תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • וולוו
  • וולוו S60
  • וולוו S60 R-Design - מבחן דרך

    וולוו S60

    וולוו טוענת שגרסאות R-Design הן המתכון שיהפוך את המכוניות שלה לנחשקות ונמכרות יותר. המספרים מאשרים, אז יצאנו לבדוק האם הכיתוב הופך את ה-S60 למכונת נהיגה או שמא מדובר בסך הכל בקצת שחור בעיניים וליפסטיק אדום בוהק.

    • 18-12-2014
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    ביום שהושקה בישראל וולוו S60 החדשה והודבקה עליה חבילת R-Design, היא הפכה אותה בין לילה ממכונית שמרנית ובטיחותית לעילא שנועדה לאנשים שאוהבים לדבר על קבצי אקסל למכונית סקסית (ובטיחות לעילא) שמצליחה לדגדג לא מעט בלוטות חשק ולפנות אפילו לחובבי נהיגה.

    כבר הרבה מאוד זמן שרציתי לבחון את ה-S60 R-Design, שלוקחת את ה-S60 הבסיסית אשר נהנית משילוב מנוע-תיבה מעולים ומוספיה עליהם חבילה שאמורה להפוך אותה למהנה יותר לנהיגה ע"י ניצול טוב יותר של הכח של המנוע המצויין. מלבד סיבוב ראשים, החבילה נועדה בראש ובראשנה להתחרות עם אופנת ה"כאילו ספורט" של יצרניות היוקרה האחרות דוגמת במוו סדרה 3 עליה הולבשה חבילת M Sport, מרצדס C קלאס עם חבילת AMG ואאודי עם ה-A4 שעונדת את חבילת S-Line.

    החבילה כוללת עיצוב חיצוני אגרסיבית וספורטיבית יותר, מושבים ספורטיביים משובחים שחובקים כל ס"מ בגוף, מערכת מתלים קשיחה יותר שעוזרת להתמודד עם העברות משקל ומספקת חוויית ניהוג מעורבת יותר, וחישוקי 18 אינץ' שמלבד ללהיראות מעולה, גם עוזרים להגה להעביר יותר מידע לאצבעות. על פניו, נראה שוולוו פגעו בול במטרה. יש להם מכונית איכותית, בטיחותית וחזקה שאמורה לתת לרוכשיה ערך מוסף בדמות הנאה מנהיגה ועיצוב ספורטיבי.

    וולוו S60-R-Design 2014

    אז בואו נעבור סעיף סעיף ונראה איפה ה-S60 מצליחה לסמן "וי", ואיפה היא נאבקת.

    איכותית

    כן. בלי שום צל של ספק אפילו לרגע. איכות החומרים בתא הנוסעים מצויינת ואיננה נופלת מאף יצרנית אחרת, להוציא היוקרתיות ביותר מולן היא לא מתחרה. המושבים, שכבר הספקתי להשתפך עליהם בפסקה הקודמת הם בין הטובים ביותר שזכו לאכלס את הישבן שלי, הנדסת האנוש המצויינת - כמו שרק וולוו יודעת לעשות - כמעט וגורמת להרבה מכוניות אחרות להיראות כמו קיבוץ מבולבל של כפתורים וחוגות שלא ברור איך הגיעו לאן שהגיעו.

    וולוו S60-R-Design 2014

    אם כבר באיכות עסקינן, ניגע לרגע גם בעניין המרווח. הוא לא בין הטובים בקטגוריה, או לצורך העניין באף קטגוריה, אבל הוא מספק לחלוטין לארבעה מבוגרים. חמישה כבר יתקשו להתרווח ומרווח הרגליים במושב האחורי יכל להיות יותר טוב. לתא המטען מספר של 380 ליטר, נתון שנראה כאילו הגיע לכאן בטעות מהקטלוג של סיאט לאון, אבל המושבים האחוריים מתקפלים (באמצעות מנופים שנמצאים בתוך תא המטען) ומאפשרים להגדיל אותו מעט.

    בטיחותית

    מישהו חשב אחרת? וולוו, שהבטיחה לעולם שעד שנת 2020 אף מכונית שלה לא תהיה מעורבת בתאונת דרכים קטלנית, ממשיכה לדהור במלוא הקיטור ולהוביל את תחום הבטיחות של עולם הרכב. וולוו S60, ובמיוחד גרסת R-Design אינה שונה, והיא כוללת אין ספור מערכות בטיחות, אקטיביות ופאסיביות כאחד.

    וולוו S60-R-Design 2014

    מבין 6 כריות האוויר, שפע מערכות הבטיחות הפסיביות ומערכות היציבות האלקטרוניות, בולטת חבילת Driver Aid שכוללת מספר מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות במיוחד. החבילה כוללת מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב (שמתקנת בעצמה את ההגה במידה והרכב סוטה מנתיב הנסיעה מבלי לאותת), מערכת התראה על התנגשות אפשרית ובלימה אוטומטית שמזהה כלי רכב, הולכי רגל, ורוכבי אופניים, מערכת התראה על עייפות הנהג ואפילו מערכת שמזהה תמרורי מהירות ומקרניה אותם על לוח המחוונים. 

    חזקה

    בחרטומה של ה-S60 שוכן מנוע 2.0 ליטר מוגדש טורבו חדש לחלוטין של וולוו. הוא מבוסס על ארכיטקטורה מודולרית שמאפשרת ליצרנית לשחק עם מספר הצילינדרים, שיטת הגדישה, ואף לחבר למנוע מנועים חשמליים שמונעים ע"י סוללות או תא דלק מימני. כאן הוא מותקן בתצורתו הבסיסית ביותר - ארבעה צילינדרים בנפח כולל של 2.0 ליטר (וולוו טוענת שהיא יכולה ללא השקעה גדולה להפוך את המנוע למשושה צילינדרים ואף ל-V8 עם שני מגדשים), אל המנוע מחובר מגדש טורבו שעוזר לו לחלץ 245 כוחות סוס ומומנט של 35.6 קג"מ שמושג כבר ב-1,500 סל"ד נמוכים.

    אל המנוע משודכת תיבת הילוכים אוטומטית מהזן הפלנטרי, הרגיל, לה שמונה הילוכים. תיבת ההילוכים הזו היא אחת התיבות הטובות ביותר שיצא לי להתקל בהן, בזכות העבודה שהתיבה פותחה בצמוד למנוע ובמיוחד עבורו. השניים עובדים בסינרגיה מושלמת, ומעטות הפעמים בהן מורגשות העברות הילוכים. התיבה תמיד נמצאת בהילוך הנכון שיספק את מירב הכח באם הוא ידרש או את צריכת הדלק הנמוכה ביותר בזמן שיוט. אם כבר הזכרתי את צריכת הדלק, אני נאלץ גם להגיד שהיא לא הייתה מרשימה ועמדה בסוף המבחן על 9 ק"מ לליטר. עם זאת, אם ניזכר שמדובר במנוע לא קטן, שמפיק לא מעט כח, ומשודך לתיבה מסורתית שחסכון בדלק אינו הצד החזק שלה, אפשר להגיד שהצריכה סבירה.

    וולוו S60-R-Design 2014

    בעולם האמיתי, כל המספרים והנתונים הללו מיתרגמים למכונית שמרגישה חזקה מאוד בכל שניה ביום. היציאה מהמקום נחושה ואסרטיבית מאוד, השיוט במהירויות שנמצאות בטווח הלא חוקי בעליל של הסקאלה נעשה ללא כל קושי או רמז למאמץ, כנ"ל לגבי עקיפות באותן מהירויות. לחיצה בריאה על הדוושה דוחפת את התיבה לבעוט שניים-שלושה הילוכים למטה, הליך שאמנם לוקח יותר זמן מאשר בתיבות רובוטיות כפולות מצמדים, אך כשלעצמו מרגיש זריז בצורה מספקת, וחצי שניה מאוחר יותר הנוף שבחלון מתחיל להימשך אחורה ולהימרח.

    מהנה?

    כאן אנחנו נכנסים מעט עמוק יותר לתוך חבילת R-Design. מלבד כל הקישוטים היפים והמושבים התומכים, החבילה כוללת גם חישוקים מוגדלים ומערך מתלים מוקשח שכולל מתלים וקפיצים קשיחים יותר וכן תותבים וגומיות שעשויים מחומרים קשים יותר. תפקידם של כל אלה הוא להעניק לוולוו S60 R-Design תחושה ספורטיבית והתנהגות מהנה יותר. הבעיה היא שמערכת ההיגוי לא עברה שינויים, ובמרכזה עדיין עומד אותו הגה אילם למדי שלא מעביר מספיק פידבק מהגלגלים לנהג, ובידוד הרעשים הטוב, אולי טוב מדי, ואינו מעביר את צליל המנוע או מערכת הפליטה, שהן כשלעצמם גם כן מעט אנמיים ולא באמת מעוררים את היצרים שמכונת נהיגה צריכה לייצר.

    הוולוו הזו יכולה להיות - וברוב המקרים היא אכן - מהירה מאוד, אך היא מפספסת את המטרה שלשמה היא נוצרה - לגרום לנהג לקחת את הדרך הארוכה הביתה. היא פחות נוחה מהגרסה הרגילה, בדיוק כמו שמכונית ספורטיבית אמורה להיות, אבל פה נגמר הדמיון. היא לא מתקשרת מספיק, לא קולנית מספיק ולא נוגעת במספיק חושים.

    וולוו S60-R-Design 2014

    וולוו S60 R-Design - סיכום

    כאשר בוחנים את הוולוו S60 R-Design בפני עצמה מגלים מכונית שאכן מסמנת את כל הסעיפים הנכונים, הן ללקוחות המסורתיים של וולוו שרוצים בטיחות, איכות והנדסת אנוש מהרמות הגבוהות ביותר, והן ללקוחות חדשים שרוצים מעט יותר Show במכונית שלהם. היא חזקה, איכותית, ובטיחותית ברמה שמעט מאוד מכוניות אחרות מגיעות אליה. הבעיה הכי גדולה של ה-R-Design היא הגרסאות הרגילות, שמציעות את אותן רמות של כח, איכות, ובטיחות, אך לא מענישות את הנהג דרך המתלים הקשים.

    בתור אביזר עיצובי, ה-R-Design ללא ספק מנצחת את הגרסאות הרגילות האנמיות מעט, אך הבעיה הכי גדולה שלה, היא העובדה שהיא פשוט לא מספקת מספיק כיף והנאה אל מול אותן גרסאות קינטיק וביזנס, ומצליחה רק להיות פחות נוחה מהן ופחות נעימה לשימוש ביומיום. יש לציין, שאין באמור לגרום לכם להבין שמדובר כל מכונית רעה. ההפך הוא הנכון, היא מצויינת. הנקודה היא שהגרסאות הלא מתיימרות כבר מצויינות כשלעצמן, וחבילת R-Design לצערי הרב אינה נותנת מספיק בפן ההנאה כדי לסלוח לה על המחיר שהיא גובה בפן הנוחות.

    וולוו S60 R-Design בקטלוג הרכב של CarsForum
    למפרט הטכני מלא של וולוו S60

    וולוו S60 R-Design 2014

    dddd