תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סובארו
  • סובארו XV
  • סובארו XV ידני 1.6 ליטר – מבחן דרך

    סובארו XV

    סובארו XV מושק מחדש בישראל עם מנוע 1.6 ליטר ואופציה לתיבת הילוכים ידנית עם הילוך כוח. התוצאה מפתיעה לטובה למרות כמה חסרונות. מבחן דרך.

    • 28-08-2014
    • מאת: אלירן אברזל ויואב פולס

    לא מעט טלטלות עברו על יבואן סובארו לישראל בשנים האחרונות. משבר היין ביפאן שחייב העלאת מחירים, הצונאמי שעיכב פיתוח של דגמים חדשים, היבואן שפשט רגל ולבסוף סאגת רכישתו על ידי סמל"ת שנמשכה יותר מידי זמן ועצרה לא מעט תוכניות. כל זה מאחורינו עכשיו ובסמל"ת, בעלת הבית החדשה של סובארו ישראל, להוטים לצאת לדרך חדשה. רק מה, שלסובארו מבחר מצומצם יחסית של דגמים, קטן הרבה יותר מהמבחר של כמה מיצרניות הרכב הקוריאניות או האירופאיות. נדרשת לא מעט יצירתיות כדי לעשות יותר מפחות, וכאן בדיוק נכנסת לתמונה גרסת ה-1.6 ליטר החדשה של סובארו XV.

    ה-XV משווק בישראל מזה למעלה משנתיים, אך עד כה שווק כאן רק עם מנוע 2.0 ליטרים ותיבת הילוכים ידנית או אוטומטית. אנחנו פגשנו את הגרסה הזו מעט לאחר השקתה בישראל וכבר אז שמחנו לגלות רכב מצוין עם לא מעט יכולות ויתרונות. רק שתג המחיר שלו דאז (כ-160 אלף ₪) אילץ את ה-XV להתחרות עם רכבים גדולים ומעוצבים ממנו כמו ניסאן קשקאי, יונדאי ix35 או קיה ספורטאז'. אבל מסתבר שתכונותיו הטובות של ה-XV קסמו ללא מעט לקוחות והוא הצליח להימכר בכמויות נאות למרות נקודות חולשה אלו. גרסת ה-1.6 ליטר החדשה אמורה לפתור בדיוק את הבעיה הזאת ועם תג מחיר שמתחיל בכ-130 אלף ₪ לגרסה הידנית היא כבר אמורה להתחרות ברכבי הפנאי הקטנים יותר, כמו הג'וק, הקפצ'ור וה-2008.

    האם גרסת ה-1.6 ליטר של סובארו XV מציעה את הטוב מכל העולמות? נסענו לבית סובארו בתל אביב ולקחנו אותה לנסיעת מבחן.

    סובארו XV 1.6 ליטר

    סובארו XV הוא קרוסאובר המבוסס על פלטפורמת ה-B3, היא למעשה גרסת ההאצ'בק (5 דלתות) של סובארו אימפרזה שנמכרת כאן בישראל. כמעט לכל היצרנים בקטגוריה יש (או שיהיה בקרוב) גרסת קרוסאובר שמתבססת על מכונית משפחתית או קומפקטית סדרתית, רק שבסובארו עובדים הפוך מהמקובל. בזמן שרוב יצרניות הרכב מקפידות שהקרוסאובר שלהם יעוצב בצורה בולטת ומוחצנת, אבל לא ממש משקיעות בשידוך של מערכת הנעה כפולה שתעניק לרכב יכולת שטח של ממש, ה-XV הוא ההפך הגמור. הוא לא מגיע עם פנסי חזית ענקיים ועיצוב עתידני, אבל כן מציע יכולת שטח של ממש שפשוט אין אצל המתחרים. ולמרות זאת, כל מי שראה את הרכב במהלך נסיעת המבחן הסכים שמדובר ברכב נאה למדי, במיוחד בצבע הכחול של רכב המבחן. כנראה שלפעמים פחות זה יותר.

    אותה פשטות עיצובית ממשיכה גם אל תא הנוסעים. לא תמצאו כאן משטחי פלסטיק רכים ומלטפים או לוח שעונים דיגיטלי מתקדם. העיצוב פשוט, לא מתיימר, אבל נעים לשהייה ובעיקר מרגיש מוצק למדי. לזכותה של סובארו יש לציין כי הנדסת האנוש מצוינת, בעיקר כי שמרו על מיקום המתגים המוכר לכל מי שנהג ברכב יפאני מהעשורים האחרונים. גם מושב הנהג היה נוח למדי ובנוסף עיצוב הקורה הקדמית של הרכב מאפשר שדה ראיה מצוין מלפנים ולצדדים.

    מאחור המצב קצת פחות טוב אבל עדיין לא רע. מרווח הברכיים והראש במושב האחורי טוב ולא תהיה בעיה לאכלס שם שני מבוגרים (או שלושה ילדים) מבלי להרגיש צפיפות כל עוד מלפנים לא יושב נהג גבוה במיוחד. קצת חבל שזווית משענת הגב של המושב האחורי מעט זקופה מידי, מה שעלול להעיק בנסיעות ארוכות, ושאין שקע טעינה או פתחי מזגן לטובת היושבים מאחור. תא המטען אינו גדול במיוחד (380 ליטרים) אבל הוא צריך להספיק לשימוש משפחתי סביר.

    סובארו XV 1.6 ליטר

    גרסת ה-1.6 ליטר של סובארו XV מוצעת רק ברמת הגימור הבסיסית. מבחוץ קשה להבדיל בינה לבין גרסת ה-2.0 ליטרים הבכירה אולם חדי העין ישימו לב לפנסי האיתות שירדו ממראות צד אל הכנפיים הקדמיות, אל השמשות האחוריות הכהות שחסרות או אל הספוילר האחורי הגדול שבאופן מפתיע הצטרף אל גרסת ה-1.6 ליטר הבסיסית (אבל חסר בגרסת ה-2.0 ליטרים הבכירה). חשוב לציין שלמרות תג המחיר המופחת בסובארו לא ויתרו על חישוקי הסגסוגת המקוריים הנאים, על פסי הגגון או על ידיות דלת בצבע הרכב, שלעיתים יש לוותר עליהן אצל המתחרים.

    הפשרות הגדולות יותר ברמת האבזור מסתתרות בתוך תא הנוסעים. גרסת הבסיס מוותרת על בקרת אקלים מפוצלת ומסתפקת בבקרת אקלים מכאנית פשוטה, מוותרת על חיישני אורות וגשם, מוותרת על קיפול חשמלי למראות, מוותרת הגה וידית הילוכים מצופי עור ומוותרת על מחשב הדרך המורחב של גרסת ה-Premium. ברכב ההדגמה הותקנה מערכת שמע לא מקורית עם מסך מגע צבעוני והיא אולי נראית טוב בקטלוג אבל היא לא מספיק טובה ו(כמעט) כרגיל במערכת כאלו שהותקנו בארץ היא אינה קריאה כשהשמש חזקה.

    בסך הכל, למרות הפשרות ברמת האבזור, אי אפשר להגיד שחסר ברכב פריט אבזור מהותי במיוחד. לזכותה של ה-XV יש לציין שגם רמת האבזור הבטיחותי נותרה זהה לזאת של הדגמים המאובזרים יותר, כולל 7 כריות אוויר וציונים גבוהים הן במבחן האירופאי והן במבחן האמריקאי.

    סובארו XV 1.6 ליטר

    כאמור ההבדל העיקרי בין הגרסאות של סובארו XV מסתתר מתחת למכסה המנוע, שם מקבל הרכב את מנוע ה-1.6 ליטר בוקסר המוכר לנו מהאימפרזה הנוכחית. הוא מוצע בשידוך לגיר ידני (עם הילוך כוח LOW) או גיר אוטומטי רציף (ללא הילוך כוח). מנועי ה-1.6 ליטר של המתחרים כבר חצו את רף ה-130 כוחות סוס אבל המנוע של סובארו מסתפק ב-114 כוחות סוס צנועים למדי. ואכן כבר עם תחילת הנסיעה אפשר להרגיש שלא מדובר במכונית מהירה במיוחד. קצב הנסיעה איטי משהו, קצת פחות זריז מהקצב שאני רגיל לקבל במכונית משפחתית. מי שנוהג בעדינות ו"לא ממהר לשום מקום" יוכל כנראה להסתדר עם זה, אבל נהגים שמחפשים קצת יותר כוח וביצועים יצטרכו לפזול ללא ספק לגרסת ה-2.0 ליטרים שמספקת ביצועים טובים הרבה יותר.

    בידוד רעשי המנוע מפתיע לטובה והוא לא יטריד את מנוחת הנוסעים יתר על המידה. אבל הבחירה בצמיגי כביש-שטח נותנת את אותותיה בתא הנוסעים ובמהירות גבוהה נשמעים רעשי צמיגים ברמה גבוהה מהמקובל. נוחות הנסיעה בכביש מפתיעה לטובה וה-XV מבודד היטב את רוב פגעי הכביש מהיושבים ברכב, וזאת מבלי לחייב פשרות רבות מידי בכל הקשור להתנהגות הכביש. אם כי העדר כוח המנוע בוודאי יקשה על כניסה לפרובוקציות מיותרות ברוב המקרים וישאיר אתכם בצד הרגוע יותר של הנהיגה.

    סובארו XV 1.6 ליטר

    סובארו XV בשטח

    לעצלנים מבינכם ניתן לסכם את מבחן השטח בפחות מפסקה - ישבנו במעיין קטן שבשולי רמת הגולן, נהנינו מהמים הקרירים, כשפתאום הגיעו מתוך הסבך שלושה חברה מזיעים. בירכנו לשלום אחד את השני ואז הם שאלו "אתם עם הג'יפ?" לא היה בחניה הסמוכה שום רכב אחר למעט הסובארו הכחולה היפה איתה הגענו. זה מסכם הכל.

    אתגרי שטח וההתאמה של המכוניות לאותם האתגרים מחולקים לכמה קטגוריות:
    יש את שבילי קק"ל שבגדול כל אוטו יכול להיכנס ולצאת בחופשיות מהם, לרבות מכוניות פרטיות.
    פה ושם יש איזו פניה לדרך מעט יותר אתגרית, כזאת שתגרום לבעלי המכוניות הפרטיות להסס ולעצור. רכבי הליסינג ימשיכו כמובן, וגם הג'יפונים והג'יפים הגדולים.
    ואז יש איזו אבן גדולה או סלע שתקועים באמצע הדרך ולא מאפשרים להמשיך בנסיעה ללא נזקים משמעותיים. כאן מרבית רכבי הליסינג יעצרו, ג'יפונים וג'יפים ייהנו ממרווח הגחון הגדול ויעברו הלאה.

    ואז מגיעה עליה זרועה בסלעים, בה צריך להתקדם לאט ובזהירות יחסית. אנשי הג'יפונים נעצרים. הם הגיעו רחוק ממה שתיארו. זה כבר השטח של הגדולים, אלו עם הצמיגים הגדולים, המנועים הגדולים ובעיקר הילוך הכח, ה- LOW המוכר לכולם. אלו ישלבו להילוך כח, וימשיכו הלאה ללא קושי.
    אהה, ויהיה עוד אחד קטן שימשיך למרות שהוא לא ג'יפ גדול. זהו ה-XV הידני עם הילוך הכח, שלמרות חסרונותיו עליהם נרחיב עוד מעט, מחייך מתחת לגלימה היפה, וממשיך לטפס למעלה.

    סובארו XV 1.6 ליטר

    הוא לא יכול להיות תחליף ל-SUV עם מפרט טכני מלא – הצמיגים קטנים מדי ועם חתך 55 לא מסייעים לתקוף מכשולים, הילוך הכח עדיין ארוך מדי ומחייב אגרסיביות מה והמנוע הצנום שמספיק בקושי בכביש, נדרש להעלות לטורים גבוהים ולשתף פעולה עם האגרסיביות הנדרשת עקב מומנט נמוך מדי לזחילה. דווקא במקום בו התחושה היא עדינה משהו, מרווח הגחון – דווקא שם במבט חוקר מגלים מרווח גחון של 22 ס"מ – מכובד מאוד. גחון שבנוי היטב ללא נקודות תורפה בולטות, למעט המפלט (נו, האגזוז) שמעט בולט.

    יצאנו עם ה-XV מוקדם בבוקר לעבר נחל ציפורי, מראס עלי לכיוון כעביה, דרך תחנת הנזירים היפהפייה ובתוך הנחל. לא היה לסובארו שום קושי להתמודד עם המסלול, גם לא לאחר מעברי המים המרובים, ואז נשלחתי חזרה ברוורס לצורך צילומים...
    מכעביה לכיוון צומת המוביל, דרך השבילים הכבושים של אדמת העמק (לא תמיד עביר בשיא החורף – אל תנסו). בשבילים אפשר לפתח מהירות נאה, ואז מגלים שהמתלים רכים מדי, כמובן כיוון שהם מכוילים לנוחות בנהיגה עירונית שפויה ולא מהירות גבוהה בשטח (יחסית – עם רכב שטח בגודל מלא אפשר לנסוע שם הרבה יותר מהר). חריצים ותלוליות מחייבים הורדת רגל מהגז בשביל לא לנגוח את הפגוש הקדמי והחצאיות בשיא העומס, ועדיין הרכב מספק הנאה וכיף, למרות שזה לא רכב ראלי!

    סובארו XV 1.6 ליטר

    קצת לפני צומת המוביל עליה תלולה בין שני שבילים, שאינה חלק מהדרך. יעלה או לא יעלה? נסון ראשון נכשל. התחלנו ממש מתחילת העלייה, בלי תנופה, וגז עדין. לא עלה. נסיון שני מתחילת העלייה, בלי תנופה, אבל גז פחות עדין. לא עלה. נסיון שלישי, תנופה + גז – עלה כמו ענק.
    זה בדיוק החיסרון העיקרי של הרכב בשטח - הילוך ראשון ארוך מדי + מומנט צנום יחסית = בשביל לעבור מכשולים צריך לעלות לסל"ד גבוה.

    עולים לרמה, לכיוון עין עלמין, יש ירידה מעט תלולה ומהמורתית וירידה לפרייבטים – ברור שבחרנו את הראשונה – שום בעיה. האוטו מתייצב בקלות ממש על סף הבריכה. ביציאה שוב בחרנו באותה דרך, הפעם בכיוון עליה. קצת גז, האוטו לא התאמץ ועלה. משם, הישר לאותו מעיין המוזכר בפתיח. הדרך למעלה מורכבת משביל שעוצר את כל המכוניות הפרטיות ממש עם הירידה מהכביש ובהמשך פניה חדה שמאלה לשביל שלא הייתי מנסה לעלות עם הג'יפון של אישתי.

    ברגישות ונחישות, ממש כך, ה-XV התקדם. בשני מקומות הייתה נדרשת מעט אגרסיביות שנובעת מהמגבלות הבסיסיות של הרכב – מומנט צנום, צמיגים קטנים, והילוך כח ארוך מדי. כאן המקום לציין שמי שהיה נוסע באותו השביל עם רכב שטח בגודל מלא, ולא משנה איזה- לנדקרוזר, סופה או מוסו – לא היה בכלל שם לב שהיה כאן משהו שהיה צריך לחשוב עליו. במבחן התוצאה – האוטו היה למעלה, בלי 'עבודות מע"צ'.
    הגיע הזמן לרדת חזרה, ואחרינו יורד SUV בגודל מלא. יורדים לאט ובזהירות, ובשלב מסויים מאפשרים לאוטו שאחרינו לעבור. הוא פורס כנפיים ושועט קדימה בקצב שלא היה מאפשר לסובארו לחזור בחתיכה אחת. מבחינתו זה היה שביל שאפשר לנסוע עליו בחופשיות. מבחינתנו זה היה שביל שחייב נסיעה איטית וזהירה. רוצה לומר – אם אתם מתכוונים לקנות את הסובארו ולטייל עם חבר'ה עם ג'יפים בגודל מלא – כנראה שיתבאסו עליכם בגלל הקצב האיטי שתחייבו את השיירה לנסוע בו, ולא תהיה הזמנה נוספת...

    סובארו XV 1.6 ליטר

    סובארו XV ידני 1.6 ליטר – סיכום

    מתוך מה שהוא לא עולה מה שהוא כן. הוא עומד לו בדד – בקטגוריה משלו, יפהפה (לטעמי) בכחול (אפילו יותר מהכתום) ומציע אלטרנטיבה שיכולה לקחת אתכם רחוק מאוד בשטח (בעדינות). המחיר שלו קרוב מאוד למחיר של רכב משפחתי "רגיל", מה שבהחלט יכול להפוך אותו לאלטרנטיבה נהדרת. אם אתם מטיילים בארץ ונמצאים רגע לפני קנית רכב משפחתי חדש - תעשו לעצמכם טובה וגשו לאולם התצוגה של סובארו להתרשם ולבקש נסיעת מבחן, גם אם לא תנצלו עשירית מיכולת השטח שלו.

    לסובארו XV בגרסת ה-1.6 ליטר אין כרגע מתחרים ישירים של ממש. אולי בעוד כמה חודשים, כשיגיעו ארצה רכבים כמו דאצ'יה דאסטר או סוזוקי ג'ימני יהיה אפשר לאגד את שלושתם לסוג של קטגוריה מעניינת. כרגע המתחרים העיקריים נמצאים באזור אבל לא ממש שם, באזור של ה-XV. הכי קרוב שיש זה הסקודה יטי, גם במחיר וגם בממדים. אבל הוא מגיע עם יכולת שטח מינימלית כמו שאר הג'יפונים האופנתיים הקטנים (קפצ'ור, ג'וק, מוקה וכו'). קצת יותר למעלה בתקציב יש רכבי פנאי גדולים יותר, כמו גרסאות הבסיס החדשות של הקיה ספורטאז' והיונדאי ix35, שמציעות ביצועים טובים הרבה יותר וקצת יותר מרווח. אבל שוב, אפס יכולת שטח.

    כך שה-XV נמצא כרגע בנישה משל עצמו. לא ממש ביצועיסט ולא מאוד מאובזר אבל נראה נהדר, נוסע מצוין על הכביש, בטיחותי, עם צריכת דלק טובה, 5 שנות אחריות מלאות וכבונוס – מציע יכולת שטח טובה למדי. 

    סובארו XV בקטלוג הרכב של CarsForum
    סובארו XV - מפרט טכני להורדה

    סובארו XV 1.6 ליטר

    dddd