תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה יאריס
  • טויוטה יאריס היברידית – מבחן דרך

    טויוטה יאריס

    הגרסה ההיברידית של טויוטה יאריס מבטיחה לספק צריכת דלק של קטנוע 50 סמ"ק לא פשרות בהשוואה לדגם הבנזין הרגיל. באמת?!

    • 02-11-2012
    • מאת: איתמר ורהפטיג | צילום: אלירן אברזל

    אנחנו חיים בעולם היברידי. נראה כי משחר ההיסטוריה האנושות מצאה כי לא טוב מוצר בעל שימוש בודד אלא צריך "היברידי". למה? כובע (היברידי, כזה שהוא גם כובע וגם מצחייה). תראו בכמה מוצרים היברידיים אנחנו משתמשים: יש רדיו-שעון ורדיו-טייפ, מכונת כביסה שהיא גם מייבש, משחת שיניים שהיא גם מי פה, מיקרו שהוא גם תנור, DVD מקליט ואפילו יש בנק היברידי, תשאלו את דביר.
    ופתאום, באיחור אופנתי של מאתיים ומשהו שנה מתחילת המהפכה התעשייתית, נזכרה להתיישב חבורת בלשנים במרתף אפלולי וניסתה להמציא מילה למוצר שהוא גם וגם. איך נקרא למוצר שהוא גם וגם? מממ, זה חייב להיות שם מפוצץ, כזה שמעיד על קידמה וחדשנות! שם שמעיד על עוצמה כבירה ועליונות טכנולוגית! מהפכה של ממש! נקרא לזה היברידי! כן!!! ה-י-ב-ר-י-ד-י. וואוו.

    אני משער שהבלשנים מאוניברסיטת אוקספורד לא שיערו שהרכב ההיברידי הראשון בהיסטוריה יהיה הפריוס, אחרי הכל הסטריאוטיפ שנדבק לרכב הזה הוא של מחבקי עצים ושאר פנסיונרים שנוסעים לאט, מלטפים את הדוושה כדי לחסוך בדלק ומי בכלל צריך להגיע מהר ממקום למקום? עוצמה? עליונות טכנולוגית? פריוס. זה מה שיצא.
    הפריוס איתנו כבר משנת 1997, מי היה מאמין. מאז השקתו נהנה הרכב הזה מביקוש היסטרי על אף הטכנולוגיה החדשנית, העתידנית וחוסר הניסיון. כנראה שהמוניטין של חברת האם תרם לא מעט לפיתוח והצלחת הנישה ההיברידית בעולם ומעניין מה היה קורה אם את הרכב ההיברידי הראשון הייתה מוציאה חברה עם מוניטין קצת פחות מכובד. אני בספק אם אבות טיפוס של רכבים היברידיים היו יורדים מבמות תערוכות הרכב אל פסי היצור.

    טויוטה יאריס היברידית

    אבל במבחן היום אנחנו לא עוסקים בפריוס כי אם ברכב הרביעי שטויוטה בחרה לייצר גם בתצורה היברידית, דגם העונה לשם טויוטה יאריס היברידית או כמו שהוא יוכר בארץ בשם "יאריס הייבריד". היאריס ההיברידית היא תאומה כמעט זהה ליאריס הרגילה ורק חדי העין ישימו לב להבדלים: תוספת אורך כללית של 2 ס"מ (שמתבטאים בפגוש הקדמי), תוספת של ס"מ בודד בגובה, גריל קדמי שונה, פנסי לד מקדימה ומאחורה ומדבקות הייבריד ססגוניות סביב המרכב. מעבר לכך לא תזהו שום הבדל בין הרכבים וחבל שיבואנית טויוטה לא הביאה לארץ את הג'אנטים הקלים והאירודינמיים הייעודיים לדגם ההיברידי והסתפקה בטסות פלסטיק פשוטות. ואם כבר אנחנו מדברים על נתונים יבשים, מעניין לראות כי על אף שהיאריס ההיברידית מצוידת בערכת מצברים ובמנוע חשמלי היא כבדה רק ב-20 קילוגרם מיאריס ידנית רגילה. מרשים.

    בעוד שמבחוץ ההבדלים בין טויוטה יאריס היברידית לרגילה מינוריים, מבפנים המצב שונה בתכלית. הושקעה לא מעט מחשבה בעיצוב הפנים המתבסס בעיקר על טהרת הגוון הכחול: לוח מחוונים עם מכוונים כחולים ותוספת של "אקונומטר" (מד המראה את מצב השימוש באנרגיה והטעינה) במקום מד הסל"ד המסורתי, מערכת השמע המקורית שודרגה ומלבד צבע הרקע הכחול כוללת את התצוגה ההיברידית המוכרת מהפריוס עם מחשב דרך וצריכה מפורט למשעי, ידית ההילוכים כחולה, כפתור התנעה וכיבוי בצבע כחול, תפרי המושבים כחולים, ההגה ובלם היד כחולים, תצוגת מזגן כחולה ולרוחב הדשבורד יש פס גומי תכלת-לבן מרופד ונעים למגע המוסיף מעט גיוון וצבע לתא הנוסעים. בעניין הזה טויוטה הצליחו - היאריס ההיברידית משדרת תחושה של רכב מיוחד ומתקדם ולא סתם עוד-סופר-מיני-אפרורית.

    טויוטה יאריס היברידית

    מבחינת האיבזור חובבי הגאדג'טים עלולים להתאכזב - תא הנוסעים ביאריס פשוט ובסיסי ובטח שלא משתווה לחללית האם העונה לשם טויוטה פריוס. נראה שהקו המנחה של טויוטה ביאריס היה keep it simple, פשוט ופונקציונאלי. היאריס ההיברידית כוללת ארבעה חלונות חשמל (כן, זה לא מובן מאליו, אפילו ברמת האבזור הגבוהה ביותר של היאריס הרגילה יש רק שניים), מערכת שמע מתקדמת עם שליטה מההגה ומסך מגע, שישה רמקולים, דיבורית בלוטות' מובנה, כניסותAUX  ו-USB בתא הכפפות ומצלמת רוורס מקורית, בקרת אקלים מפוצלת לנהג ולנוסע, ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים, הנעה ללא מפתח ו... זהו בעצם. היאריס היא בפירוש לא מובילת הקטגוריה בדמות האבזור - ובטח שלא ביחס למחיר - אך בהחלט ניתן לקבוע כי היא מגיעה עם כל האבזור ההכרחי בקטגוריית הסופר-מיני ואינה משדרת את תחושת ה"חסכו עלינו", כמו בדגמים אחרים שמביאה אותה היבואנית.

    טויוטה יאריס היברידית

    התנעת היאריס ההיברידית היא חוויה עתידנית למדי. לחיצה על דוושת הבלם וכפתור ההתנעה הכחול מדליק את תאורת לוח המחוונים, משמיע כמה קליקים וזהו. דממה. אור ירוק עם הכיתוב Ready נדלק בלוח המחוונים והיאריס מוכנה לנסיעה. מי שלא ידע שמדובר ברכב היברידי עלול לפלוט קללה עסיסית ולחשוב איך הוא הולך לתרץ את האיחור לעבודה, אבל במקרה הזה הכל תקין וכך העסק עובד. כמו בכל טויוטה גם כאן המזגן מקרר טוב (ומקפיא כאשר לחצן הECO  מבוטל), מערכת השמע חזקה ותספק את מרבית הלקוחות ודיבורית הבלוטות' עושה עבודתה נאמנה. מראות הצד גדולות ומעניקות כיסוי רחב ומצלמת הרברס המקורית מצוינת ועובדת ללא דופי גם במקומות חשוכים.

    נוחות הנסיעה של טויוטה יאריס היברידית היא מהסוג הנוקשה, כזה שמזכיר את שורשיה והסטיגמה הבלתי מחמיאה שגוררים עימם רכבים יפניים. כל קמט ושקערורית באספלט מועברים ישירות אל עמוד השדרה של הנהג והנוסעים והמושבים הקשים לא ממש משפרים את העסק. למרות זאת (ואולי בזכות זאת) היאריס מקנה תחושת יציבות טובה והמושב מעניק תמיכה צידית מספקת גם לאנשים גדולים מהממוצע. תנוחת הנהיגה זוכה לציון "בסדר" עם הגה שמתכוונן לעומק ולגובה (אך לא היו מזיקים לו כמה ס"מ נוספים בקוטר) וכיסא נהג בעל מסילה ארוכה ונדיבה המתכוונן גם לגובה. מרווח הרגליים לנוסעים מאחור מספק בהחלט וממוצע ביחס לקטגוריה. חבל רק שמהנדסי טויוטה השקיעו כל כך בסביבת נהג מעוצבת ולא שגרתית בעוד המצב מאחור הפוך בתכלית עם מושבים וחיפויי פלסטיק שחורים ומשמימים בעליל. תודות למיקום גאוני של המצבר ההיברידי מתחת הספסל האחורי, תא המטען של ההיברידית זהה לחלוטין לתא המטען של היאריס הרגילה, אך כמוהו גם הוא סובל מבזבוז מקום משווע בגלל רצפה גבוהה מדי. ניתן לפתור את זה על ידי הורדת הרצפה מהתושבת שלה והנחתה מעל הגלגל הרזרבי אבל די ברור שלמרות שזה הפיתרון שמוצע על ידי הסוכנויות בארץ, לא זאת הכוונה המקורית.

    טויוטה יאריס היברידית

    הביצועים בכביש המהיר פושרים. בהפעלת מתג מצב ה ECO (בו שהתה היאריס רוב המבחן) דוושת התאוצה הופכת לאדישה יותר ואיתה גם ביצועי הרכב המנומנמים. גם לחיצה הגונה על הדוושה לא מאיצה אותה קדימה כפי שהיינו מצפים מרכב לו הספק מרבי של 100 כוחות סוס ובשילוב הגיר הרציף התחושה הזו מתעמעמת אף יותר. בלחיצה הגונה על הדוושה הימנית הגיר הרציף עולה לסל"ד גבוה וטורדני ונשאר שם כתוצאה מאופן פעולתו. ביטול המצב החסכוני משפר במעט את הביצועים אך כאמור הגיר הרציף מתעתע בנהג ורק מבט על מד המהירות ממחיש את אופן צבירתה. מחוץ לעיר היאריס היא בפירוש לא מהשקטות בקטגוריה (ובטח שלא בזמן האצה בהולה) אך המצב סביר בהחלט למעט רעשי רוח המגיעים מוקדם מהצפוי בכביש המהיר.

    כשנכנסים לעיר המצב מתהפך והיאריס משדרת שזהו תחום המחייה שלה. או אז נכנס לפעולה המנוע החשמלי בכל הזדמנות ולפי נתוני היצרן היאריס ההיברידית אף חסכונית יותר בעיר מאשר בנסיעה בין-עירונית. ברירת המחדל של היאריס היא עבודה במצב חשמלי בלבד כשאפשר (בעיר או במהירויות נמוכות) אך מהמבחן שלנו עולה שהיאריס מתקשה להשתמש במנוע החשמל לבדו שכן המצבר לא מספיק להיטען דיו בין הנסיעות, מה שמוביל לשימוש יתר במנוע הבנזין וכמעט לא מתאפשרת נסיעה במצב חשמלי בלבד. כניסתו לפעולה של מנוע הבנזין מתרחשת בצורה אוטומטית וללא התערבות הנהג, בעדינות וללא כל הפרעה למהלך הנהיגה שנשארת נינוחה וחלקה. מערכת ה"עצור וסע" פועלת באופן מושלם וללא כל עיכוב בתחילת נסיעה. המצבר ההיברידי משאיר את המזגן פועל ללא ירידה בעוצמת הקירור ובעת עצירה ממושכת מנוע הבנזין נכנס ויוצא מפעולה בהתאם למצב המצבר וידאג שלא תתקעו בלי חשמל. הגה הכוח החשמלי קל מאוד במהירויות נמוכות אך נשאר קל מדי גם בשיוט. זה ככל הנראה לא יטריד את הלקוחות הפוטנציאלים שהנאה מנהיגה נמצאת איפשהו בתחתית רשימת ההעדפות שלהם. כמצופה מטויוטה איכות ההרכבה טובה (אך אותם פספוסים נקודתיים, כמו תא הכפפות שהרגיש מעט רופף, נוכחים גם כאן) ובכל המבחן לא נשמע ולו רשרוש בודד על אף יכולת שיכוך המהמורות הבעייתית.

    טויוטה יאריס היברידית

    וכעת הסיבה שלשמה התכנסנו: צריכת הדלק.
    בעוד צריכת הדלק המוצהרת גבוהה מ 27 ק"מ לליטר בבין-עירוני ואף למעלה מ 29 ק"מ לליטר בתוך העיר התקשתה היאריס להגיע לשם. בנסיעת מבחן הכי חסכונית שערכנו לה שכללה 100 קילומטר מירושלים לבאר שבע התייצבה הצריכה על 25 ק"מ לליטר בדיוק. מדובר אומנם במספר מרשים לכל הדעות אך ציפינו ליותר, במיוחד בהתחשב בתנאים המאוד מאוד (מאוד מאוד) רגועים ונינוחים בהם המבחן התבצע. מאידך גיסא, הנסיעה לכיוון השני נערכה במהירות נסיעה ממוצעת ושמירה על מהירות התנועה גם בעליות, או אז התייצבה הצריכה על 18.5 קילומטר לליטר, גם כאן מדובר במספר מרשים בהתחשב שלא ממש ריחמנו על דוושת הגז.

    בסה"כ הציגה היאריס צריכה מדודה (על אמת) של 19.2 ק"מ לליטר במבחן שכלל את כל אופני הנהיגה. מדובר במספר יפה לכל הדעות אך חבל שאין לו טיפת קשר או קירבה להצהרות היצרן. ניתן להניח שהרכב הבתולי (400 ק"מ על השעון) שקיבלנו לא תרם לצריכה, אבל גם אם יחול שיפור של 10% בצריכה לא בטוח שזה שווה את 11,000 השקלים הנוספים שעולה הגרסה ההיברידית מהגרסה האוטומטית המאובזרת.

    טויוטה יאריס היברידית היא בפירוש מכונית מעניינת, עתידנית בדרכה ובעלת הצהרה. אין לנו ספק שהיא תימכר בכמויות נאות, עד כמה שיאפשר כושר הייצור המוגבל של המפעל בצרפת, ובצדק. זה לא רכב רע כמו שהוא פשוט לא בשל מספיק. לאורך כל המבחן אי אפשר היה שלא להרגיש שיש פספוס מסוים ובוסריות של המערכת ההיברידית שלא מורגשת מספיק, הן בצריכת הדלק, בביצועים ובעיקר במשך פעולתה במצב חשמלי בלבד. למרות שזאת המכונית הקטנה עם המערכת ההיברידית המתקדמת ביותר שניתן לרכוש כיום בישראל, עדיין נדרשת כאן התקדמות טכנולוגית מסוימת. אז, אולי, תיכנס היאריס ההיברידית לפנתיאון הרכב העולמי.

    טויוטה יאריס היברידית - קטלוג ומפרט טכני
    טויוטה יאריס היברידית - בקלוג הרכב של CarsForum

    טויוטה יאריס היברידית

    טויוטה יאריס היברידית

    dddd