השוואתי: טויוטה אוריס סטיישן מול סקודה אוקטביה סטיישן ומול קיה סיד סטיישן

סקודה אוקטביה סטיישן

שלושת רכבי הסטיישן הטובים בישראל הם בכלל לא סטיישן, אבל זה לא אומר שהם לא שימושיים במיוחד. סקודה אוקטביה סטיישן, טויוטה אוריס סטיישן וקיה סיד סטיישן במבחן השוואתי.

  • 02-11-2014
  • מאת: אלירן אברזל

באירופה סטיישן היא מילה כמעט נרדפת למכונית משפחתית, אבל בישראל? הס מלהזכיר את המילה הזאת. עובדה – אספנו לנסיעת שלושה מרכבי הסטיישן המשפחתיים המובילים שנמכרים כיום בישראל ואף לא אחד מהם כולל את המילה "סטיישן" בשמו. סקודה אוקטביה סטיישן היא בעצם האוקטביה ספייס, כאילו שבלי המילה ספייס לא הייתם שמים לב לתא המטען הענק שלה. טויוטה אוריס סטיישן היא בכלל אוריס TS, למרות שבניגוד ליאריס TS שנמכרה כאן פעם אין לה שום יומרה ספורטיבית. אחרונה חביבה, קיה סיד סטיישן, היא בכלל סיד Sportwagon. הכי טוב להדביק תדמית ספורטיבית למכונית שמיועדת לשינוע משפחות.

ולמרות שליבואני הרכב הישראליים קשה עם המילה הזאת "סטיישן" (הנה, כתבנו אותה שוב), אנחנו בעד. מרכב הסטיישן מציע שילוב בין השימושיות של מרכב ה-5 דלתות לנפח תא המטען הגדול של מרכב ה-4 דלתות. יותר ויותר משפחות כבר גילו את היתרון של רכב בתצורת סטיישן – אם זה כשצריך להכניס עגלה לתא המטען, כשרוצים להעמיס את האופניים של הילד או כשהבן הגדול עוזב את הבית ועובר לדירה משלו. עם סטיישן הרבה יותר קל ונעים לעשות את כל אלו.

בחודשים האחרונים הגיעו ארצה לא מעט גרסאות סטיישן של משפחתיות האצ'בק מוכרות. הלוואי והיינו יכולים לבחון את כולן אבל היריעה קצרה וצריך להתמקד. הצטרפתי אל אודי עציון ודרור ברלי מידיעות אחרונות כדי לבדוק מי מבין השלוש היא הסטיישן הטובה ביותר. כל התשובות בהמשך, אבל אקדים ואומר – מנצחת ברורה לא תהיה כאן.

טויוטה אוריס סטיישן, קיה סיד סטיישן וסקודה אוקטביה סטיישן

סקודה אוקטביה סטיישן

האוקטביה היא המכונית הצעירה ביותר מבין שלושת הרכבים שבמבחן וגם הגדולה שבהן. עם אורך כללי של 466 סנטימטרים היא ארוכה ב-16 סנטימטרים שלמים לעומת המכונית הקצרה ביותר במבחן (הסיד). גם בסיס הגלגלים שלה הוא הארוך ביותר, עם אורך של כ-268 סנטימטרים. ומה כל המספרים האלו צריכים להגיד לכם? שמדובר במכונית מרווחת ושימושית למדי. המושב האחורי של האוקטביה הוא זה שמציע את המרווח הטוב ביותר ותא המטען שלה הוא הגדול ביותר.

קצת חבל שמבחינת עיצוב האוקטביה נופלת ביחס לסיד או לאוריס. זה לא רק העיצוב המעט פשוט אלא גם רמת האבזור הבסיסית (Ambition) שהתייצבה למבחן עם פגוש קדמי שחור וכיסוי גלגלים לא מאוד נעים. גם בתוך תא הנוסעים יוצאת האוקטביה כשידה על התחתונה. זאת המכונית הכי פחות מאובזרת בחבורה, אם כי לא בפער גדול. אי אפשר להגיד שחסר בה משהו מהותי אבל גם אי אפשר להגיד שהיא מפנקת במיוחד בתחום האבזור. קיפול חשמלי למראות או מנופים להעברת ההילוכים מההגה היו מתקבלים כאן בברכה.

וגם כבר דיברנו על הילוכים, אז סקודה אוקטביה סטיישן מגיעה אלינו עם שילוב של מנוע טורבו-בנזין (TSI בקיצור) ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DSG בקיצור). במבחן התוצאה, האוקטביה הייתה המכונית הזריזה ביותר מבין שלושת המכוניות וצריכת הדלק שלה אמנם לא הייתה טובה כמו של האוריס ההיברידית, אבל גם לא רחוקה ממנה. תוסיפו לזה שלדה מעולה שמרגישה בטוחה ומספקת אחיזה כביש גבוהה לצד נוחות נסיעה טובה וקיבלתם מכונית שנעים לקחת לכבישי נהיגה הררים אבל גם נעים לנהוג בה בעיר.

סקודה אוקטביה סטיישן - מבחן דרך
סקודה אוקטביה סטיישן - מפרט טכני להורדה

סקודה אוקטביה סטיישן

טויוטה אוריס סטיישן

האוריס סטיישן היא הניסיון המשמעותי הראשון של טויוטה בקבוצת הסטיישנים המשפחתיים בישראל. היא מבוססת על פלטפורמת האוריס האצ'בק, מה שאומר שיש לה את בסיס הגלגלים הקצר ביותר בקבוצה – 260 סנטימטרים בלבד. התוצאה היא מושב אחורי צפוף למדי עם מרווח ברכיים בעייתי, אליו מצטרף גם מרווח הראש שנפגע כתוצאה מגג השמש הפנוראמי. לפחות נפח תא המטען לא נפגע כתוצאה מבנק הסוללות של מערכת ההנעה ההיברידית, והוא נותר שימושי למדי הן מבחינת הנפח והן מבחינת המבנה.

רמת האבזור של טויוטה אוריס סטיישן גבוהה למדי, אם כי זה גם די צפוי לאור העובדה שהיא גם המכונית היקרה ביותר בחבורה. האוריס מגיעה עם גג שמש פנוראמי חביב למדי, עם מערכת מולטימדיה מקורית מעולה, עם שקע כוח נוסף במושב אחורי ועם קיפול מראות חשמלי. עדיין, חסרים כאן מערכת בקרת שיוט או הרמה אוטומטית לכל ארבעת החלונות. גם עיצוב תא הנוסעים אינו מרשים במיוחד לטעמי והוא אמנם נאה משל האוקטביה אבל פחות מרשים מזה של הסיד.

האוריס מגיעה לישראל עם יחידת ההנעה ההיברידית המוכרת של טויוטה, זו שקיימת גם בפריוס ואפילו אצל האחות היוקרתית לקסוס CT200h. היחידה הקסומה הזו מצליחה להפיק צריכת דלק מעולה בכל תוואי נסיעה עם ביצועים נאים. במבחן התאוצה שלנו האוריס הייתה איטית מהאוקטביה ומהירה מהסיד. אבל עם המשקל העצמי הגבוה ביותר, הגה חשמלי עם משקל קל מידי ובלמים היסטריים – זאת המכונית הכי פחות דינאמית ומהנה לנהיגה בחבורה.

טויוטה אוריס סטיישן - מבחן דרך
טויוטה אוריס סטיישן - מפרט טכני להורדה

טויוטה אוריס סטיישן

קיה סיד סטיישן

הסיד החדשה משווקת בארץ מזה למעלה משנה. זה לא מעט זמן, שלעיתים עלול לגרום למכונית להרגיש מיושנת ליד המתחרות הצעירות ממנה. אבל זה ממש לא המצב עם הסיד סטיישן. לטעמי היא המכונית הנאה ביותר בחבורה, גם מבחוץ וגם מבפנים. מידותיה נופלות בדיוק בין האוריס לאוקטביה כך שהיא מרווחת מהאוריס והמושב האחורי שלה יוכל לאכלס שני מבוגרים בנוחות רבה יותר. קצת חבל שכאן אין במושב האחורי לא שקע כוח נוסף (קיים בטויוטה) ולא פתחי מיזוג אחוריים (קיים בסקודה).

גרסת הבנזין של הסיד סטיישן מגיעה ארצה ברמת אבזור אחת, LX, שהיא רמת האבזור הנמוכה יותר של הסיד. ועדיין מדובר במכונית מאובזרת למדי. תא הנוסעים שלה איכותי למדי וכמות הכפתורים הגדולה שעל ההגה משדר רמה גבוהה של אבזור. לרכב ההדגמה הצטרפה מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית, אך הדגם המקורי מגיע עם מערכת פשוטה ללא מסך צבעוני. מלבדה תוכלו למצוא כאן בקרת שיוט, הגה כוח עם שלושה מצבי תגבור, קיפול מראות חשמלי, תאורת DRL מבוססת LED (קיימת גם באוריס, לא באוקטביה), תאורה עוקבת פניה והרמה אוטומטית לכל ארבעת החלונות.

קיה סיד סטיישן היא היחידה מבין שלושת הרכבים שבמבחן שעדיין עושה שימוש במנוע בנזין רגיל, בלי טורבו ובלי מערכת עזר היברידית. על הנייר יש לו יותר כוחות סוס משל מנוע הטורבו של האוקטביה (135 לעומת 105 באוקטביה) ובערך אותה כמות של סוסים כמו באוריס. בפועל במבחן ההאצה שלנו הסיד הייתה האיטית ביותר ותחת עומס הורגש מחסור כלשהוא במחץ מצד המנוע. על זה מפצה הסיד בהתנהגות כביש מעולה, ברמה אירופאית לחלוטין. גם תיבת ההילוכים שלה (רובוטית כפולת מצמדים, DCT) היא הטובה בחבורה והיא מתבלבלת פחות מה-DSG של האוקטביה בנסיעה עירונית.

קיה סיד סטיישן - מבחן דרך
קיה סיד סטיישן - מפרט טכני להורדה

קיה סיד סטיישן

סיכום

מוקדם מאוד במהלך היום התברר לי שמנצחת ברורה לא תהיה כאן. שלושת המכוניות הן מכוניות משפחתיות ראויות ושימושיות שהייתי מעדיף על פני האחיות ה"רגילות" שלהן. אבל מוקדם מאוד במהלך היום התברר לי שלטויוטה אוריס סטיישן יש רק יתרון אחד על פני שתי המתמודדות האחרות – צריכת הדלק. בכל שאר הנקודות היא נופלת מהמתחרות – באבזור, בעיצוב, במרווח הפנים ועם מחיר שעומד על כ-138 אלף ₪ היא גם המכונית היקרה ביותר ונופלת גם בתג המחיר. אבל בואו נודה על האמת, צריכת דלק זה חתיכת יתרון ואם אתם נוסעים הרבה – היתרון הזה מגמד את כל שאר החסרונות.

ואז הגיעה האוקטביה. מכונית שמרגישה שלמה, משדרת איכות מציגה התנהגות כביש טובה מאוד. מנוע ה-TSI שלה מספק ביצועים נאים למדי (הטובים ביותר במבחן זה) וגם צריכת דלק לא רעה בכלל (לפחות כל עוד תנהגו בה בעדינות). היא גם המכונית המרווחת ביותר ותא המטען שלה הוא השימושי ביותר, גם בזכות נפחו וגם בזכות התכנון החכם שלו. אם אתם מחפשים סטיישן שבאמת מציעה הרבה "ספייס", כפי שרומז שמה – זאת המכונית בשבילכם. אך לשם כך תאלצו לוותר על קצת אבזור ולבחור את המכונית הפחות נאה בחבורה.

הסיד סטיישן פותרת בדיוק את הבעיות האלו. תא הנוסעים שלה נאה ואיכותי, רמת האבזור שלה נדיבה והעיצוב החיצוני שלה ממש לא מזכיר סטיישן מרובעת ומשעממת של פעם. זה בדיוק מה שחסר לאוקטביה אבל גם לסיד חסר משהו, וזה בדיוק מה שיש לאוקטביה – מנוע בנזין חזק וחסכוני יותר. במבחן שלנו הסיד הייתה הכי פחות חסכונית והכי פחות זריזה. מצד שני, היא גם המכונית הכי זולה בחבורה. אם הנסועה שלכם ממוצעת ומטה (או שהמעסיק שלכם משלם על הדלק) ואם אתם מחפשים סטיישן נאה ומעוצבת אך שימושית למדי – זאת המכונית עבורכם.

בסיומו של המבחן אני הייתי זה שהוטל עליו להחזיר את הסיד לסוכנות ולמען האמת – ממש לא היה לי אכפת. אם הייתי צריך לבחור אחת מבין השלוש, הייתה זאת כנראה הסיד.

טבלת השוואה - קיה סיד סטיישן, סקודה אוקטביה סטיישן וטויוטה אוריס סטיישן

dddd