מאזדה 3 החדשה מול טויוטה קורולה ומול סקודה אוקטביה החדשה

סקודה אוקטביה

שלוש מכוניות משפחתיות חדשות, מודרניות ונאות נחתו בימים אלו בישראל. מי מהן היא המשפחתית הטובה ביותר? מבחן השוואתי לטויוטה קורולה, מאזדה 3 וסקודה אוקטביה.

  • 13-10-2013
  • מאת: אלירן אברזל

בשנה האחרונה עבר סגמנט המכוניות המשפחתיות מהפך של ממש. לפני פחות משנה ערכנו כאן מבחן השוואתי למי שהיו אז שלושת המכוניות המשפחתיות המובילות בישראל - פורד פוקוס החדשה, יונדאי i35 ופולקסווגן ג'טה. מאז הפכו כל שלושת המכוניות הללו לכמעט לא רלוונטיות, כשנחשף דור חדש לחלוטין של משפחתיות ובמהירות שיא גם הגיע ארצה. הקוריאניות, קיה פורטה החדשה ויונדאי i35, נשארו מאחור בגלל יחידות ההנעה המיושנות וצריכת הדלק הגבוהה. הפוקוס החדשה ירדה מגדולתה לאחר שהשמועות על הבעיות בגיר והבעיות בדוושת הבלם התפשטו בקצב מהיר ונודעו בתקשורת. והג'טה (שגם הייתה אז המועדפת עלינו)? ליד האוקטביה המודרנית והמאובזרת היא נראית פתאום כמעט מיותרת.

הצטרפתי אל אודי עציון ובני ברק, כתבי "ידיעות אחרונות", שארגנו מבחן השוואתי לשלושת המכוניות המשפחתיות המובילות כיום - סקודה אוקטביה, מאזדה 3, וטויוטה קורולה. כולן חדשות לחלוטין ושלושתן הגיעו ארצה זמן קצר לאחר השקתן בחו"ל. לא פחות חשוב מכך, לדורות הקודמים של שלושתן יש מוניטין מצוין בשוק הישראלי ושלושתן זכו להצלחה רבה בעבר. אבל מי מהן היא המכונית המשפחתית המוצלחת ביותר? התשובה בהמשך.

טויוטה קורולה החדשה

טויוטה קורולה החדשה

 

טויוטה הייתה זו שפתחה את מירוץ החימוש הנוכחי, כשהשיקה את הקורולה החדשה שלה בישראל מיד לאחר חשיפתה בחו"ל. מדובר בדור ה-11 של הקורולה אבל מי באמת סופר, אחרי שהקורולה הפכה להיות מילה כמעט נרדפת לטויוטה והיא הדגם הנמכר ביותר של היצרנית ולמעשה גם המכונית הנמכרת ביותר בעולם. בניגוד לדור הקודם לדור הנוכחי של הקורולה עיצוב מוחצן יותר וממדים נדיבים במיוחד, שמציבים אותה ברף העליון של הקטגוריה. עם חזית חדשה שהושאלה ישירות מהאחות הגדולה ותאורת ה-DRL מבוססת ה-LED (היחידה מבין השלוש) היא נראית לא רע בכלל.

הקורולה החדשה מצוידת במנוע 1,600 סמ"ק בהספק של 132 כוחות סוס שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית-רציפה. השילוב בין השניים מוכיח את עצמו כך שגם במבחן צריכת הדלק וגם במבחן התאוצה תופסת הקורולה את המקום השני, בפער קטן מהאוקטביה. עם זאת, יש לציין שהקורולה אינה מכונית דינמית. תיבת ההילוכים הרציפה משמיעה יבבה מציקה בזמן שהמנוע בסל"ד גבוה וגם התנהגות הכביש אינה מרטיטה. ההגה בעל משקל קל מידי והמתלים יוצרים זוויות גלגול חדות מידי בזמן כניסה לסיבוב. הקורולה אינה מכונית לנהג, אלא למשפחה.

טויוטה קורולה החדשה היא מכונית מרווחת. המושב האחורי שלה מרווח והיא היחידה שאין לה תעלה שבולטת במרכז המושב האחורי, לשמחתו של הנוסע השלישי חסר המזל שיאלץ לשבת במושב האמצעי של הקורולה (או כל אחת משלושת המכונית הללו). תא המטען שלה גדול יחסית, 452 ליטרים, ותצורת הסדאן הקלאסית של הרכב מספקת לו פתח הטענה גדול יחסית שמסייע לגישה. תא הנוסעים מאובזר דיו אבל עדיין לא הכי מאובזר. יש כאן מערכת שמע מודרנית עם מסך מגע אבל אין פתחי מיזוג מאחור (יש בסקודה), בקרת שיוט (יש בסקודה ובמאזדה) או הפעלה אוטומטית לאורות (יש במאזדה).

טויטה קורולה החדשה - מבחן דרך
טויוטה קורולה החדשה - מפרט טכני להורדה

טויוטה קורולה החדשה

מאזדה 3 החדשה

מאזדה 3 החדשה

 

שני הדורות הקודמים של ה-3 זכו להצלחה גדולה בישראל והתקבלו בחום על ידי ציי הרכב הגדולים. אך דווקא הצלחה גדולה זו הייתה לה לרועץ בשוק המשומשות, בה סבלה ה-3 בשנים האחרונות מהצפה של רכבים וירידה דרסטית במחירי השוק. בניגוד לדור הקודם, הדור הנוכחי של ה-3 מוותר על מנוע ה-1,600 סמ"ק המסורתי ומחליף אותו במנוע 1,500 סמ"ק חדש (120 כוחות סוס). מכוניות משפחתיות יפאניות אחרות הלכו על מהלך דומה, כמו מיצובישי לאנסר או סובארו אימפרזה, כמעט ונעלמו מהנוף הישראלי. האם זה גם מה שצפוי לקרות למאזדה 3?

כנראה שלא. למרות נפח המנוע הצנום ה-3 החדשה מציגה ביצועים סבירים. היא עדיין האיטית ביותר בחבורה ובכל מבחני ההאצה שביצענו היא נשארה הרחק מאחורי האוקטביה והקורולה. אבל בנסיעה יום יומית, במישור ובפקקים, מנוע ה-1,500 סמ"ק בסך הכל מספק ביצועים סבירים. הנפח הצנום מחייב את תיבת ההילוכים לשמור על סל"ד גבוה יחסית בכל מצב שאינו שיוט רגוע במישור. ואכן תיבת ההילוכים, כהרגלה של מאזדה, מכוילת היטב וממהרת להוריד הילוך (ואף שניים) עם כל לחיצה קלה על דוושת הגז. התוצאה היא רעש מנוע ניכר בתא הנוסעים, אליו מצטרפים יותר מידי רעשי רוח וכביש. מדובר במכונית הכי פחות שקטה ונינוחה בחבורה.

אבל מבחינת התנהגות הכביש, מאזדה 3 החדשה היא דווקא הטובה ביותר. תא הנוסעים משדר אווירה ספורטיבית מהרגע הראשון - התצוגה העילית שנלקחה כאילו ממטוס קרב, ידית בלם היד שיושבת קרוב לנהג כמו במכונית ספורט ומנופי התפעול להילוכים שמאחורי ההגה (היחידה מבין השלוש שכוללת אותם). יש לזה גיבוי בדמות התנהגות כביש טובה, שמסורסת על ידי ביצועי המנוע החלשים.

תא הנוסעים של מאזדה 3 החדשה מאובזר מאוד. מערכת השמע המקורית כוללת מסך מגע ושלל אופציות ומגיעה כסטנדרט בכל הדגמים, אך היא פחות נוחה ואינטואיטיבית לתפעול בהשוואה למערכות השמע של הקורולה והאוקטביה. היא היחידה שמציגה גופנים בעברית אבל רוב הפונקציות שלה נשלטות דרך גלגלת מרכזית ולא דרך מסך המגע, וזה פחות נוח ודורש הסתגלות. מרווח הפנים טוב יותר בהשוואה לדור היוצא אך טוב פחות טוב בהשוואה למשתתפות האחרות במבחן. בני ברק מידיעות בדק ומצא שהמושב שלה הוא הרחב ביותר מבין השלוש, אך בפועל גם היא לא מספיק רחבה בשביל שלושה מבוגרים.

מאזדה 3 החדשה - מפרט טכני להורדה

מאזדה 3 החדשה

סקודה אוקטביה החדשה

סקודה אוקטביה החדשה

 

הדגם הקודם של האוקטביה הפך ליקיר ציי הרכב רק לקראת סוף חייו. בתחילת דרכו גילו אותו בעיקר נהגי המוניות, שחגגו על דגמי הדיזל החסכוניים. אך לאט לאט, ובעיקר עם השקתם של מנועי ה-TSI באוקטביה, הפכה המכונית למבוקשת גם בציים הגדולים. הדור החדש של האוקטביה צפוי להמשיך מנקודת מוצא זו, שתהיה כמובן טובה יותר בעבור אנשי השיווק של המותג.

כמו המאזדה, גם סקודה אוקטביה החדשה מוותרת על השילוב השגרתי בין מנוע ה-1,600 סמ"ק לתיבה האוטומטית, הפעם לטובת שילוב בן מנוע טורבו קטן (1,200) לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. אפשר להתווכח האם זה השילוב הנכון לאורך זמן, מה שבטוח הוא שכרגע האוקטביה היא המכונית הזריזה והחסכונית מבין השלוש. פעם אחר פעם הציג מחשב הדרך של האוקטביה נתון צריכת דלק טוב משמעותית מהנתון שהציג מחשבה של המאזדה וטוב מעט יותר מהנתון שהציגה הקורולה. גם במבחן התאוצה שמרה האוקטביה על פער קטן מהקורולה כשתיבת ההילוכים של שני הרכבים במצב D "רגיל" (במצב Sport התקזז הפער והקורולה נשארה מאחור).

סקודה אוקטביה היא גם המרווחת ביותר מבין השלוש. על פי המדידה של בני מרווח הברכיים שלה גדול בלמעלה מעשרה סנטימטרים לעומת המאזדה, מה שבהחלט בא לידי ביטוי באיכות חיים טובה יותר במושב האחורי. היא גם היחידה שכוללת פתחי מיזוג נוספים ליושבים מאחור. וכמובן, תא המטען, שמאז השקתה היה גולת הכותרת של האוקטביה. נפחו עצום (568 ליטרים) והגישה אליו נוחה בזכות הדלת האחורית הגדולה שנפתחת גבוה-גבוה. התנהגות הכביש אינה מלהיבה כמו במאזדה אך גם אינה מייבשת כמו בקורולה. האוקטביה אולי לא מהנה במיוחד לנהיגה, אבל היא מספקת ביטחון רב לנהג ועושה עבודתה נאמנה.

מערכת השמע חדשה בסקודה כוללת מסך מגע המשולב במספר כפתורי הפעלה. תפעולה נוח ואיכות השמע שלה טובה. גרסת הבסיס שנבחנה מוותרת על כמה מפריטי האבזור המוכרים כמו קיפול מראות חשמלי או בקרת אקלים (יש מזגן מכאני עם 6 מהירויות), אבל לא מוותרת על פריטים כמו פתחי מיזוג אחוריים או בקרת שיוט.

סקודה אוקטביה החדשה - מבחן דרך
סקודה אוקטביה החדשה - מפרט טכני להורדה

סקודה אוקטביה החדשה

סיכום - אז מי היא המשפחתית הטובה ביותר?

מאזדה 3 החדשה היא המכונית המאובזרת ביותר. בדלק מוטורס הבינו שה-3 החדשה לא תוכל להתחרות במכוניות כמו האוקטביה או הקורולה בכל מה שקשור לביצועים ולמרווח פנים ואבזרו אותה בכל טוב כבר בגרסת הבסיס (Active). אבל כל האבזור הנאה הזה מתקשה לכפות על מרווח הפנים המצומצם ובעיקר על המנוע החלש, שביחד עם בידוד רעשים לא טוב מספיק וצריכת דלק לא מספיק טובה מעבירים אותה אל המקום השלישי.

טויוטה קורולה החדשה מציגה קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה לדור הקודם. היא מרווחת ומאובזרת יותר, נוחה יותר וחסכונית יותר. ללא טורבו וללא תיבת הילוכים רובוטית היא מצליחה לספק ביצועים נאים וללא מערכת Start&Stop (שקיימת בשתי המכוניות האחרות) היא מצליחה לספק צריכת דלק טובה. היא הייתה הבחירה הראשונה שלי, אם רק הייתה קצת יותר מהנה לנהיגה וקצת יותר מאובזרת ברמת הבסיס (SUN).

כך שהפעם המנצחת שלי היא סקודה אוקטביה החדשה. היא לא רק המכונית המרווחת ביותר בחבורה, היא גם המכונית החסכונית והזריזה ביותר בחבורה (למרות נפח המנוע הצנוע). רמת האבזור הבסיסית שלה (Ambition) אינה מושלמת וחסרים לה כמה פריטי אבזור קטנים, היא כוללת את רוב הפרטים החשובים ברכב משפחתי. תא המטען שלה הוא השימושי ביותר, המושב האחורי שלה הוא המרווח ביותר והתנהגות הכביש שלה בטוחה ומתאימה לנהיגה משפחתית. זאת המשפחתית שאני הייתי בוחר לקחת הביתה.

טויוטה קורולה החדשה מול מאזדה 3 החדשה מול סקודה אוקטביה החדשה

סקודה אוקטביה, טויוטה קורולה ומאזדה 3

dddd