תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • קיה
  • קיה ספורטאז'
  • קיה ספורטאז' אורבן 2014 – מבחן דרך

    קיה ספורטאז'

    מתיחת הפנים שעבר לאחרונה קיה ספורטאז' לא שינתה בצורה מהותית את העיצוב, אבל כן שינתה בצורה מהותית את המחיר. מבחן דרך לגרסת ה-Urban החדשה.

    • 17-06-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    בפרסומת של קיה ספורטאז' החדש מופיע שוטר שעוצר את הרכב ומתקשה להבחין האם מדובר בספורטאז' החדש או לא. סוף סוף יש בטלוויזיה פרסומת רכב מדויקת ואמיתית כל כך, שלא מפחדת מהאמת. והאמת היא שגם עכשיו, כשאני יושב במשרד הממוזג עם זכוכית מגדלת וירטואלית אני מתקשה להבחין בהבדלים שבין הספורטאז' החדש לישן. הם כל כך דומים זה לזה, שבלי הודעה מפורטת לעיתונות בחיים לא תשימו לב להבדלים הקוסמטיים. בקיה מאמינים שעדיף לעצב רכב כמו שצריך פעם אחת, ולא לעדכן אותו שוב ושוב עם מתיחת פנים משמעותיות. זה עובד להם וגם היום, יותר משלוש שנים לאחר שהגיע ארצה, הספורטאז' עדיין נראה מודרני ונאה גם בלי מתיחות קוסמטיות.

    אז מה כן חדש במסגרת הדגם החדש? החידוש החשוב ביותר מסתתר דווקא במחירון. לקיה יש היצע רכב מאוד של דגמים, שמתחיל בפיקנטו 3 דלתות ("ספורט") הקטנה ונגמר בסורנטו דיזל היקר והיוקרתי. אבל אין לה תשובה חד משמעית להצלחה הפנומנלית של הג'יפונים העירוניים הקטנים, כמו ניסאן ג'וק או רנו קפצ'ור. יש לה את הסול החדשה, אבל זה לא בדיוק ג'יפון. השמועה אומרת שיש לקיה תוכניות לייצר ג'וק משלה, אבל עם תוכניות לא הולכים למכולת. כרגע התשובה לדגם החסר הזה הגיעה במסגרת מתיחת הפנים. הסול החדשה תנסה לנגוס בקטגוריית הג'יפונים העירוניים מלמטה, הספורטאז' מלמעלה.

    קיה ספורטאז' אורבן

    וכך, קיה ספורטאז' החדש הושק בישראל בגרסת בסיס חדשה ומוזלת בשם Urban. רק 150 אלף ₪ (מינוס 100 ₪ שתקבלו כעודף) ויש לכם ג'יפון גדול בחניה. יונדאי הייתה הראשונה שעלתה על הפטנט והציגה בשנה שעברה גרסת בסיס ("Prime Editon") ל-ix35 במחיר דומה. המתחרים העיקריים בקטגוריה, כמו מיצובישי אאוטלנדר או מאזדה CX5, עדיין יקרים בכ-15 אלף ₪ מגרסאות הבסיס הקוריאניות החדשות.

    לא צריך לפחד מצמד המילים "גרסת בסיס". גרסה זו של הספורטאז' מאובזרת בנדיבות יחסית וכוללת מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, דיבורית בלוטות', בקרת שיוט, הפעלה אוטומטית של המגבים, פנסי ערפל קדמיים ואפילו על תאורת חזית עוקבת פניה לא חסכו כאן.

    אז על מה כן תצטרכו לוותר בתמורה למחיר הכניסה הנמוך? תאורת ה-DRL מבוססת ה-LED הוסרה ואת מקומה תפס פטנט פשוט אך יעיל להפליא – תאורת ה-DRL מתבססת על פנסי החזית הרגילים, שעובדים תמיד. חסרה גם בקרת אקלים דיגיטלית, שאת מקומה תפס מזגן מכאני מהסוג הפשוט ביותר. בנוסף חסרים גם מסילות גג אורכיות, קיפול מראות חשמלי, שמשות אחוריות כהות וידיות חיצוניות בצבע כסף.

    על חישוקי הסגסוגת דווקא לא חסכו כאן וגם דגם הבסיס החדש מגיע כסטנדרט עם חישוקי סגסוגת קלה, אבל בעיצוב הרבה פחות יפה וגם במידה קטנה יותר (16 במקום 17 או 18 אינטש' בדגמים המאובזרים יותר). אני לא בטוח שזה ממש חיסרון, אבל עוד נגיע לעניין הזה בעוד כמה פסקאות.

    קיה ספורטאז' אורבן

    בנוסף מבטיח קיה ספורטאז' החדש שיפור בבידוד הרעשים, בהיגוי ובמערך המתלים. השיפור הראשון אכן מורגש מאוד בתא הנוסעים והספורטאז' החדש מציג בידוד רעשי כביש ורוח ברמה טובה מאוד, לפחות כל עוד נשארים בטווח המהירות החוקי ברוב כבישי ישראל (כלומר מתחת ל-110 קמ"ש). במהירויות גבוהות יותר יש קצת יותר מידי רעשי רוח, אבל בואו נניח שאתם לא אמורים להגיע בכלל לשם.

    לגבי השיפור במערך ההיגוי והמתלים, אני קצת יותר סקפטי. נוחות הנסיעה היא עדיין לא הצד החזק של הספורטאז', שמתקשה להתמודד עם שיבושים משמעותיים בתוך העיר ומשדר חוסר נוחות משמעותית בנסיעות מהירות על כבישים שאינם סלולים היטב. גרסת הבסיס בה נהגתי תהיה הנוחה ביותר מבין כל גרסאות הספורטאז' המחודש בשל בחירה בצמיגים עם חתך גבוה יחסית (215/75R16), וגם היא אינה מאוד מרשימה. מה זה אומר לגבי הדגמים האחרים? כנראה שהתשובה ברורה.

    ואפרופו צמיגים, משעשע לגלות שדווקא גרסת הבסיס נטולת יומרות השטח היא היחידה שמגיעה עם צמיגים במידה שמאפשרת התקנה של צמיגי שטח קרביים, בעוד דווקא גרסת ההנעה הכפולה ששווקה כאן בעבר נמכרה עם צמיגים בחתך כביש בלבד. לא שזה משנה יותר מידי, כי במסגרת מתיחת הפנים הוסרו מהמבחר הישראלי גרסאות ההנעה הכפולה שלא זכו כאן להצלחה.

    קיה ספורטאז' אורבן

    ומה עוד חדש אצל קיה ספורטאז' החדש? המנוע. כמו במקרה של ה-ix35 המעודכן, גם כאן שופר המנוע עם עליה קלה בהספק המרבי (166 במקום 163 כוחות סוס) ועליה קלה במומנט המרבי (20.9 במקום 19.7 קג"מ) שגם מגיע מעט מוקדם מעבר. התוצאה היא רכב זריז למדי, לא מעט בזכות כיול הדוושה הנמרץ. לחיצה קלילה על הדוושה מספקת זינוק מידי מהמקום, שמזכיר את רכבי מאזדה של פעם.

    לתיבת ההילוכים האוטומטית שישה הילוכים כאשר השני, השלישי והרביעי די קרובים זה לזה מבחינת יחסי ההעברה, מה שגורר מן תחושה של החלקה שמזכירה מאוד גיר רציף בנסיעה עירונית. אבל זה לא גורע מהביצועים של הספורטאז', שלא מתקשה לעמוד בקצב גם בתוך לעיר וגם מחוצה לה. גם עם ארבעה מבוגרים ברכב, אין שום בעיה לשמור על קצב מהיר בעליות קשות וארוכות.

    ורק צריכת הדלק, אוי צריכת הדלק. למרות שבאמת ניסיתי, רק בקושי רב הצלחתי לרדת מרף ה-10 קילומטרים לליטר. בנסיעות עירוניות פקוקות ועם מזגן, הראה מחשב הדרך צריכת דלק פסימית הרבה יותר. קצת חבל וזה בהחלט משהו שעלול להטריד חלק מהרוכשים, בעידן בו ליטר בנזין מגרד מלמטה את רף ה-8 ₪.

    קיה ספורטאז' אורבן

    תא הנוסעים של קיה ספורטאז' החדש נותר כמעט ללא שינוי בהשוואה לדגם היוצא. גלגל ההגה קיבל שני כפתורים חדשים לשליטה על הדיבורית האלחוטית, יחידות התאורה הפנימיות השתנו מעט ו.... זהו, בגדול. מערכת השמע המקורית נותרה ללא שינוי, מערכת המולטימדיה שמופיעה כאן בתמונות היא תוספת חביבה שהתקין היבואן המקומי בארץ. קצת חבל, כי ציפיתי שקיה ינצלו את מתיחת הפנים לשיפור משמעותי באיכות החומרים או ברמת האבזור המקורי של תא הנוסעים ויישרו קו עם האיכות הגבוהה שכבר התרגלתי לראות בדגמים החדשים של היצרנית. בדגם החדש חסרים דיפונים רכים ונעימים יותר או לוח שעונים בעיצוב מודרני יותר.

    גם הנדסת האנוש עדיין לא מיישרת קו עם מיטב התוצרת של קיה. המושבים, ובאמת שאני לא מבין למה, לא היו מספיק נוחים עבורי. משהו בזווית הגב לא הסתדר לי, לא במושבים הקדמיים ולא באחוריים. הראות החוצה ממושב הנהג עדיין לא מספיק טובה וזה מפריע בתמרונים עירוניים צפופים. זה כנראה המחיר שצריך לשלם על העיצוב הנאה. ולסיום יש את עניין המזגן, שהוא אמנם יעיל יחסית כמקובל אצל הקוריאנים אבל עם פתחי מיזוג קטנים יחסית וללא פתחים מאחור, הוא מתקשה לקרר את חלל הנוסעים בשיא החום.

    ועל הכביש? קיה ספורטאז' החדש לא אמור להרגיש כמו רכב ספורטיבי והוא אכן לא מרגיש ככזה. המתלים הקשיחים, אלו שפגעו בנוחות הנסיעה, אומרים שומרים על מינימום זוויות גלגול בסיבובים מהירים אבל די ברור שלא לזה הרכב מיועד. ההגה החשמלי כל כך קל וכל כך לא מתקשר, שגם כשמערכת בקרת היציבות נכנסת לפעולה לא תרגישו את זה אלא רק תראו איזו נורית כתומה מהבהבת בלוח השעונים. בתוך העיר ההגה הקליל אכן תורם לתמרון קליל במעברים של חניונים צפופים או בכניסה לחניות צרות, אבל בכבישים המפותלים הוא מאכזב.

    קיה ספורטאז' אורבן

    קיה ספורטאז' החדש – סיכום

    הספורטאז' החדש הוא ככל הנראה לא הרכב המצטיין בקטגוריה שלו והוא סובל מלא מעט חסרונות – צריכת הדלק לא מספיק טובה, הראות החוצה עלולה להיות בעייתית ודורשת הסתגלות. לזה יש להוסיף את איכות החומרים שלא ביצעה את קפיצת המדרגה שביצעו שאר דגמי קיה בשנים האחרונות ואת נוחות הנסיעה הלא מאוד מרשימה.

    אבל לספורטאז' החדש יש גם אס מנצח בשרוול, וזה המחיר. גרסת הבסיס הזו שעולה 150 אלף ₪ היא דיל די מוצלח בתנאי השוק הנוכחיים. היא יקרה רק בכמה אלפי ₪ מגרסאות ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין של שברולט טראקס או אופל מוקה ובתמורה נותנת תא נוסעים מרווח יותר ועיצוב נאה יותר. גם הפער לעומת המתחרים הגדולים יותר, כמו מיצובישי אאוטלנדר או מאזדה CX-5, בהחלט יכול להצדיק את הפשרה בנוחות הנסיעה או בצריכת הדלק (שטובה יותר באאוטלנדר). כמו הרבה דברים בחיים גם כאן אין שחור או לבן והספורטאז', ממש כמו הצבע של רכב ההדגמה, נופל לא רע במרכז התחום האפור.

    קיה ספורטאז' בקטלוג הרכב של CarsForum
    קיה ספורטאז' - מפרט טכני

    קיה ספורטאז' אורבן

    dddd