריכים לשלם לא מעט כסף  על התענוג. היו כמה קרוסאוברים עם מערכת הנעה כפולה בשוק אבל רובם עלו לא מעט כסף, הרבה יותר ממה שעלתה אז מכונית משפחתית רגילה. עכשיו זה השתנה. בשנה האחרונה נחתו כאן שני קרוסאוברים המבוססים על מכוניות משפחתיות סטנדרטיות, שעולים כ-10,000 ₪ יותר מהמשפחתיות עליהם הם מבוססים.

    בצד אחד סוזוקי קרוסאובר, סיפור ההצלחה הגדול ביותר של סוזוקי בשנים האחרונות. במכשירי תנועה השכילו להשיק בישראל את הדור השני של סוזוקי SX4 תחת השם קרוסאובר, שם שמדגיש את העיצוב דמוי רכב השטח. בסוזוקי מטפחים את קו העיצוב הזה עוד מימי האיגניס של שנות ה-2000, עכשיו יש להם גם שם מתאים שילווה אותו וגם אופציה למערכת הנעה כפולה, שלא הוצעה בדורות הקודמים של המשפחתיות לבית סוזוקי.

    בצד השני סובארו XV. הקרוסאובר הזה, המבוסס על פלטפורמת האימפרזה, הושק בישראל כבר לפני כשנתיים וחצי. אבל רק בקיץ האחרון הגיעה הגרסה החשובה ביותר בהיצע הדגמים שלו – גרסת 1,600 סמ"ק אוטומטית מוזלת. בניגוד לגרסאות המוזלות של רוב הקרוסאוברים המתחרים, בסובארו לא ויתרו על מערכת ההנעה הכפולה שמוצעת בדגם הבכיר.

    אנחנו לקחנו את צמד הקרוסאוברים היפאניים האלו למבחן השוואתי. איזה מהם טוב יותר בכביש, בשטח ובמבחן התדמית?


    סובארו XV וסוזוקי קרוסאובר

    סובארו XV מול סוזוקי קרוסאובר 4x4 – עיצוב ונראות

    בסעיף העיצוב ידה של סובארו על העליונה. בין כל שלושת הבוחנים שהשתתפו בנסיעת המבחן הייתה תמימות דעים – ה-XV נאה יותר, מעוצב יותר ומרשים יותר. זה נובע מכמה סיבות. הראשונה היא שה-XV נראה כמו רכב שטח, בניגוד לקרוסאובר 4X4 שנראה כמו... סוזוקי קרוסאובר. צריך טלסקופ ממש גדול כדי להבחין בהבדלים שבין גרסת ה-4x4 של הקרוסאובר לגרסה הסטנדרטית. בניגוד אליו, ל-XV יש עיצוב מוחצן ומובהק. עם יציבה גבוהה, מרווח גחון מרשים וקווים חדים ברור מיד שמדובר ברכב שטח ולא באימפרזה האצ'בק.

    אבל זה העיצוב השונה, אלו גם הקישוטים. אמנם שני הרכבים מגיעים עם חישוקי סגסוגת מקוריים כסטנדרט, אבל אלו של הסובארו פשוט נאים יותר. הסובארו גם מגיע עם ספויילר אחורי, פסי גגון בולטים יותר וחיפויים שחורים מסביב לבתי הגלגלים שממשיכים אל הפגוש האחורי.

    ואם כל זה לא הרשים אתכם, אז גם במבחן תחנת השטיפה הסובארו הוא יותר רכב שטח. ניגשנו ובדקנו – על שטיפה חיצונית של ה-XV תשלמו לפי מחירון של "'ג'יפ קטן". על הקרוסאובר תשלמו מחיר זהה לזה של טויוטה קורולה. אפילו הבחור מהשטיפה לא שם לב למדבקה הקטנה שאומרת שזה בעצם רכב 4x4.

    סוזוקי קרוסאובר

    סובארו XV מול סוזוקי קרוסאובר 4x4 – תא הנוסעים

    אם בסעיף העיצוב החיצוני הייתה ידו של הסובארו על העליונה, אז בסעיף העיצוב הפנימי מתהפכות היוצרות. תא הנוסעים של הקרוסאובר מרגיש איכותי יותר והוא נעים יותר לשהייה משזה של ה-XV. בשני המקרים לא מדובר במכוניות ששוברות את הגבולות המקובלים בקטגוריה או במילים אחרות – מכוניות כמו פולקסווגן גולף או קיה סיד יכולות להמשיך לנסוע בשקט.

    ועדיין, הקרוסאובר מרגיש מהודר ונעים יותר. זה גם איכות החומרים, אבל גם רמת האבזור. הקרוסאובר מגיע כסטנדרט עם בקרת שיוט, מנופים להעברת הילוכים מההגה, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, תא אכסון נוסף למשקפיים וגלגל הגה מצופה עור.
    הסובארו, לעומתו, מסתפק במועט. על הנייר מערכת השמע שלו משוכללת מזו של הקרוסאובר, אך בפועל מדובר במערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית שאינה מוצלחת במיוחד. איכות השמע בסוזוקי עדיפה. גם בשאר סעיפי האבזור אין כאן שאר רוח – יש בקרת אקלים מכאנית במקום דיגיטלית, הגה מגומי במקום הגה מצופה עור, אין בקרת שיוט ואין אפשרות לתפעול ידני של ההילוכים כלל.

    אך לסובארו כן יש כמה יתרונות על פני הסוזוקי. המושבים בסובארו רכים ונחים יותר. לכך צריך להוסיף מושב אחורי מעט מרווח יותר, חלונות מעט גדולים יותר ומתלים בעלי כיול רך יותר. במבחן התוצאה פבל, זה שאחראי לתמונות היפות שמצורפות לכתבה, העדיף להעביר את רוב הנסיעה במושב הימני של הסוזוקי ולא של הסובארו.

    סוזוקי קרוסאובר מול סובארו XV

    סובארו XV מול סוזוקי קרוסאובר 4x4 – על הכביש

    שני הרכבים מציעים מפרט טכני בסיסי דומה למדי – מנוע 1,600 סמ"ק, תיבת הילוכים אוטומטית רציפה ומערכת הנעה כפולה קבועה נשלטת מחשב ללא הילוך כוח. סובארו נותרה נאמנה למנועי הבוקסר שלה וגם ה-XV מצויד במנוע כזה. למנוע של סובארו 114 כוחות סוס צנועים למדי, בעידן בו רוב המתחרות מיפן ומקוריאה מפיקות למעלה כ-130 כוחות סוס מאותו ההספק.

    גם הסוזוקי אינו קוטל קנים. בסוזוקי שידכו לקרוסאובר החדש יחסית מנוע 1.6 ליטר בנזין ותיק למדי שהחל את דרכו בתחילת שנות ה-2000 עם הליאנה (הסבתא של הקרוסאובר). ותיק ותיק, אבל עדיין מפיק 120 כוחות סוס וקצת יותר קג"מ מהמנוע של הסובארו.

    ההפרש בכוחות הסוס אינו גדול במיוחד אבל בפועל הסוזוקי מהיר מהסובארו בכל מצב, ובפער גדול. בזינוק מהמקום, בהאצות ביניים או בסחיבה בעליות, הסוזוקי פותח פער משמעותי מהסובארו. יש לו 6 כוחות סוס יותר אבל הוא בעיקר קל יותר, קל בכ-275 קילוגרמים. יתרון המשקל הזה של הסוזוקי לא רק משפר את הביצועים אלא גם את צריכת הדלק, שלאורך כל המבחן הייתה טובה יותר בסוזוקי.

    ההבדל המשמעותי בין שני הרכבים ממשיך גם מעבר לביצועים. כיול המתלים של הסובארו רך יותר והוא נעים יותר לנסיעה, כל עוד לא מדובר בשיבושים גדולים במיוחד שעלולים לחבוט בנוסעים. הסוזוקי לעומתו קשיח יותר ועם צמיגי כביש מובהקים, כך שהוא מרגיש מהודק יותר. הייתי כותב שהתנהגות הכביש שלו טובה יותר, אבל זה לא יהיה מדויק במיוחד. בעיקר בגלל ההגה, שכמו ההגה של הקרוסאובר נטול ה-4x4 סובל ממרכוז יתר שמציק במהירויות גבוהות. ועדיין, על הכביש הסוזוקי עדיף על פני הסובארו.


    סובארו XV

    סובארו XV מול סוזוקי קרוסאובר 4x4 – בשטח

    מסלול הטיול שתכננו לנסיעת המבחן כלל נסיעה במגוון שבילים באזור של רמות מנשה ועמק השלום. לא מסלול טכני במיוחד, בטח לא כזה שיאתגר רכב שטח "אמיתי". אפילו לא כזה שממש יאתגר את ה-XV, שכבר הספיק להרשים אותנו לטובה ביכולות השטח שלו בשתי הזדמנויות קודמות – בגרסת ה-2.0 ליטרים האוטומטית ובגרסת ה-1.6 ליטר הידנית. לא ממש ידענו איך הקרוסאובר, שהגיע כאנדרדוג של מבחן השטח, יעמוד במשימה. בטח ובטח לאחר הגשם הכבד שירד בערב שקדם לנסיעת המבחן שלנו.

    אבל הוא התמודד, ובכבוד. לקרוסאובר יש מרווח גחון מצומצם משל ה-XV – רק 17 סנטימטרים בקרוסאובר לעומת 22 ב-XV. זה אומר שהנהיגה בקרוסאובר צריכה להיות מחושבת יותר, זהירה יותר. על מה שאין לו בסנטימטרים מפצה הקרוסאובר בכפתורים. לסוזוקי יש בורר שמאפשר בחירה בין כמה מצבים – מצב Sport שלא ממש ברור מה הוא עושה, מצב אוטומטי ומצב בוץ שמאפשר גם נעילה של הדיפרנציאל המרכזי. לבורר הזה קוראים בסוזוקי ALLGRIP. בסובארו לעומתם מעדיפים לתת למחשב לעשות את הכל בעצמו, בלי אף בורר. לשמחתנו הרבה המחשב של סובארו עושה עבודה טובה ויעילה למדי.

    גם המתלים של הסובארו עושים עבודה טובה למדי בשטח. על הכביש הם מעט רכים מידי וגורמים ל-XV להתנדנד. אבל בשטח טרשי הם מתגלים במיטבם ומחזירים דיבידנד על הרכות שקצת פגעה בנסיעה על הכביש. הקרוסאובר מעט קשיח יותר ומקפץ לו קלות על האבנים הקטנים שפזורות בשבילי היער. גם צמיגי הכביש הטהורים איתם הגיע הקרוסאובר לא עוזרים כאן. וזה לא שה-XV מגיע כסטנדרט עם צמיגי שטח מלא, אבל צמיגי היוקוהומה ג'יאולנדר שלו עושים הבדל. 

    סוזוקי קרוסאובר

    סובארו XV מול סוזוקי קרוסאובר 4x4 – סיכום

    הקרוסאובר של סוזוקי הוא מבחינתי הפתעת המבחן. הוא התייצב למבחן ההשוואתי הזה כאנדרדוג מול אחד מהרכבים היותר מוערכים במערכת CarsForum והצליח לצאת כשידו על העליונה בכמה סעיפים מהותיים. הוא זריז מהסובארו, מאובזר ממנו ותא הנוסעים שלו איכותי משל הסובארו. בשטח הוא מרגיש קצת פחות טוב מהסובארו, אבל תנו בו קצת אמונה – הוא מפתיע לטובה ביכולותיו.

    הסובארו מרגיש הרבה יותר קרוב לרכב שטח אמיתי. נכון, אין לו את הידית הקטנה שמכניסה לפעולה את הילוך הכוח, וביחד עם הגיר האוטומטי-רציף זה מורגש מאוד בעליות קשות. אבל מערכת ההנעה הכפולה שלו יעילה למדי, כיול המתלים מצוין והצמיגים המקוריים שלו בעלי פרופיל שטח – כל אלו עוזרים לו לצאת כשידו על העליונה בנסיעה בשטח. על הכביש, לעומת זאת, הוא מרגיש מעט איטי וגמלוני.

    והשורה התחתונה?
    אם אתם נוסעים בעיקר בכביש הסוזוקי הוא חבילה הגיונית יותר. הוא מאובזר יותר, חסכוני יותר (כ-9.5 קילומטרים לליטר במבחן שלנו, שכלל גם נסיעת שטח) וזריז יותר. מצד שני, אם אתם נוסעים רק בכביש מי אמר שאתם חייבים לרכוש את גרסת ה-4x4 שלו, שעולה 130 אלף ₪? קחו את גרסת ה-2x4 הסטנדרטית שזולה ב-10,000 ₪.

    אבל אם בכל זאת קניתם את רכב הפנאי שלכם במטרה להרחיק קצת מהכביש הסלול, ה-XV הוא הרכב המתאים יותר מבין השניים. אנחנו העדפנו אותו על פני הקרוסאובר על אף כל חסרונותיו (הביצועים, האבזור ואיכות החומרים) ועל אף העובדה שהוא היה פחות חסכוני בדלק (כ-8.5 קילומטרים לליטר בנסיעה שלנו). למה? כי יש לו את הדבר הזה, ה-feel good factor, שחסר כל כך לסוזוקי.

    השתתף בהכנת המבחן: יניב רוטנברג

    סוזוקי קרוסאובר - מפרט טכני
    סובארו XV -  מפרט טכני

    סובארו XV וסוזוקי קרוסאובר

    dddd