תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מחשבים מסלול מחדש

NNG, החברה שעומדת מאחורי תוכנת הניווט iGO משוכנעת שגם בעולם החינמי של גוגל מפות וגם וויז – יש לה מה להציע. אייל כרמי נסע למרכז הפיתוח שלה בבודפשט כדי להכיר מקרוב את האנשים שמאחורי התוכנה

  • 19-06-2016
  • מאת: אייל כרמי, צילום: אייל כרמי

הכל התחיל לפני הרבה שנים, כשג'ונגלור -צייד הממותות של השבט הניאנדרטלי נבעט מהמערה על ידי אשתו אל עבר השקיעה עם אזהרה מפורשת שלא לחזור בלי נתח אנטריקוט של ממותת חלב צעירה.

שבוע שלם הוא רדף אחרי הממותה הגדולה. ביום ובלילה, בגשם ובשמש, עד שהצליח להרוג את החיה הכבירה.

ואז, לפתע, הוא שם לב שאין לו מושג איך חוזרים הביתה...

כי מאז ומעולם ובניגוד לבעלי החיים האחרים, האדם לא ניחן בחושי ניווט וכוון מפותחים ונאלץ להשתמש בעזרים חיצוניים כדי להגיע ליעדו בשלום.

איך הגענו עד הלום? או – קיצור תולדות הניווט העולמי

כבר בעת העתיקה, בני האדם למדו לנווט בעזרת השמש, הירח והכוכבים. מה שנקרא, ניווט אסטרונומי. כוכב הצפון שימש לרוב את יורדי הים והיה (עד להמצאת המצפן והסקסטנט) הדרך הבטוחה ביותר להתמצאות במרחב.

בשלהי המאה ה-20, (ליתר דיוק, ב-1989) שוגר הלוויין הראשון מתוך 31 של מערכת ה Global Positioning System (GPS בקיצור) על ידי ארה"ב ושימש לצרכים צבאיים בלבד. בשנת 2000 פתח הנשיא קלינטון את הרשת גם לשימוש אזרחי מוגבל דיוק. השליטה על המערכת אגב, נשארה בידי הצבא עד היום.

בהמשך רוסיה העלתה את מערכת הלוויינים שלה – GLONASS עם 24 לוויינים, בשליטה צבאית.

אירופה העלתה את פרויקט ה"גלילאו" עם 27 לוויינים (כרגע 18) כפרויקט אזרחי מיומו הראשון לאור החשש ממניעת שירות ע"י הצבא בזמני חירום.

סין נכנסה לעידן הניווט עם 30 לוויינים בפרויקט BeiDou ויפן והודו גם הצטרפו לחגיגה אבל הלוויינים שלהן פעילים אזורית בלבד.

כך שכיום מסתובבים סביב כדור הארץ, בגובה של כעשרים אלף קילומטרים, יותר ממאה לווייני GPS . כל אחד מהם מקיף את כדור הארץ בכ-12 שעות, והמסלולים שלהם חושבו מראש כך שיספקו כיסוי טוב לכל נקודה על פני כדור הארץ, בכל נקודת זמן.

כל לוויין נושא שעון אטומי מדויק, ושולח ברציפות נתונים. הנתונים מכילים הרבה מידע אבל אותנו מעניינים 3 בלבד. זהות הלוויין, מה המסלול שלו (ומיקומו באותו מסלול), ומה השעה אצלו.

מקלט ה GPS שלנו, אם זה ברכב או בטלפון החכם, למעשה מבצע חישוב על פי הנתונים האלו ועל פיהם הוא יודע איפה אנחנו בדיוק של  ארבעה מטרים בתצורה אזרחית ועד אלפיות המילימטר בתצורה הצבאית. כך שאם מסתכלים על זה, מקלט ה-GPS בסלולארי או ברכב שלנו, הוא השעון המדויק ביותר בעולם.

קיצור תולדות הניווט האישי

בישראל שווקו לראשונה בשנת 2005 מכשירי הניווט הסלולרי, שסיפקו בהתחלה הכוונה קולית בלבד, כלומר – "פנה ימינה, שמאלה", ללא מפה חזותית.

מעט מאוחר יותר, עם הופעת המכשירים החכמים בעלי מסך המגע ומקלט  GPS(רובם המוחלט על מערכת PPC או WINCE ) כמו IPAC, HTC או PND, נולדו אפליקציות מבוססות מפה. בין הראשונות שבהן הייתה Destinator, חברה קטנה שהפכה לתקופה קצרה לפופולרית מאד.

לפתע, כל אדם מהשורה (בערך.. הציוד עלה לא מעט) יכל לזרוק לפח את המפות ואת אטלסי הכבישים ששכנו אחר כבוד בתא הכפפות ולהגיע למחוז חפצו בעזרת מסך מגע, מקלט GPS ומפה אלקטרונית.

 

מי את NNG?

בשנת 2006 בתערוכת CEBIT בהאנובר-גרמניה, פגשו המבקרים והעיתונאים בחברת מפות וניווט צעירה שישבה בדוכן של תשעה מטרים רבועים והבטיחה משהו בלתי אפשרי. את כל מפות אירופה ב-46 שפות ובכרטיס זיכרון בגודל 1 ג'יגהבייט.

קראו לחברה הזאת, NAVNGO. חברה ישראלית צעירה, שהוקמה ב-2004 על ידי דוד וירניק ויעקב הלפרין בבודפשט הונגריה.

אפליקציית המפות נקראה IGO MY WAY. תוכנת ניווט בתלת ממד עם נקודות עניין, שפותחה בסיוע שני הונגרים שהיו אחראים למשחקי התלת ממד הטובים ביותר  בשוק הסלולאר באותה התקופה.

"מפות של כל אירופה בכרטיס של ג'יגה אחד יא??" זעמו וגעשו המבקרים בתערוכה. "כנראה שהיזראליז האלו שוב משקרים". פרופסור נחמד אחד אפילו הגדיל לעשות והגיע עם נוסחאות מתמטיות שהוכיחו לכאורה שמדובר בצמד נוכלים מדופלם.

התשובה של NAVNGO הייתה מאד פשוטה. עשרות כרטיסים עם תוכנת IGO ומפות אירופה חולקו חינם לכל דורש ולמקרה ששכחתם, ב-2006 כרטיס זיכרון של 1 ג'יגה עלה כ-200 דולר והחברות המתחרות נזקקו לכרטיסי זיכרון עם נפח גדול פי 4 בכדי לאחסן את המפות שלהן.

בתוך שבועיים חתמה חברת NNG הסכם שיתוף פעולה עם חברת MIO (שהייתה החברה השלישית בגודלה בעולם ביצור PND (יחידות ניווט עצמאיות) בשיתוף GARMIN, ולאחר מכן הוציאה גרסה ייעודית לשוק הטלפונים החכמים. (IOS  ולאחר מכן אנדרואיד).

בשנת 2007, כזכור שנה בלבד לאחר שהוצגה בפומבי, הסתכמו מכירות החברה ב-41 מיליון דולר.

בשנת 2008 הבינו בחברה ששוק הרכב עושה את צעדיו הראשונים בתחום מערכות הניווט, ביצעו שינוי דרסטי ועברו לפיתוח ויצור מערכות ניווט כ-TIRE1 לחברות הרכב השונות. החברות סיפקו את החומרה ו-NNG את התוכנה.

בשנת 2010 נחתם שיתוף הפעולה הראשון בין NNG ליצרנית רכב - טויוטה וקבוצת הרמן. בתוך כמה חודשים הצטרפו רוב חברות הרכב היפניות לשיתוף פעולה דומה.

תאימות למכשירים ניידים ומערכות מולטימדיה ברכב

נכון ל 2016 מעסיקה NNG יותר מ-1000 עובדים, רובם במרכז הפיתוח בהונגריה. כמו כן יש לחברה סניפים בשמונה מדינות.

NNG מספקת ל-34 יצרני רכב בעולם את מערכת הניווט ושולטת ביותר מ-50 אחוז בשוק זה כיצרן TIRE1.

בשוק ה-AFTERMARKET לכלי רכב שולטת NNG בכ-70 אחוזים מהמכירות.  כמו כן חתומה החברה על הסכמי שיתופי פעולה עם 108 יצרני תוכן ו-34 ספקי מפות ברחבי העולם אשר מספקות לה מפות של יותר מ-190 מדינות נכון לעכשיו.

רווחי החברה צמחו בממוצע ב 50 אחוז בכל שנה, מה שהפך אותה לחברה בעלת הצמיחה המהירה ביותר באירופה בשנת 2014.

לאחרונה חזרה החברה למכור גם בישראל לאחר שקיבלה החלטה לייצר עצמאית את המפות ולא לרכוש מחברת MAPA. כמו בגוגל, מסתובבים בארץ רכבים של NNG, מצלמים מודדים ומייצרים מפה שמתעדכנת על בסיס קבוע.

אוויר, בשקל אחד?

כשהגענו, קבוצת עיתונאי רכב וטכנולוגיה, למטה החברה בבודפשט, כישראלי גאה, אודה ולא אבוש-חיפשתי את ההזויים האלו - שרוצים כסף עבור תוכנת ניווט שניתנת חינם בחברות מתחרות כמו גוגל ו-WAZE (שנרכשה ע"י גוגל בסכום נאה של כמעט מיליארד דולר). לא פלא, המהמתי לעצמי בשקט, שהם נעלמו מהנוף הישראלי. אנחנו עם חכם שיודע בדיוק מי עושה עליו את הסיבוב..

משרדי החברה (יותר נכון בנייני החברה – 4 במספר) ממוקמים ברח' Szépvölgyi, מקום שקט, כפרי שנראה כמו חלומו הוורוד של כל ישראלי החי במגדל.

הבניינים נבנו בהשראת גוגל, פינות מנוחה רבות שמפוזרות בין המשרדים, מטבחים, חדרי הקרנה וכסאות מסאז', קירות פנימיים שעשויים זכוכית וחוק אחד שהתעקשו עליו קובי ודודי-חלון הפונה לרחוב בכל משרד. (אני כותב את זה מהכוך הפנימי שאני יושב בו ביומיום ועיני מזילות דמעות..)

קובי ודודי מקבלים אותנו בלבביות ישראלית הכוללת צ'אפחות וחיבוקים ואני נרגע, בעיקר כי חשבתי שאצטרך לשאול שאלות באנגלית..

אנחנו נכנסים לחדרי המפתחים. עשרות עובדים יושבים מול מכשירי מולטימדיה שמסודרים לפי יצרנים. וולוו, מזדה, רנו, טויוטה ועוד. שוקדים על פיתוחים יעודיים לרכבים האלו.

חדרי הפיתוח של המערכת

מגיעים לחדר ההרצאות, צופים במצגת והשאלות לא מאחרות להגיע.

ש: איך אתם מתחרים ב וויז/גוגל מפות? השירות שהם נותנים הוא חינמי. מה היתרון שלכם שישכנע אותי לשלם?

ת: אנחנו לא מתחרים ב-WAZE או גוגל. אנחנו ממצבים את החברה כספקית מערכות ניווט לחברות הרכב. גוגל או WAZE לא מוכנים לשנות או לפתח את האפליקציות שלהן לפי דרישות יצרני הרכבים. יש להן אפליקציה אחת גנרית ו"זה מה יש". ליצרני הרכב לעומת זאת, חשוב מאד להתאים את המערכות לדרישות בטיחות, הנדסת אנוש ורגולציות הנהוגות במדינות השונות. חברה X תרצה את לחצן החיפוש בצד מסוים ואילו חברה אחרת תבקש להסיר לחצן אחר. זה בדיוק מה שאנחנו עושים. אנחנו בקשר רציף עם יצרני הרכב, מפתחים עבורם ממשק שיתאים למערכת המובנית, מוסיפים או מסירים אופציות ואם יש צורך גם  מגיעים פיזית ליצרן הרכב כדי לעזור בהתקנה והטמעה.

בנוסף, צריך לזכור שבניגוד ל-WAZE, המפות שלנו נמצאות על המכשיר ומאפשרות גם נהיגה וניווט ללא צורך בחיבור סלולארי. יש לנו יותר מ-60 אלף נקודות ענין במצב הלא מקוון רק בישראל כך שגם אם נגמרה לכם חבילת הגלישה או שאתם במקום ללא קליטה סלולארית, עדיין תוכלו לנווט.

כל הדברים האלו עולים כסף, ו-NNG זאת לא חברה ללא כוונת רווח.

גוגל רוצה את המידע האישי שלכם וזה מקור הרווח שלה, ולכן לא אכפת לה לחלק אפליקציות בחינם כדי לקבל את מבוקשה.

ש: ובכל זאת, וויז וגוגל משתמשים בנתונים שהם מקבלים ממשתמשי האפליקציות שלהם על מנת לקבל עדכוני תנועה, אזהרות שונות ועדכוני מפות. איך זה עובד אצלכם? ומה על פרטיות המשתמשים?

ת: הגרסה החדשה שלנו תומכת גם היא בעדכוני תנועה, אירועי כביש, מצלמות מהירות ועוד. אנחנו עובדים עם חברה ייעודית אשר מספקת לנו נתונים רצופים ואנונימיים לחלוטין מבעלי מכשירי הסלולאר של כל החברות. הנתונים מעובדים וכך אפשר לדעת מה מצב הכבישים. מתקבלים אירועי תנועה כגון : פקקים, עומסים , תאונות , חסימות כבישים. השירות עצמו מתעדכן כל 60 שניות באופן אוטומטי , כך שאין צורך מצד המשתמש לדווח כלל. תפריט דיווחי התנועה כולל תצוגה בצבע על הכביש בהתאם לעומס כולל תמרורים תואמים. בנוסף ישנו מסך ריכוז אירועי התנועה לאורך המסלול או סך כולם במפה.

וכמובן, הכרזה קולית בטרם נכנסים לפקק תנועה ("פקק תנועה לפניך"). או כמו שאומרים אצלנו, חייך, אכלת אותה.

ש: אוקי. אז עכשיו אתם כמו WAZE. עדיין, מה היתרונות שלכם שישכנעו אותי לבחור בכם?

ת: אנחנו מאמינים שעל איכות צריך לשלם. אלו הם המאפיינים הייחודיים למערכת החדשה שלנו.

  • ממשק חדש "גמיש" המתאים את עצמו באופן אוטומטי לכל גודל מסך ורזולוציה.
  • ממשק מיוחד לעולם הרכב (לחצנים גדולים ותפריטים נוחים).
  • ממשק מיוחד לתחום המובייל (סלולרי , טאבלטים).
  • תוכנת iGO Nextgen  כוללת חבילת מצלמות מהירות , מצלמות רמזור ומצלמות דמה (דחלילים). התוכנה נותנת התראה קולית וחזותית לפני ההגעה למיקום המצלמה.
  • ניתן כמובן לשנות בהגדרות את סוג ההתראה. החבילה מתעדכנת כל שבועיים באופן אוטומטי דרך החנות הפנימית.
  • אפשרויות חכמות להגדרה כגון : הצע מעקף / מסלול חלופי רק במידה וחוסך X זמן" – באפשרותנו להגדיר מתי אנו מעוניינים לקבל מסלול חלופי ולא באופן אוטומטי .
  • מאד נוח ומונע שינוי מסלול וכניסה לתוך ישובים צפופים רק למען חסכון של כמה דקות..
  • - אפשרות להגדיר חישוב מסלול אוטומטי של המסלול החלופי או בקשת אישור מצד המשתמש תוך השוואה של המסלול המקורי אל מול החלופי.
  • תצוגת שלטי החוצות. בעת הניווט יופיעו שלטי החוצות בדיוק כפי שמופיעים במציאות.
  • כולל התאמה של הצבע והסימונים בהם .השלטים כוללים חיצי הכוונה למשתמש ובכך מסייעים בהכוונתו.
  • מידע נתיבים. בעת הניווט יופיעו סמני נתיבים המראים את מספר הנתיבים בכביש תוך הדגשה על איזה נתיב יש להימצא בהתאם לתמרון וליעד.
  • תצוגת צמתים בתלת ממד. תצוגה זאת מאפשרת למשתמש לדעת בדיוק על איזה נתיב להיות, היכן לצאת בצומת בקלות וללא טעויות ניווט מיותרות.
  • תצוגת מנהרה. בעת כניסה למנהרה הניווט ממשיך גם ללא קליטת לוויינים ומתקבל תוואי המנהרה כך שהמשתמש יודע בדיוק את אורכה והתוואי שלה.
  • מגוון שירותים מקוונים (דיווחי תנועה, מזג אוויר, חיפוש אונליין, שירות הודעות).
  • מפות שטח כולל סימון שבילי ישראל מבית החברה להגנת הטבע, כולל נקודות עניין, מה שמאפשר לנווט מהבית ישירות לשטח ללא צורך להחליף תוכנות ניווט.
  • התוכנה פועלת ללא תלות בחיבור אינטרנט (למעט השירותים המקוונים) .
  • מנוע זיהוי קולי מתקדם בעברית – לחיפוש כתובות ועסקים ללא מגע יד.
  • מנוע הנחיה קולית חכמה (TTS) להכרזת שמות רחובות וכבישים בעברית.
  • שירות הודעות אונליין – מאפשר קבלת הודעות כגון : עדכונים זמינים , מבצעים , קריאות שירות מצד יבואן הרכב (RECALL) או המתקינים/בונדד.
  • מפת ישראל כוללת שכבת בניינים בתלת ממד של כל ישראל.
  • המפה כוללת שכבת תמרורי אזהרה, אלו התמרורים המתריעים על עקומות חדות, סכנות ועוד. חיוני מאד לבטיחות הנהיגה (במיוחד בלילה כאשר הראות לקויה ולא ניתן לראות את הדרך קדימה בצורה מיטבית).
  • כוללת חנות פנימית מתוך התוכנה , לרכישה או השכרה של תוכן וכמובן להורדת עדכוני מפות ותוכן ללא עלות.
  • מותאמת לכלל מערכות ההפעלה : windows/linux/wince IOS / ANDROID /
  • תמיכה בג'וייסטיק עם 5 צירים (משיכה ו-4 כיוונים). מאפשר לתפעל את המערכת ישירות מהג'ויסטיק במקום להתעסק עם מסך המגע, במידה וקיים ברכב. נמצא במזדה, מרצדס, BMW ועוד.
  • התוכנה "לומדת" את הרגלי המשתמש , הן בחיפושים והן בכתובות ובהקלדות שהמשתמש מבצע לעיתים תכופות.
  • מנגנון היסטוריה חכמה אשר מקפיץ את המקומות הרלוונטיים בהתאם לשעה וליום.
  • מנגנון מקלדת חכמה אשר לומדת את הרגלי ההקלדה וזוכרת את הערכים הקודמים שבוצעו על ידי המשתמש.
  • חיפוש ע"פ קואורדינטות או תמונה. (במידה וקיבלתם תמונה שנשמרה עם נתוני מיקום)
  • בעת לחיצה על לחצן הזיהוי הקולי במפה נעבור לתפריט הזיהוי הקולי. כאן ניתן לומר כתובת או נקודות עניין. ניתן לומר גם בית או עבודה באם הוגדרו מראש.

תפריט הזיהוי הקולי תוכנן כך שייתמוך גם בפקודות ממשק מוגדרות מראש.

ש: איך מתומחרת התכנה ואיך משדרגים למפה חדשה?

ת: המחיר הוא 100 שקלים, אם כי בסוף החודש נאפשר הורדה חינמית לתושבי ישראל למשך 48 שעות. עדכוני המפה יהיו בחינם למשך כל זמן חיי התוכנה ומפות חו"ל ניתן יהיה להשכיר תמורת תשלום.

בשלב זה אנחנו חשים שהתשובות שקיבלנו עונות על התהיות ואז נכנס לתמונה יניב בלו, מנהל הפיתוח (CTO) של החברה, אדם חביב וסבלני מאד (במיוחד לשטויות של כתבי טכנולוגיה ורכב), ומסביר לנו בצורה ברורה, קלה ועניינית, צעד אחרי צעד, את אופן פעולת האפליקציה, פרטים טכניים ואחרים ומוודא שהכל מובן וברור. אותנו הוא שכנע.

השלב הבא הוא ביקור בחדר התצוגה. במקום מורכבים דשבורדים ולוחות מחוונים שלמים של כלי רכב שונים וכן תצוגת תכלית של התוכנות כמו גם פיתוחים עתידיים.

דוגמה לתצוגה עילית על שמשת המכונית של מערכת הניווט

פיתוחים עתידיים אמרנו? אז ככה. בחזונה של NNG לא יהיו לוחות מחוונים ופיקוד ברכב. הכל יורכב מצגים דיגיטליים. תוכנת הניווט תהיה העוזרת האישית של הנהג. תזכיר לו פגישות ושמחות, תתאם לו מסעדות לפי מרחקים ומחירים וגם, לפי חשיבות האירוע. (מסעדה מתאימה תיבחר לימי הולדת או פגישות רומנטיות ואחרת לפגישות עסקיות, לפי נקודות עניין המופיעות במאגר המידע).

בהדגמה קצרה שקיבלנו, המציג משוחח עם העוזרת, היא מזכירה לו שמחר יש לאשתו יום הולדת ובוחרת עבורו מסעדה לפי מיקום ומחיר, בודקת לו מה יהיה מזג האוויר מחר בערב ואם הוא לא מרוצה, היא מוצאת לו מקומות אחרים חליפיים תוך כדי עדכון מזג האוויר הרלוונטי ואזהרה שמחר יהיה בכביש מרוץ אופניים ולכן כדאי לצאת מוקדם יותר. יש אפשרות לחיבור הטלפון החכם לענן של IGO והתעסקות עם כל הדברים האלו עליו, בבית או בכל מקום אחר.

די מדהים.

ויש גם שלב נוסף, שלא מוכנים להרחיב עליו יותר מידי, רק לספר שמדובר על הקרנה בתלת מימד של מפה, נקודות עניין ועוד דברים אחרים על כל השמשה הקדמית ברכב.

בשלב האחרון אנחנו יוצאים למגרש החניה של החברה ומוצאים שם רכבי מבחן מכל הסוגים. מתארגנים ליציאה, בוחרים נקודות ניווט, ויאללה לדרך.

אחרי כל הסופרלטיבים, חייב להגיד לכם שהעסק עובד יפה מאד. לא נרשמו תקלות ותקיעות, המערכת עובדת בצורה חלקה כחלק מובנה מהמערכת של הרכב. ההתראות והניווט נשמעים היטב גם כשמאזינים לרדיו או למוסיקה. לצערנו ברחבי הונגריה אין את שירות דיווחי התנועה. (הסנדלר היחף וכאלה..) כך שלא יכולנו להתרשם מאופי הפעולה אבל, שאר העסק עבד ללא דופי.

אני לא יודע מה אתכם, אבל אחרי היום הזה, הבנתי ש-NNG היא חברה שנמצאת בדרך הנכונה לפסגה.

ואם עוד לא רשמתי, אז מחיר הגרסה החדשה הינו 99 שקלים באתר ובחנות האפליקציות. לרגל ההשקה התוכנה תהיה זמינה להורדה חינמית למכשירים ניידים תומכים, החל מיום רביעי ה-30/6/16 בחצות (בלילה בין רביעי לחמישי) ועד מוצאי שבת ה- 2/7/16 בחצות (הלילה בין שבת לראשון).

קישור להורדה שיהפוך לפעיל בתאריכים הנ"ל:

למכשירים מבוססי אנדרואיד

למכשירים מבוססי IOS

 

dddd