תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • יונדאי
  • יונדאי i30
  • יונדאי i30 ידנית – מבחן דרך – איכות גרמנית?

    יונדאי i30

    הגרסה הידנית של יונדאי i30 החדשה מבטיחה איכות גרמנית במחיר של סופר-מיני קוריאנית. איתמר יצא לבדוק אם יש אמת מאחורי ההבטחות.

    • 20-12-2012
    • מאת: איתמר ורהפטיג | צילום: אלירן אברזל

    במשך שנים ישבה טלוויזיה 14" עם אנטנה בילט-אין ומסך שחור לבן על השידה בחדר השינה של ההורים. התקופה היחידה שהיא אשכרה הייתה בשימוש היה בזמן מלחמת המפרץ, בחדר האטום, עת כל המדינה הייתה מרותקת לדיווחים של נחמן שי ונפעמנו משידורי נפילות הטילים באיכות Full HD של שנות ה 90. הטלוויזייה הזו הייתה תוצרת ITT גרמניה, הרבה לפני שהיא הפכה למותג שקר כלשהוא. היא הייתה מוצקה, הכפתורים שלה היו קשים לסיבוב והחלטיים והיא מעולם לא הזדקקה לשירותי מעבדה. עד יומה האחרון על השידה היא פעלה ללא דופי והורדה כלאחר כבוד לפינת הרחוב בצירוף פתק "היא עובדת!". כעבור 10 דקות היא נעלמה ואין איש יודע מה עלה בגורלה.

    על האיכות הגרמנית אין עוררין. אם נתעלם מהעבר הבעייתי משהו שלנו איתם, האיכות הגרמנית הייתה תמיד מושא להערצה וחיקוי. הנוקשות, הדיוק, השאיפה לשלמות והמשמעת המולדת הנטועה בליבו של כל פאבריק-ארבייטר הפכה מוצרים תוצרת גרמניה לסמל של איכות ומופת.  השקת יונדאי i30 החדשה לוותה בפרסומת בריטית משעשעת בה נכנס סבא ליונדאי החדשה של הנכד שלו ובמהלך הנסיעה הוא מביע את התרשמותו מאיכות החומרים ונוחות הנסיעה וקובע שמדובר ברכב גרמני, "ג'רמן קווליטי!". את האמת? כשראיתי את הפרסומת לראשונה האמנתי לה בלב שלם. היצרנים הקוראנים ובראשם יונדאי וקיה מציגים בשנים האחרונות רכבים שלא נופלים ולו במעט מהרכבים מהיבשת הקרה, ואין מבחן דרכים אחד של שתי היצרניות הללו שעובר בלי התרשמות מקפיצת הדרך שעברו שתי היצרניות הללו בכל הנוגע למוצקות הרכב, בחירת החומרים ואיכות הנסיעה.

    יונדאי I30 החדשה

    עם ציפיות גבוהות למדי אספתי את היונדאי i30 הלבנה מסוכנות היבואן בתל אביב. ממבט ראשון על היונדאי משהו לא מסתדר בפרופורציות, בטח בהשוואה אל יונדאי i30 הקודמת. נראה שמעצבי יונדאי לקחו את ה-i30 הקודמת ונתנו לה סטרואידים. ה-i30 החדשה נראית רחבה משמעותית מהדור הקודם וגם נמוכה ממנו - מגמה לא ברורה בעליל בכל רכבי יונדאי החדשים. זה אולי משפר את האירודינאמיות ואת צריכת הדלק בעוד עשירית האחוז אך זה גם מקשה על הכניסה והיציאה מהרכב ותנוחת הנהיגה נפגעת. יונדאי i30 החדשה מנופחת כמו מייקל לואיס אחרי חדר כושר ובניגוד לחיים האמיתיים כאן זה ממש לא סקסי. גם טאסות הפלסטיק הפשוטות וצבעו החיוור של רכב המבחן לא תרמו לרושם הכללי ואין ספק שאם התאוריה של דרווין הייתה תופסת בעולם הרכב ל-i30 החדשה לא היה נולד דור המשך. מקדימה המצב מעט טוב יותר עם חרטום סתמי ותאורת DRL מסוג LED. מאחורה נמשך קו העיצוב הבומבסטי, מה שגורם לתהות האם שורשי היונדאי לא מגיעים מאמריקה הלטינית.

    בפנים הרכב המצב משתפר. על אף שמדובר ברמת האבזור הנמוכה האבזור רחוק מלהיות מינימלי ולמעשה רמת האבזור הבסיסית של הדגם הידני לא נופלת בהרבה מזו שנמצאת באחיותיה החזקות והמאובזרות יותר. גם כאן, כמו ביתר הדגמים ממשפחת ה-i הנוכחית, נמשך הקו העדכני של יונדאי עם קונסולה מרכזית נאה בעלת תפעול ברור, פאנלי פלסטיק-מטאלי במרכז הרכב, בהגה ובדלתות, פתחי מזגן עם תחושה איכותית בתפעולם, לוח מחוונים פשוט ולא עמוס, משענת יד מרופדת, תא משקפי שמש, תא כפפות מואר עם אפשרות ויסות מזגן בתוכו, שליטה מההגה על מערכת השמע, תפעול מחשב הדרך מההגה ותאי אחסון תחת הקונסולה המרכזית ותחת משענת היד. כמו כן ראוי לציין את לחצן החשכת המסך הכחול-פלורסנטי של מערכת השמע ולא פחות מ-20 (!) דרגות עמעום תאורה ללוח המחוונים, פיצ'רים שעוזרים מאוד בנסיעה בכבישי הדרום החשוכים והשוממים. גם על הבטיחות לא חסכו בגרסה שלנו ואין כל שוני במפרט הבטיחותי בין הגרסאות, כולל שבע כריות האוויר. למרות זאת כן ניתן היה לחוש בחסכון בדמות חוסר בכניסות USB ו-AUX למערכת השמע, ריפוד משענות יד פשוט ומחוספס וגלגל הגה וידית הילוכים שהרגישו זול. זו האחרונה אגב גילתה סימני חופש מוגזמים בתפעולה וממש לא היינו מצפים לזה ברכב בתול.

    מרווח הפנים שמציעה יונדאי i30 החדשה מצוין ולמעט סעיף הגובה ה-i30 מרגישה מרווחת מאוד. גם בסיס הגלגלים המכובד (2.65 מטר) תורם לעסק ובסך הכל עושה רושם שאין כל בעיה להכניס למושב האחורי גם שלושה מבוגרים בגודל ממוצע פלוס בלי דרמות מיוחדות. פתח ההטענה בתא המטען די גבוה ביחס לרצפת תא המטען, מה שעלול להקשות על הכנסת - ובעיקר הוצאת - דברים ממנו. גם לא היו מזיקים עוד כמה סנטימטרים ברוחב המפתן אבל בסך הכל תא המטען מכובד ביחס לקטגוריה ובהתחשב בתצורת ההאצ'בק של הדגם.

    יונדאי I30 החדשה

    הנעת הרכב מתבצעת בשקט וללא דרמות. בידוד רעשי המנוע מצוין ושומעים אותו רק בסל"ד גבוה. הקלאצ' רך, נעים ונוח לתפעול ולא מעייף גם בפקקים. למעט החופש המוזכר בידית, ההילוכים נכנסים חלק וללא כל מכות או רעשים. ההגה החשמלי חסר כל תחושה או פידבק אך ניתן לכייל את קשיחותו לפי שלושה מצבים קבועים מראש. באופן אישי מצאתי כי בלתי נסבל לנהוג במצב Comfort. ההגה הופך להיות רך מדי, לא רק במהירויות עירונית אלא גם בכביש בין-עירוני, אז זה כבר הופך להיות סוג של מפגע בטיחותי. במצב Normal העסק משתפר ובמצב Sport ההגה מתפקד כמעט כמו שהיינו רוצים ממנו מלכתחילה. המושבים קשים ומחוספסים, בעלי תמיכה צידית מספקת, לא יותר. ההגה מתכוונן לגובה ולעומק אך על אף זאת ובעיקר תודות למרווח הראש המצומצם לא הצלחתי למצוא תנוחת נהיגה טובה. הראות לצדדים טובה יחסית לרכבים אחרים מהקטגוריה אך בנסיעה לאחור מתגלה חסרונו של תא המטען הגבוה והחלון האחורי הצר מה שיוצר ראות מוגבלת. תפעול מערכת השמע זהה לכל דגמי יונדאי-קיה מהדור האחרון ואיכות השמע סבירה למדי.

    יציאה מהחניון עם כיוון כללי דרומה חושפת כי המרכב קצת כבד על המנוע. מנוע בנפח 1.4 ליטר שמפיק 100 כ"ס ומומנט צנוע של 14 קג"מ מתקשים לשנע רכב במשקל עצמי של 1.2 טון בזריזות המתבקשת. על אף שבגיר יש שישה הילוכים קצרים למדי קצב צבירת התאוצה לא משכנע וה-i30 מרגישה שלא היו מזיקים לה עוד כמה סוסים (או דיאטה). למעשה, בזמן שיוט ההילוך השישי הופך להיות די מיותר שכן כל שיפוע בן כמה מעלות בכביש דורש הורדת הילוך אחד לפחות בכדי לשמור על קצב התקדמות ממוצע. לא לעניין.

    יונדאי I30 החדשה

    יונדאי i30 מציגה נוחות נסיעה סבירה שנוטה לצד הנוקשה, למעט נדנודים לא ברורים בזמן נסיעה בקטעים משובשים. במעבר על פסי האטה מוכרים במהירות ממוצעת לחלוטין היונדאי פשוט התרסקה בירידה מהם תוך שליחת מסר ברור מאוד לעמוד השדרה של הנהג שדיר באלאק. בעיקולים היונדאי נשארת די ניטרלית וללא רכינות גוף מוגזמות. הצמיגים הירוקים איבדו אחיזה הרבה לפני שהשלדה נכנעה לפרובוקציות זדוניות ומערכת ה-ESP (הניתנת לניתוק, אבל לא תודה) הבהירה שחובבי ההגה מוזמנים לחפש לעצמם בית אחר. מערכת ה-hill hold עבדה בצורה משכנעת מה שבהחלט יכול להקל על הנהיגה, לפחות בשלב ההתרגלות לרכב.

    רעשי צמיגים מופיעים כבר במהירויות נמוכות ונשארים שם לאורך כל הדרך. די מפתיע האמת. אנחנו לא מכירים את התופעה הזו מיתר רכבי המשפחה, לא בעוצמה הזו בכל אופן, זה היה מאוד מוחשי ואפילו קצת מטריד. המזגן תפקד מצוין גם בנסיעה מאומצת וארוכה בבקעה באחד הימים החמים של השנה. מערכת ה"עצור סע" עובדת כמו שצריך וגם ניתנת לביטול, אך היא אינה מפריעה במיוחד ומתבטלת בצורה אוטומטית כאשר המזגן נמצא במצב מפוח 3 או 4.

    יונדאי i30 החדשה - סיכום:

    לאחר המבחן נזכרתי בפרסומת ובציפיות שהיו לי. אני לא יודע אם נכון יהיה לומר שהתאכזבתי, אך לבטח ציפיתי ליותר. הגרסה הידנית של יונדאי i30 החדשה היא מכונית טובה, בוגרת, איכותית במידה ומאובזרת. למרות זאת היא לא מספיק מלוטשת. זה בא לידי ביטוי באיכות חומרים שאינה אחידה, נוחות נסיעה בעייתית, רעשי צמיגים מוגזמים ומושבים שעדיין לא החליטו לאיזה קהל יעד או בעיקר לאיזו יבשת הם מכוונים. ג'רמן קווליטי? עוד לא, אבל זה ליד. ליד.

    יונדאי i30 החדשה - מפרט טכני
    יונדאי i30 החדשה בקטלוג הרכב של CarsForum

    יונדאי I30 החדשה