תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סמארט
  • סמארט ForTwo
  • מבחן דרך – סמארט פורטו החדשה

    סמארט ForTwo

    היא מעניקה משמעות חדשה למושג "מכונית קטנה", אתה לא יודע אם אמורים לשבת בתוכה או על הגג ולדחוף עם הרגליים ולמה אני בהחלט מסכים עם היעדר חיישני חניה במכונית של 109 אלף שקלים?

    • 20-03-2016
    • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן

    לשכנה שלנו יש פיאט 500 די חדשה, היא בצביעת שני גוונים אדום-לבן ולי תמיד נראית כמו הכבאית הקטנה בעולם, מכונית מתוקה – אין מה לומר והיא באופן טבעי אוהבת אותה מאוד מאוד. את הפרצוף שהיא עשתה כשהגעתי עם הסמארט החדשה אתם תוכלו לראות אצל כל בחורה שמביטה על גורי לברדורים פרוותיים. לא יכולתי לסרב ויצאנו לסיבוב קצר כשכל הזמן היא מלמלת "אויש, איזו מתוקה..." החיוך פשוט לא ירד לה מהפנים.

    כי סמארט פורטו שכאן לפניכם זהו הדור השלישי שלה פשוט יודעת ללחוץ על כל הכפתורים של מי שמביט בה – המכונית הזו היא לפני הכל, וגם אחרי הכל – אביזר אופנה.

    סמארט-פורטו-מבחן-דרכים

    הדור השלישי רבוע ודחוס אבל עדיין מזוהה מייד כסמארט

    קוצ'י מוצ'י

    כשזה מגיע לעיצוב, מעט מכוניות זוכות למעמד האייקוני בו הן מזוהות בהרף עין. מיני, חיפושית, דה שבו, קאדילק אלדוראדו הן דוגמאות מסוג אחד, קיה פרייד, סאניונג רודיוס וב.מ.וו X6 הן דוגמאות מהסוג האחר, מאוד. לטעמי האישי סמארט היא לגמרי מהסוג הראשון.

    הדור השלישי של סמארט אמנם מקבל עיצוב רבוע וקופסתי יותר מהשניים הקודמים, אבל היא עדיין מזוהה בקלות עם קליפת המתכת העוטפת את תא הנוסעים ופאנלי הפלסטיק של שאר חלקי המרכב. מכונית המבחן ברמת הגימור PROXY (109 אלף שקלים) שהגיעה בשני גוונים מעצימה את הרושם הזה עוד יותר. הוא מצליח להיות כזה שמשדר פונקציונליות אבל עדיין להעלות חיוך.

    דבר אחרון נוגע ל"תא השירות" הקדמי, היכן שנמצא מיכל המים לשמשות, נוזל העיבוי, הבלמים, המצבר וכו', הוא נמצא תחת פאנל שמתפרק ונתלה על רצועות וההחזרה שלו דורשת תרגול או שניים כדי לעשות את זה כמו שצריך. אבל היי, אף אחד לא בוחן תיק מעצבים לפי נוחות השימוש בו, אביזר אופנה, כבר אמרנו?

    בכניסה לתא הנוסעים החיוך שלי התרחב עוד יותר, העסק פה נראה כאילו מישהו ערבב פרסומת של חברת פלאפון, מעבדה עתידנית מסרטי מדע בדיוני וממשק משתמש של אפל והשפריץ את התערובת הזו על כל התא. החומרים לא מרטיטים ברמתם, להיפך מדובר ברמה אחת מעל לפלסטיקה הבסיסית ביותר שתמצאו במכונית למרות שיש יציאות מדליקות כמו ריפוד הבד בחלק העליון של לוח המחוונים והדלתות שהוא מעין רשת כמו בתיקי גב. רמת הגימור שלה טובה ברובה להוציא כמה פלסטיקים לא מהוקצעים ובאופן כללי התא בנוי היטב. שוב, על כל החסרונות האלו העיצוב מחפה – אביזר אופנה, כבר אמרנו לא?

    סמארט-פורטו-מבחן-דרכים-תא-נוסעים

    החומרים פשוטים, אבל המרווח טוב והעיצוב עליז

    לשני האנשים שיושבים פה יש מרווח טוב יחסית, ומושבים נוחים ונעימים, ברמת הגימור הזו הם משולבי עור ויש לה גם גג שמש פנורמי שתורם גם הוא לאווירה המרווחת. תאי האחסון לא רבים וקטנים יחסית, אבל עם פתרונות מעניינים כמו רשת מאחורי המושבים או מגירה קטנה בצד הנוסע.  אם יושבים פה שני אנשים כדאי שהתיקים שלהם יהיו קטנים מאוד. אחרת הם יצטרכו לשים אותו ב-260 של "תא המטען" שלה. אבל גם הקנצלרית תמיד מתלוננת שהיא צריכה יותר מקום בארנק – אביזר אופנה כבר אמרנו לא?

    בכיוון תנוחת הנהיגה אני מוצא שההגה לא מתכוונן לעומק, אבל העסק מספיק קומפקטי כדי שזה לא באמת יפריע. מה שמוזר בהתחלה ועם הזמן ממש מעיק זה המדרך לרגל שמאל שהזווית שלו דורשת הנחת כף הרגל בצורה לא טבעית ומוזרה.

    סמארט-פורטו-החדשה-מבחן-דרכים

    האבזור פה ברמת הגימור הזו טוב למדי, היא מוסיפה לדברים שיש בסמארט הרגילה (חיישני אורות וגשם, בקרות שיוט ואקלים, מערכת התראה לשמירת מרחק ועוד) גם תאורת לד אחורית, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע 7 אינץ' דמוי סמארטפון שהוא קל, אינטואטיבי ופשוט לשימוש ותפעול, חישוקי 16 אינץ' ועוד. אגב, המערכת להתראה על אי שמירת מרחק מעט היסטרית, אולי היא חוששת שלא יראו את הסמארט, אבל היא יחד עם זיהוי המהירות במערכת הניווט הטריפו אותי בימי המבחן ולבושתי אודה כי כשלתי בניסיון לבטל אותן. אבל כל כדורגלן מקצועי יגיד לכם שחברה שכל הזמן מצפצפת זה פיצ'ר – אביזר אופנה, כבר אמרנו לא?

    זום זום

    סיבוב של המפתח מעיר את שלושת הצילינדרים בנפח 1.0 ליטר בטרטור קל ורעד עובר במרכב הסמארט, טוב, אמרתי לעצמי, כשהיא תתחמם זה יעבור, נחשו מה, זה לא. זה המשיך וחזר גם כל עצירה בגלל מערכת START STOP שמעירה את המנוע בעדינות של מדריך בהשכמה בגיבוש לשייטת.

    המנוע הזה מבית מיצובישי מכריז על הנוכחות שלו בכל מצב. בצליל וברעד מההגה, מהישבן מהאוזניים. עכשיו, מנוע אחורי רועש זה מגניב לגמרי בפורשה 911 (רצוי ישנה) או מכונית מירוץ – זה לא מגניב בכלל בסמארט.

    71 הסוסים שלו ו-9.3 הקג"מ שלו מגיעים די גבוה, הסוסים ב-6,000 סל"ד והמומנט ב-2,850 תוסיפו לזה משקל של 935 ק"ג (שזה לא מעט, הננסית הזו שוקלת כמו מכונית מיני ממוצעת דוגמת קיה פיקנטו) והביצועים פה הם מהסוג שגורם לך להבין שאת הזמן אתה תחסוך בלמצוא חניה...

    סמארט-פורטו-מבחן-דרכים

    כבר אי אפשר לחנות בניצב, אבל עדיין מלכת ההשתחלות בעיר

    בתנועה העירונית התיבה כפולת המצמד החדשה עדיפה בהרבה על הקודמת ומגיבה מהר יותר, אבל היא עדיין מאוד לא נעימה ביחס לרוב המוחלט של תיבות ההילוכים. גם כאשר היא בהילוך ובעיקר במהירויות נמוכות צריך רגל עם רגישות של מסלק פצצות כדי לא לנדנד אותה קדימה ואחורה על ציר הרוחב בגלל שהיא כל כך קצרה. אבל היי, אתם לא מודדים נוחות של נעלי עקב וסמארט פורטו היא בעיקר אביזר אופנה, כבר אמרנו לא?

    התמרון העירוני פה הוא אולי הבונוס הגדול ביותר של המכונית הזו, היא פשוט זורחת כאשר צריך להשתחל בתנועה הצפופה. היא נדחקת לכל מעבר, פינה וכמובן חניות איתה הן פעולה קלילה, שניות ספורות מהרגע בו איתרתם פתח שמכיל את 270 הס"מ שלה (לצורך ההמחשה, האורך הכללי שלה הוא כשל בסיס הגלגלים של משפחתית ממוצעת) היא כבר מושחלת פנימה בקלות מדהימה. לסמארט אין חיישני רוורס, כן, אין חיישנים במחיר של 109 אלף שקלים. אבל בואו נגיד את זה כך – אם מישהו זקוק לחיישני רוורס במכונית שנגמרת 50 ס"מ מהכתף שלו – חביבי, נהיגה זה לא בשבילך...

    גם תמרונים בחניונים, סמטאות, רחובות צרים הם מגרש המשחקים שלה, הזווית אליה מגיעים הגלגלים הקדמיים בהפנייה מלאה שלהם זה משהו שרואים בעיקר במכוניות דריפטים.

    אגב דריפטים, אם מנוע והנעה אחורית עושים פה למישהו אסוציאציות חוליגניות – תשכחו מזה. הכל פה מתורבת וקשה לגרור אותה למעשי שטות, עצם המחשבה של להתחיל לשחק "תפוס ת'זנב" עם בסיס גלגלים של 187 ס"מ היא לא דבר בריא. בכלל, תחת עומס מה שמקבליפ פה הוא תת היגוי עדין (תודה לאל, אם יורשה לי להוסיף...).

    סמארט-פורטו-מבחן-דרכים-תא-מטען

    למרות שהיא זערורית ומקבלת מבטי WTF מנהגים מופתעים בכביש החוף, לפורטו יש יכולת לצלוח מרחקים בין עירוניים קצרים. אמנם לא תרהיבו לצאת איתה לעקיפות ספונטניות, אבל היא מסתדרת בכביש החוף לא רע כל עוד פרקי הזמן בהם היא נדרשת לשהות במהירות סביב 110-120 קמ"ש קצרים. אם מתמידים בלחיצה על הדוושה לא קשה לראות את המספר 150 וקצת יותר על מד המהירות, אבל שם היא נעצרת. מה שלא נעים בכלל זו הנוחות בכל תוואי. באופן טבעי, לאור השימושים והגודל שלה נצרכו ויתורים על סידור מתלים משוכלל והיא מסתפקת בסידור פשוט של מוט מייצב, משולש תחתון בסיסי מלפנים וקורת מתח עם מתלה מסוג דה-דיון מאחור. מהלך המתלים גם הוא מצומצם מאוד ואלו הוסיפו חישוקי 16 אינץ' בחתך 45 במכונית המבחן. התוצאה שבעיר ומחוץ לעיר היא קופצנית, חובטת ולא נוחה בכלל. אבל היי, אתם לא שופטים שרשרת פנינים בנוחות שלה וסמארט פורטו היא בעיקר אביזר אופנה, כבר אמרנו לא?

    עם סיום ימי המבחן הבדיקה של צריכת הדלק מעלה נקודה נוספת לגבי מעטפת השימוש בה, עם 14.7 ק"מ לליטר היא ממש לא המכונית החסכונית שציפיתי שתהייה. אסייג את זה בכך שהרבה מהנסיעה הייתה בין עירונית מאמצת. נכון שלמדנו לא להתייחס לנתוני היצרן, אבל הם מדברים על 24.3 ק"מ לליטר משולב וזה פער גדול.

    סמארט-פורטו-מבחן-דרכים

    צ'יק צ'ק?

    אני לא יודע אם אמרתי את זה כבר, אבל סמארט פורטו היא בעיקר אביזר אופנה. כיף לראות אותה, כיף להיראות בה, כיף לשבת בתא הנוסעים הכי שמח ומחויך שאני מכיר, כיף ללבוש אותה ביציאת ערב עירונית. שם היא תשתחל לתוך ומתוך כל כוך קטן (אגב, הקטע עם החנייה בניצב, זה כבר לא עובד כל כך בדור הזה). אפשר אפילו לצאת איתה אל מחוץ לעיר מפעם לפעם כשנוסעים לסבתא, אבל מקום לסיר חריימה אין כל כך, היא קופצנית אז הכל יישפך, היא רועשת ואכלו לכם מספיק את הראש בארוחה על מתי תתמסד ותקים משפחה.

    בחזרה לנסיעת המבחן עם השכנה, חזרנו לחניה והיא עדיין מחייכת שואלת אותי "כמה היא עולה". "זו" אני עונה לה "עולה 109 אלף שקלים, אבל יש גם פחות מאובזרת ב-100" – החיוך נמחק לשנייה בדיוק וכשנעלתי אותה והאורות הבהבו בפעם האחרונה החיוך שלה חזר מייד – אביזר אופנה, כבר אמרנו? 

    dddd