תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • רנו
  • רנו קפצ'ור
  • רנו קפצ'ור 1.2 אוטומט – מבחן דרך

    רנו קפצ'ור

    הקפצ'ור הוא המתחרה החדש מבית רנו באחד מהסגמנטים הכי לוהטים בישראל. אנחנו מהמרים שאתם עוד תראו הרבה ממנו על הכביש. מבחן דרך.

    • 10-01-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    נהוג לחשוב שהג'וק של ניסאן המציא את קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. זה כמובן ממש לא נכון. כבר לפני שניים ושלושה עשורים שוטטו בכבישי ישראל רכבי פנאי קטנים, זולים לרכישה ואחזקה. בתחילה היו אלו רכבי הפנאי הקטנים של סוזוקי (הסמוראי ולאחר מכן הג'ימני), לקראת אמצע שנות ה-90 הגיע ארצה גם דייהטסו טריוס וזכה להצלחה אדירה (עד כמה שמותג נישה כמו דייהטסו יכול להצליח). הג'וק רק המשיך את המגמה שהחל הטריוס, שהתרחק מאוד מהשטח והתקרב מאוד לכביש. בניסאן הבינו שרוב הרוכשים הפוטנציאליים של הרכבים האלו ממש לא רוצים לרדת לשטח, למעשה הם בקושי רוצים לצאת מגבולות העיר. אז בשביל מה להתקין מערכת הנעה כפולה שתייקר את מחיר הרכב?

    מאז הושק הג'וק בשנת 2010 ועד היום הוא זוכה להצלחה מטאורית. אם נדמה לכם שלא ראיתם מספיק ג'וקים על הכביש, זה רק בגלל שהמפעל שמייצר אותם בבריטניה עובד מזה כשלוש שנים מסביב לשעון, 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, ולא מצליח לעמוד בביקוש. לתעשיית הרכב האירופאית לקח כמעט שלוש שנים להגיב להצלחה המטאורית הזאת של הג'וק ורק עכשיו, בשלהי שנת 2013, אנחנו מתחילים לראות את התוצאות. שברולט טראקס, פיג'ו 2008 ואופל מוקה הם רק חלק מהשמות שכבר פגשנו או נפגוש בעתיד הקרוב.

    ולמה אני מספר לכם את כל זה? כי רנו וניסאן הם כיום חלק משותפות עסקית, כך שלרנו היה בוודאי ממי ללמוד כשתכננה את הקפצ'ור החדש. ואכן, קווי הדמיון בין הג'וק לקפצ'ור ניכרים בהחלט. כמו הג'וק, גם הקפצ'ור מבוסס על הפלטפורמה הקומפקטית של היצרנית, במקרה של הקפצ'ור מדובר בפלטפורמה של רנו קליאו החדשה. כמו הג'וק, גם בקפצ'ור הושם דגם מאוד מאוד משמעותי על עניין העיצוב החיצוני, שהוא כנראה אחד מהדברים החשובים ביותר בקטגוריה אופנתית זו. כמו בג'וק, גם בקפצ'ור אפשר לרכוש את הרכב עם שלל גוונים ושילובי גוונים ומדבקות קישוט.

    רנו קפצ'ור

    ומה בכל זאת שונה? האמת היא שלא מעט. כבר מבחוץ אפשר לראות שהכיוון אליו הלכו מעצבי הבית של רנו שונה לחלוטין מהכיוון של שתי המתחרות העיקריות שיש כרגע בשוק. בניסאן הלכו על עיצוב עצבני שמצדיק במידה מסוימת את השם בעל הקונוטציה החרקית. עם היטי הלכו בסקודה הלכו על עיצוב פרקטי, מרובע, עם סקס אפיל של מכונת כביסה. והקפצ'ור? הוא פשוט חמוד, ממש ממתק. ידידה ששלחתי לה תמונה שלו בוואטסאפ אמרה שהוא נראה כמו רכב של ברביות, נראה לי שזה מתאר במדויק את עניין העיצוב.

    כל הנחמדות הזאת ממשיכה גם פנימה, אל תא הנוסעים. הקשר המשפחתי ההדוק אל הקליאו החדשה ניכר כאן מאוד, עם מספר שינויים מתבקשים. הקונסולה המרכזית מעוצבת טוב יותר, בעיקר בגלל שהצג של מערכת השמע שקוע עמוק יותר בתוך הקונסולה המרכזית ולא בולט כלפי מעלה כמו בקליאו. בדגם המאובזר בו נהגנו (Collection) יש גם עיטורים בגוון זהה לזה של הצביעה החיצונית במקום הפלסטיקה הכסופה המקובלת, מה שבהחלט מוסיף לאווירת השובבות.

    מעבר לעיצוב יש כאן גם כמה גימיקים חביבים למדי. הראשון שבהם הוא תא כפפות שנפתח החוצה כמו מגירה ומציע נפח אכסון גדול ושימושי. השני הוא כיסוי מושבים שניתן לשלוף החוצה ולכבס במכונת כביסה ביתית. סוף סוף, חסל סדר הגופיות הכעורות שאהובות כל כך על הנהגים הישראליים. ועם כל זה לא הספיק לכם, אז יש גם מערכת שמע מקורית עם מסך מגע, ניווט GPS ושלל חיבורי מולטימדיה שתורגמה כולה לעברית. אין הרבה יצרנים שמציעים כיום מערכת מקורית עם תרגום מלא לעברית, כל הכבוד!

    רנו קפצ'ור

    אבל למרות כל המחמאות, יש גם כמה בעיות בתא הנוסעים של הקפצ'ור. קודם כל, הפלסטיק בתא הנוסעים מרגיש פשוט, קשיח וחלול ברובו. חלק מהמתגים מרגישים מיושנים, הגיע הזמן שברנו ישדרגו את גופי תאורת הפנים ואת מתג ההפעלה של בקרת השיוט. גם איכות ההרכבה לא מרשימה במיוחד ובנסיעה על כבישים משובשים אפשר לשמוע פה ושם כל מיני קרקושי פלסטיק שלא אמורים להיות ברכב חדש. מוזר, אבל גם בדגם המאובזר ביותר אין משענת יד לנהג. גם תאי אכסון נוספים היו חסרים לי באופן אישי ובמיוחד מחזיקי כוסות. איך יכול להיות שברכב כזה יש רק מחזיק כוס אחד?!

    אחת מהתלונות העיקריות שהופנו מצד הלקוחות אל הג'וק הייתה קשורה אל מרווח הפנים שלו. הג'וק, שמבוסס על פלטפורמת המיקרה, הוא פשוט רכב קטן שהציע מרווח פנים מצומצם מאוד ותא מטען זערורי (לשם השוואה, למכונית המיני הקטנה סיאט מיי יש את אותו נפח תא מטען כמו לג'וק). הקפצ'ור מבוסס כאמור על פלטפורמה מודרנית וגדולה יותר, שהושאלה מהקליאו החדשה, והתוצאה היא מרווח פנים טוב בהרבה. טוב, זה עדיין לא רנו פלואנס עצומת הממדים אבל בכל זאת מדובר ברכב שיוכל להסיע ארבעה מבוגרים בקלות בלי להשמיע יותר מידי תלונות. גם תא המטען גדול ונפחו עומד על 375 ליטרים. מי שיחפוץ בקצת יותר ליטרים, יוכל להזיז את שורת המושבים האחורית, לצמצם למינימום את מרווח הברכיים ולהגדיל את נפח תא המטען לכדי 455 ליטרים. 

    רנו קפצ'ור

    בישראל מוצע הקפצ'ור עם שני מנועי בנזין בלבד. הראשון והבסיסי הוא מנוע ה-900 סמ"ק טורבו החדש של רנו. מנוע מסקרן ומתקדם, אך רוב המכירות יהיו בוודאי של הדגם הבכיר יותר, 1,200 סמ"ק טורבו-בנזין שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית (למעשה רובוטית כפולת מצמדים, EDC). השילוב הזה בין מנוע הטורבו-בנזין לתיבה כפולת המצמדים החדשה הרשים אותי לטובה בעבר וגם כאן הוא מרשים, אבל קצת פחות. צריכת הדלק, באופן לא מפתיע, פחות טובה מזאת של הקליאו (כ-11 קילומטרים לליטר, לעומת כ-14.7 קילומטרים לליטר בקליאו). גם הביצועים פחות טובים משל הקליאו אך הם עדיין בגדר הסביר. כנראה שאת רוב הנהגים השגרתיים הם יספקו.

    הגיר הרובוטי כפול המצמדים של רנו טוב אבל בקפצ'ור הוא משום מה פחות טוב מכפי שהכרתי בדגמים האחרים. העברות ההילוכים שלו עדיין חלקות, בעיקר בגלל שהן איטיות יותר מהעברות ההילוכים בגיר ה-DSG המקביל של פולקסווגן. אבל הגיר הזה מתבלבל יותר מידי פעמים בין ההילוכים, בעיקר בזמן האצה לאחר בלימה מהירה יחסית. נסו להשתלב איתו בתנועה צפופה אחרי שעצרתם בצומת ונתתם זכות קדימה. יש השהייה מציקה עד שהתיבה מורידה הילוכים ובתנועה ישראלית טיפוסית, שדורשת זריזות וחוצפה, זה עלול להפריע.

    עוד הערה קשורה לנוחות הנסיעה. הקפצ'ור גבוה מהקליאו וכדי לשמור על התנהגות הכביש הטובה שאפיינה את הקליאו הקשיחו ברנו את המתלים. אז נכון, הקפצ'ור עדיין מציע אחיזת כביש טובה והוא בן לוויה נאמן בכבישים ההרריים שמטפסים לנס הרים. אבל השאלה היא את מי בכלל זה מעניין, כשרוב הלקוחות הפוטנציאליות ירגישו בעיקר את הקשיחות שלו על פסי האטה או בורות ביוב שקועים?

    רנו קפצ'ור

    רנו קפצ'ור - סיכום

    תתרגלו להגיד הרבה את השם הזה, כנראה שהקפצ'ור הולך להפוך לאחד מהרכבים הנמכרים בקטגוריה שלו בשנת 2014. ברנו עשו שיעורי בית ולמדו מניסאן ג'וק, האב הרוחני, איך לבנות רכב פנאי עירוני מוצלח. הוא מרווח וחסכוני מהג'וק, מעוצב מהג'וק וגם מאובזר ממנו. הקפצ'ור לא חף מחסרונות אבל בשורה התחתונה הם לא כל כך גרועים ולא כל כך מהותיים. העיצוב השובב שלו הוא כנראה מה שיגרום לרוב נשות ישראל לחבב אותו כי בשורה התחתונה זה הקריטריון העיקרי בקטגוריה הזאת.

    נכון להיום שני המתחרים העיקריים של הקפצ'ור הם הג'וק והיטי. הג'וק הוא המתחרה המיתולוגי, אבל הגיל עושה את שלו והוא פחות טוב ממנו. עם מנוע ישן יותר, מרווח פנים מצומצם יותר ופחות אבזור הוא נראה לנו כבחירה פחות טובה. היטי הוא מתחרה ראוי אבל במלחמה על השימושיות הוא הלך רחוק מידי ואיבד לא מעט מהקסם והשיק שמאפיין את הקפצ'ור והג'וק. היטי, אגב, צפוי להתעדכן במהלך השנה הזאת עם מתיחת פנים מסיבית שתשפר את האטרקטיביות שלו, בעיקר בכל מה שקשור לעיצוב.

    בשנה הקרובה (2014) ייכנס להילוך גבוה בישראל גם שברולט טראקס. רכב הפנאי הקומפקטי הזה של שברולט מציע מנועים חזקים יותר (140 כוחות סוס) ותיבת הילוכים אוטומטית רגילה והוא נראה כמו מתחרה קשה לקפצ'ור. מתחרה נוסף יגיע בשבועות הקרובים ארצה, היישר מצרפת - פיג'ו 2008. כמו הקפצ'ור, גם הוא מבוסס על הפלטפורמה הקומפקטית של היצרנית (במקרה הזה, של פיג'ו 208). כמו הטראקס, גם הוא צפוי להיות מתחרה קשה מאוד לקפצ'ור.

    רנו קפצ'ור בקטלוג הרכב של CarsForum
    רנו קפצ'ור - מפרט טכני להורדה

    רנו קפצ'ור

    dddd