תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

סיכום שנת 2013 – מכוניות סופר-מיני

שנת 2013 מסתמנת כשנה רגועה יחסית בסגמנט הסופר-מיני בישראל, עם ירידה משמעותית בכמות המכירות של הרכבים הידניים.

  • 05-01-2014
  • מאת: אלירן אברזל

שנת 2013 הייתה שנה רגועה יחסית בסגמנט הסופר-מיני. מעט מאוד השקות של דגמים חדשים בוצעו השנה ונראה שרוב היצרניות שומרות את השקות הדגמים החדשים לשנה הקרובה (2014) או לזו שאחריה. הבשורה הגדולה ביותר בסגמנט הזה הגיעה, באופן מפתיע, דווקא מכיוון מיצובישי. זו השיקה בישראל דגם חדש - מיצובישי ספייס-סטאר, שמתברג במידותיו בין רכבי המיני הקטנים לרכבי הסופר-מיני הגדולים יותר. עם תיבת הילוכים אוטומטית רציפה וצריכת דלק נהדרת, זוכה כוכב החלל של מיצובישי להצלחה נאה מאוד בשוק המקומי. לא פחות מפתיעה היא הצלחתה של המתחרה הוותיקה בקטגוריה זו, ניסאן מיקרה, שזכתה השנה לתמחור לא-רשמי חדש והגדילה משמעותית את מכירותיה.

בתחילת השנה נחתה בישראל גם פורד פיאסטה החדשה, עם מנוע וגיר חדשים. את מנוע ה-1.4 ליטר העצל של הדגם הקודם החליף מנוע 1.6 ליטר חזק יותר ואת הגיר האוטומטי המיושן החליף גיר רובוטי כפול-מצמדים חדש. אבל המנוע החזק הגדיל את צריכת הדלק, הגיר כפול המצמדים סובל בדגמים אחרים מתקלות וקצב המכירות לא רק שלא התגבר (כצפוי עם כניסתו של דגם חדש), אלא אף הצטמצם כמעט.

ניסאן מיקרה 2014

בקיץ האחרון הושקה כאן רנו קליאו החדשה, אחת ממכוניות הסופר-מיני הנאות ביותר (ובהחלט גם מהמוצלחות ביותר) שהגיעו בשנים האחרונות ארצה. בזכות העיצוב הנאה, מבחר המנועים הגדול ומחיר הכניסה האטרקטיבי זוכה הקליאו להצלחה נאה ובסוכנות המרכזית של רנו אף מספרים על מחסור בדגמים מסוימים. הטבלה מראה על גידול נאה ומגמה טבעית של גידול במכירות עם מעבר לדגם חדש. גם ניסאן מיקרה, המיובאת ארצה על ידי אותו היבואן, הראתה גידול משמעותי במכירות בזכות מבצעי מכירות אטרקטיביים ופניה בהיקף נרחב לציי הרכב.

אבל דגם חדש הוא לא תמיד הסיבה היחידה לעלייה במכירות. שימו לב להונדה ג'אז ומאזדה 2 הוותיקות, שעומדות רגע לפני החלפה אבל נמכרות הלכה למעשה במחירי חיסול ולכן צמחו ב-2013 על אף הציפייה לדגם חדש בשנה הבאה. אבל גם מחיר טוב הוא לא ערובה לצמיחה עקבית, שימו לב לסקודה פאביה וסיאט איביזה, שגרסאות הבסיס שלהן עדיין נמכרו בכ-70 אלף ₪ אבל היקף המסירות צנח.

בכלל, הפאביה והאיביזה הן דוגמאות טובות למגמה מעניינת שניכרה בשוק הסופר-מיני בשנה האחרונה. בשנת 2010 החלו להגיע לישראל סופר-מיני ידניות מוזלות במסגרת רפורמת המיסוי הירוק שהעביר משרד האוצר. בשנים 2011 ו-2012 הגיעו מכירותיהן לשיא וכעת נראה כי בשנת 2013 השיא כבר מאחורינו. למרות מצטרפות חדשות לקבוצה, כמו פיג'ו 208 או ה-i20 הידנית המחודשת, כמות הרכבים הידניים בסגמנט ירדה בשיעור של כ-30 אחוזים לעומת הכמות בשנה שעברה.

הערה: נתוני המסירות של המיקרה הידנית בשנת 2012 לא התקבלו עד לרגע פרסום הכתבה ולכן לא מופיעים בטבלה

רנו קליאו החדשה

ומה צפוי לנו בשנה הקרובה? מאזדה תשיק השנה דור חדש ל-2 הקומפקטית, שנמכרת כעת במבצעי חיסול אגרסיביים מאוד לחיסול המלאי הקיים. הדגם החדש טרם נחשף, אף לא כקונספט, אך ככל הנראה יציע בשעה טובה מנועי בנזין מתקדמים וחסכוניים יותר (אחת מנקודות התורפה של הדור היוצא).

סקודה צפויה לחדש במהלך השנה הקרובה את הפאביה, הסופר-מיני הוותיקה שלה שסובלת כאמור מירידה במכירות. הפאביה החדשה תתבסס על פלטפורמת ה-MQB של היצרנית ותוותר על מנוע ה-1.4 ליטר שמוצע בדגם הבסיס הנוכחי לטובת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1 ליטר חדש.

אי שם לקראת סוף השנה צפויה להגיע ארצה גם הונדה ג'אז החדשה, שכבר משווקת בהצלחה ביפאן. הג'אז תקבל השנה תקינה אירופאית ותגיע ארצה, כמו בדגם הנוכחי, בגרסת בנזין ובגרסה היברידית. היא תשמש גם בסיס לדגם פנאי (ג'יפון) חדש, שיושק ב-2015.

לא שכחנו גם את הסינים. לאחר שב-MG שיווקו בהצלחה בישראל את ה-MG350, יחלו אלו לשווק השנה את ה-MG3 הקומפקטית. זו תוצע בשלב הראשון עם תיבת הילוכים ידנית בלבד ועם מנוע 1,500 סמ"ק. היא תצטרף אל סופר-מיני ידנית אחרת שכבר משווקת בישראל אך לא זוכה עד כה להצלחה - גרייטוול C10.

מסירות סופר-מיני 2013

dddd